IBPP3/443-87/10/BWo - Obowiązek posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w przypadku produkcji estrów kwasów karboksylowych oraz dostawy surowca w postaci oleju fuzlowego, przeznaczonych na cele inne niż opałowe i napędowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-87/10/BWo Obowiązek posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w przypadku produkcji estrów kwasów karboksylowych oraz dostawy surowca w postaci oleju fuzlowego, przeznaczonych na cele inne niż opałowe i napędowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2010 r. (data wpływu 8 lutego 2010 r.), uzupełnionego pismem z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 27 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w przypadku produkcji estrów kwasów karboksylowych oraz dostawy surowca w postaci oleju fuzlowego, przeznaczonych na cele inne niż opałowe i napędowe jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 27 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w przypadku produkcji estrów kwasów karboksylowych oraz dostawy surowca w postaci oleju fuzlowego, przeznaczonych na cele inne niż opałowe i napędowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje w bieżącym roku rozpocząć produkcję estrów kwasów karboksylowych z surowców pozostałościowych jak oleje fuzlowe z wytwarzania spirytusu. Estry będą sprzedawane dla różnych gałęzi przemysłu jako komponenty plastyfikatorów tworzyw, rozpuszczalniki itp. Gotowe wyroby nie będą sprzedawane producentom oleju opałowego czy napędowego.

Surowce do produkcji estrów kwasów monokarboksylowych oraz produkt końcowy są sklasyfikowane odpowiednio pod następującymi kodami CN: frakol kod CN 2905 19 00, olej fuzlowy kod CN 3824 90 97, kwas monokarboksylowy kod CN 3824 90 97, ester kwasów monokarboksylowych kod CN 3824 90 97.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy produkcja estrów kwasów karboksylowych wymaga posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

2.

Czy dostawy surowca w postaci oleju fuzlowego wymagają posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Produkcja estrów kwasów karboksylowych nie wymaga posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, gdyż estry nie będą służyły do produkcji oleju opałowego oraz napędowego w związku z czym nie są ujęte w załączniku Nr 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym.

2.

Dostawy oleju fuzlowego do produkcji estrów kwasów karboksylowych nie wymagają posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, gdyż nie są wymienione w zał. Nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. i tym samym nie podlegają podatkowi akcyzowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 poz. 11 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ww. ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku Nr 1 do ustawy.

W poz. 41 załącznika Nr 1 do ww. ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych zostały wymienione wyroby o kodzie CN ex 3824 90 97 - Pozostałe produkty chemiczne i preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej niewymienione ani niewłączone - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Natomiast do wyrobów energetycznych, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, zalicza się wyroby oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Z kolei załącznik Nr 2 do ww. ustawy zawiera wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG.

Pod poz. 26 tegoż załącznika zostały wymienione wyroby o kodzie CN ex 3824 90 97, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, pod warunkiem że wyroby te są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Podmioty obowiązane do prowadzenia składu podatkowego oraz warunki jakie winny być spełnione zostały wymienione w Rozdziale 2 - Składy podatkowe w art. 47 do art. 55 ustawy o podatku akcyzowym (...).

Artykuł 47 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku Nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku Nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż do prowadzenia składu podatkowego zobowiązane są te podmioty, które produkują wyroby akcyzowe określone w załączniku Nr 2 do ustawy oraz wyroby akcyzowe inne niż określone w załączniku Nr 2 do ustawy, które są objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje rozpocząć produkcję estrów kwasów karboksylowych z surowców pozostałościowych jak oleje fuzlowe o kodzie CN 3824 90 97 z wytwarzania spirytusu. Estry kwasów monokarboksylowych o kodzie CN 3824 90 97 będą sprzedawane dla różnych gałęzi przemysłu jako komponenty plastyfikatorów tworzyw, rozpuszczalniki itp. Gotowe wyroby nie będą sprzedawane producentom oleju opałowego czy napędowego.

Odnosząc powyżej przedstawione zdarzenie przyszłe do obowiązującego stanu prawnego stwierdzić należy, iż uzyskiwane w procesie wytwarzania spirytusu oleje fuzlowe o kodzie CN 3824 90 97 wykorzystywane do produkcji estrów kwasów karboksylowych oraz produkowane estry kwasów monokarboksylowych o kodzie CN 3824 90 97, które będą następnie sprzedawane dla różnych gałęzi przemysłu jako komponenty plastyfikatorów tworzyw, rozpuszczalniki itp., które nie będą sprzedawane producentom oleju opałowego czy napędowego nie zostały wymienione w wykazie wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym. Obowiązkiem produkcji w składzie podatkowym zostały objęte tylko te wyroby, które są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

W związku z powyższym dostawa surowca w postaci oleju fuzlowego oraz produkcja estrów kwasów karboksylowych sklasyfikowanych według kodu CN 3824 90 97, które nie będą przeznaczone na cele opałowe lub cele napędowe nie będzie objęta obowiązkiem prowadzenia składu podatkowego a tym samym nie będzie wymagała posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto dodatkowo należy zauważyć, iż w przypadku, gdy wyroby będące przedmiotem niniejszego wniosku, będą przeznaczone na cele opałowe lub cele napędowe wówczas Wnioskodawca będzie zobowiązany do prowadzenia składu podatkowego i posiadania zezwolenia na jego prowadzenie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl