IBPP3/443-869/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-869/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 lipca 2013 r. (data wpływu 12 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 7 października 2013 r. (data wpływu 10 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w całości bądź w części wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w całości bądź w części wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z 7 października 2013 r. (data wpływu 10 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 października 2013 r. znak: IBPP3/443-869/13/ASz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 8 maja 2012 r. zawarto umowę pomiędzy Powiatem działającym jako Lider Projektu a Gminą będącą jedną z dziewięciu gmin Partnerem Projektu, w sprawie współdziałania przy przygotowaniu i realizacji projektu pn. "..." - i przy wspólnej aplikacji w ramach konkursu na dofinansowanie projektów ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 2.2. Rozwój elektronicznych usług publicznych, Priorytet II Społeczeństwo informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Celem realizacji projektu jest:

* utworzenie i wdrożenie systemu informacyjnego w gminach Powiatu zwiększających zakres oraz dostępność usług związanych z geoinformacją poprzez rozbudowę Systemu Informacji o Terenie Powiatu fnkcjonującego w Starostwie Powiatowym,

* budowa zintegrowanego powiatowo-gminnego systemu wspomagania zarządzania danymi geoprzestrzennym i zawartymi w rejestrach publicznych prowadzonych na poziomie gmin i powiatu,

* stworzenie zbiorów danych i usług zgodnych z wymaganiami ustawy z 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. Nr 76, poz. 489).

W celu zrealizowania Projektu, Powiat dokona zakupu kompletu sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem i usytuuje go po jednym w każdej z Gmin będących stronami niniejszej umowy. Sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem kupiony przez Powiat pozostanie jego własnością. Sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem zostanie przekazany Gminie na zasadzie użyczenia. Szczegółowe zasady eksploatacji i odpowiedzialności za powierzony sprzęt zostaną określone w odrębnej umowie użyczenia.

Gmina jako Partner Projektu zobowiązuje się do udziału finansowego na realizację Projektu w latach 2013-2015 w wysokości 20.000 PLN z podziałem na lata (2013 r.-7.000 PLN, 2014 r.-7.000 PLN, 2015 r.-6.000 PLN).

Realizacja Projektu nie będzie związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych Gminy.

W piśmie z 7 października 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że na podstawie umowy zawartej z Liderem projektu Gmina zobowiązała się do:

1.

współpracy w zakresie przygotowania i realizacji kolejnych etapów prac projektowych,

2.

udziału w spotkaniach organizowanych przez Lidera projektu,

3.

dostarczenia informacji niezbędnych dla opracowania studium wykonalności projektu,

4.

przedłożenia dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku aplikacyjnego na Działanie 2.2. Rozwój elektronicznych usług publicznych, Priorytet II. Społeczeństwo informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013,

5.

utrzymania produktów i rezultatów po zrealizowaniu projektu w okresie trwałości projektu przez okres pięciu lat od daty finansowego zakończenia projektu.

Gmina jako partner projektu zobowiązała się do udziału finansowego na realizację Projektu w latach 2013-2015 w wysokości 20.000 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych 00/100), z podziałem na lata: 2013 r.-7.000,00 zł; 2014 r.-7.000,00 zł; 2015 r.-6.000,00 zł.

Gmina uczestnicząc w realizacji projektu:

* nie będzie indywidualnie dokonywała zakupu towarów i usług niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu na terenie Gminy,

* nie będzie otrzymywała faktur VAT,

* nie będzie figurowała jako nabywca towarów i usług na fakturach VAT.

Lider kompleksowo realizuje cały projekt dokonując wszystkich zakupów niezbędnych do jego realizacji.

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i składa miesięczne deklaracje VAT-7.

Gmina, w związku z uczestnictwem w realizacji projektu nie będzie otrzymywała jakichkolwiek faktur VAT mogących stanowić podstawę do ewentualnego odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 października 2013 r.):

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako partner będzie uczestniczył w realizacji projektu pn. "...". Projekt realizowany będzie w partnerstwie z 9 gminami z terenu powiatu. Gmina jako partner projektu zobowiązała się do udziału finansowego na realizację Projektu w latach 2013-2015 w wysokości 20.000 zł. Gmina uczestnicząc w realizacji projektu nie będzie indywidualnie dokonywała zakupu towarów i usług niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu na terenie Gminy ani też nie będzie otrzymywała faktur VAT. Lider kompleksowo realizuje cały projekt dokonując wszystkich zakupów niezbędnych do jego realizacji.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jednocześnie, prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 3 i 4.

W rozpatrywanej sytuacji, Wnioskodawca nie będzie dokonywał żadnych zakupów związanych z projektem, który będzie kompleksowo realizowany przez Lidera. Wnioskodawca nie będzie otrzymywał żadnych faktur.

Powyższe zatem w sposób jednoznaczny wskazuje, że w przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. "..." jest Lider Projektu, będący odrębnym od Wnioskodawcy (Gminy) podmiotem. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, w których figuruje jako nabywca, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Lidera nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. "...", bowiem Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...", należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu (w tym do Lidera), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl