IBPP3/443-868/09/DG - Uznanie produktu za cygaro i opodatkowanie go właściwą stawką podatku akcyzowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-868/09/DG Uznanie produktu za cygaro i opodatkowanie go właściwą stawką podatku akcyzowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.) i 31 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania przedstawionego produktu za cygaro i opodatkowania go stawką podatku w wysokości 235 zł za każde 1.000 szt. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismami z dnia 23 listopada 2009 r. oraz 31 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania przedstawionego produktu za cygaro i opodatkowania go stawką podatku w wysokości 235 zł za każde 1.000 szt.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiadający skład podatkowy, w którym produkuje wyroby tytoniowe (tytoń do palenia) planuje rozszerzyć swoją ofertę sprzedażową o cygara. Spółka nawiązała rozmowy handlowe z czeskim producentem cygar, które to planuje nabywać, pakować i dystrybuować na terenie kraju.

Przedmiotem ustaleń (produkt) to cięty naturalny tytoń o grubości cięcia rzędu 1,1 mm, sprasowany pod niewielkim naciskiem, uformowany w kształt wydłużonego walca (cygara) o długości rzędu 160-170 mm oraz średnicy rzędu 15 mm, nie posiadający ustnika ani też filtra, z zawartością sprasowanego tytoniu o zewnętrznym owinięciu na całej długości oraz o wadze całkowitej rzędu 10 g, produkt ten jest wytwarzany maszynowo.

Wnioskodawca wskazuje, ze materiał w jaki owinięte jest cygaro, to folia tytoniowa. Folia tytoniowa jest (HTL - homogenized tabacco leaf) jest półproduktem wykorzystywanym w produkcji mieszanek tytoniowych. Wytwarzana jest na bazie odpadów powstałych w trakcie procesów obróbki liści tytoniu w zakładach produkujących papierosy i krajankę tytoniową. W skład tych odpadów wchodzą żyły z liści tytoniu, okruchy z blaszki liścia tytoniowego, pyły powstałe w trakcie procesów produkcji papierosów. Odpady te zawierają wszystkie związki chemiczne występujące w liściu tytoniowym, ale nie mogą być zastosowane bezpośrednio w procesie produkcji do mieszanek tytoniowych ze względu na ich strukturę fizyczną. Na bazie tych odpadów w wieloetapowym procesie prowadzonym na maszynie mp IV produkowana jest folia tytoniowa.

Wnioskodawca wskazuje również, iż tego typu produkt jest już sprzedawany na terenie kraju i przypisany mu został w WIT wydanym przez Dyrektora Izby Celnej w Warszawie numer w nomenklaturze celnej 2402 10 00. Pod tym numerem znajdują się cygara.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedstawionym opisem produkt ten należy traktować jako cygaro i czy jest objęty stawką podatku akcyzowego zgodnie z art. 99 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym stawką 235 zł za każde 1.000 szt.

Zdaniem Wnioskodawcy, produkt spełnia warunki definicji cygara określone w art. 98 ust. 4 oraz pomocniczo w art. 98 ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, gdyż posiada wszystkie zasadnicze cechy przypisane cygarom przez ustawodawcę, a w szczególności:

*

wykonany jest z ciętego tytoniu (spreparowany wymieszany wkład poddany lekkiemu sprasowaniu,

*

przeznaczony jest do palenia,

*

posiada naturalną (na całej długości produktu) kolorystykę cygara,

*

posiada kształt, wymiary i walory użytkowe właściwe dla cygar,

*

owinięty jest folią tytoniową, która zawiera składniki tytoniu.

A co za tym idzie jest objęty stawką podatku akcyzowego w wysokości 235 zł za każde 1.000 szt. - zgodnie z art. 99 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 42 ww. załącznika nr 1 do ustawy do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

Stosownie zaś do art. 98 ust. 1 ww. ustawy do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

W ust. 2-8 art. 98 ww. ustawy ustawodawca dla potrzeb cyt. ustawy zdefiniował powyższe pojęcia, w myśl których odpowiednio:

Za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Do celów akcyzy za jeden papieros uznaje się tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, o długości nieprzekraczającej 9 centymetrów, wyłączając filtr i ustnik, a w przypadku gdy jego długość jest większa niż 9 centymetrów, za jeden papieros uznaje się każde 9 centymetrów długości tego tytoniu, wyłączając filtr lub ustnik, a także końcowy odcinek tej długości krótszy niż 9 centymetrów.

Za cygara lub cygaretki przeznaczone do palenia uznaje się:

1.

tytoń zrolowany w całości zrobiony z naturalnego tytoniu;

2.

tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu;

3.

tytoń zrolowany ze spreparowanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie ustnik oraz spoiwo są wykonane z odzysku, kiedy waga jednej sztuki, nie włączając filtra lub ustnika, wynosi nie mniej niż 1,2 grama, i gdzie owijający liść tytoniu jest ułożony w kształcie spirali z kątem ostrym wynoszącym przynajmniej 30° względem pionowej osi cygara;

4.

tytoń zrolowany ze spreparowanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odzyskanego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi przynajmniej 2,3 grama, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry.

Za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami w rozumieniu ust. 2, 3 i 4, a nadające się do palenia.

Tytoń do palenia, określony w ust. 5, w którym więcej niż 25 % w masie drobin tytoniu ma szerokość cięcia mniejszą niż 1 milimetr, jest uznawany za tytoń drobno krojony przeznaczony do skręcania papierosów.

Produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki, pod warunkiem że posiadają odpowiednio:

1.

owinięcie z naturalnego tytoniu;

2.

owinięcie i owijkę z tytoniu, oba z ponownie uformowanego tytoniu;

3.

owinięcie z ponownie uformowanego tytoniu.

Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Zgodnie z powyższym w przypadku wyrobów tytoniowych przedmiot opodatkowania ustala się nie w oparciu o kod CN do jakich został przyporządkowany poszczególny wyrób tytoniowy w Nomenklaturze Scalonej lecz w oparciu o definicje wyrobów tytoniowych określone w ust. 2-8 art. 98 ustawy o podatku akcyzowym. Powyższe zgodne jest również z przepisami dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe, wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych (Dz. Urz. UE L Nr 291, str. 40 z późn. zm.), która definiując wyroby tytoniowe nie przywołuje kodów CN.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazuje, iż wyrób będący przedmiotem wniosku zawiera cięty tytoń o grubości cięcia rzędu 1,1 mm, sprasowany pod niewielkim naciskiem, uformowany w kształt wydłużonego walca (cygara) o długości rzędu 160-170 mm oraz średnicy rzędu 15 mm. Sprasowany tytoń owinięty jest folią tytoniową (HTL) na całej długości, nie posiada ustnika ani też filtra i posiada wagę rzędu 10 g. Wnioskodawca wskazuje również, że produkt wytwarzany jest maszynowo.

Odnosząc powyższe do definicji cygar zawartych w art. 98 ust. 4 i ust. 7 stwierdzić należy, że produkt przedstawiony przez Wnioskodawcę nie spełnia warunków zawartych w tych definicjach, gdyż przedmiotowy wyrób nie jest w całości zrobiony z naturalnego tytoniu, nie posiada zewnętrznego owinięcia z naturalnego tytoniu, tytoń uformowany w kształt wydłużonego walca nie jest owinięty liściem tytoniu, ani nie posiada owinięcia z ponownie uformowanego tytoniu.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że wyrób tytoniowy o cechach przedstawionych przez Wnioskodawcę nie jest cygarem w rozumieniu art. art. 98 ust. 4 i 7 ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym dla tego wyrobu stawka akcyzy określona w art. 99 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy w wysokości 235 zł za każde 1.000 szt. nie ma zastosowania.

W ocenie tut. organu wyrób opisany przez Wnioskodawcę przeznaczony bezpośrednio do palenia winien być uznany, zgodnie z art. 98 ust. 2 pkt 1 za papierosy, bowiem wyrób ten zawiera cechę wyróżniającą wyroby zdefiniowane jako papierosy, tj. za papierosy uznaje się tytoń zrolowany (wyprodukowany) nadający się do palenia w takiej postaci jakiej nadał jej producent i który jednocześnie nie jest cygarem ani cygaretką. Jak wskazano wyżej przedmiotowy wyrób w świetle art. 98 ust. 4 i 7 nie może zostać uznany za cygara i cygaretki, został wyprodukowany z tytoniu oraz, jak wskazuje w swoim stanowisku Wnioskodawca, nadaje się do palenia w postaci wytworzonej przez producenta.

W związku z powyższym przedmiotowy wyrób podlega opodatkowaniu według stawki akcyzy, przewidzianej dla papierosów w art. 99 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, tj. 138.50 zł za każde 1.000 szt. i 31,41 % maksymalnej ceny detalicznej, z zastrzeżeniem ust. 10 oraz przy uwzględnieniu art. 98 ust. 3 ww. ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Równocześnie w miejscu tym należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów i próbek.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl