IBPP3/443-867/09/KO

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-867/09/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 28 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 28 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania transakcji zbycia przedsiębiorstwa rolnego w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2009 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania transakcji zbycia przedsiębiorstwa rolnego w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 28 października 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 9 grudnia 2009 r. znak IBPP3/443-867/09/KO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Likwidatorzy sprzedają cały majątek spółdzielni tj.:

* grunty rolne w tym 7 ha teren zakrzewiony - las,

* obiekty budowlane związane z produkcją rolna wybudowane przed rokiem 1945, przy czym jeden budynek biurowy wybudowany w 1973 r.,

* maszyny rolnicze i narzędzia do produkcji rolnej.

Przedmiotem zbycia jest zorganizowane przedsiębiorstwo rolne.

Spółdzielnia kupowała grunty, jak również całe gospodarstwa z zabudowaniami na przestrzeni lat, od 1972 r. do 2009 r.- ogółem zakupiono około 250 ha gruntów.

Przedmiotem zbycia całego majątku Spółdzielni są wszystkie składniki majątkowe, tj. środki trwałe, środki nietrwałe oraz nieruchomości stanowiące zorganizowane przedsiębiorstwo rolne i przeznaczone do dalszej działalności gospodarczej (rolnej).

Ponieważ zapłata za całość następuje zgodnie z umową przedwstępną, przed zawarciem ostatecznego aktu notarialnego, postanowiono że pieniądze w kasie (na rachunku bankowym) są wyłączone ze sprzedaży, bowiem gdyby było inaczej nabywca otrzymałby pieniądze które zgłosił za kupno spółdzielni.

Nabywca nie jest spółdzielnią lecz innym podmiotem i w tej sytuacji ujęcie w umowie sprzedaży pełnej nazwy spółdzielni jest bezprzedmiotowe (sprzedaż nazwy Spółdzielni).

W umowie zamieszczone zostanie określenie zorganizowane gospodarstwo rolne. Nie będą przedmiotem sprzedaży również dokumenty podlegające archiwizacji (akta członków spółdzielni, rozliczenie dniówek obrachunkowych itp.) tj. dokumentacja ściśle związana z działalnością Spółdzielni Rolniczych.

Reasumując Wnioskodawca wskazał, iż jest to sprzedaż zorganizowanego przedsiębiorstwa rolnego w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od sprzedaży liczy się podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, od sprzedaży całości spółdzielni tj. zorganizowanego przedsiębiorstwa rolnego podatku VAT się nie nalicza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast w świetle art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przepisy ustawy nie definiują terminu "przedsiębiorstwo". Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia "przedsiębiorstwo" wykorzystuje się regulację zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej;

Stosownie do art. 553 k.c. za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Zatem składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Powyższe odnosi się również do gospodarstwa rolnego.

Bowiem obok gruntów, dla prawidłowego korzystania i prowadzenia na nich działalności rolniczej, konieczne są także inne składniki takie jak budynki lub ich części, urządzenia i inwentarz, a także prawa związane z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, np. umowy ubezpieczenia, kontraktacji, dostawy.

Jeżeli zatem warunki, o których mowa w art. 551 i 553 Kodeksu cywilnego, zostaną spełnione, to zbycie gospodarstwa rolnego, nie będzie podlegało przepisom ustawy.

Należy tu wskazać również art. 552 Kodeksu cywilnego, w którym ustawodawca wprowadza zasadę, że czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Likwidatorzy spółdzielni rolniczej sprzedadzą przedsiębiorstwo rolne w rozumieniu art. 553 kodeksu cywilnego.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy przedmiotem zbycia będzie gospodarstwo rolne spełniające kryteria określone przepisami art. 551 i art. 553 Kodeksu cywilnego sprzedaż tego przedsiębiorstwa na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl