IBPP3/443-866/12/MN - VAT w zakresie możliwości odliczania podatku VAT dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-866/12/MN VAT w zakresie możliwości odliczania podatku VAT dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu 31 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.) oraz pismem z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 17 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczania podatku VAT dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu - "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczania podatku VAT dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu - "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP3/443-773/12/AŚ, IBPP3/443-866/12/MN z dnia 28 sierpnia 2012 r. oraz pismem z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 17 września 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe (doprecyzowane w piśmie z dnia 10 września 2012 r.):

Wnioskodawca posiadający status organizacji pożytku publicznego nie jest uznawany za podatnika VAT a jego funkcjonowanie nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług, stąd podatnik nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Przedmiotem projektu jest pozyskanie środków z Unii Europejskiej - PROW 2007-2013 oś. Leadar - Małe Projekty. Pozyskane środki pozwolą na sprawność funkcjonowania Stowarzyszenia.

Celem projektu jest propagowanie twórczości kulturalnej i artystycznej wśród społeczności lokalnej, w tym przede wszystkim: stworzenie warunków rozwoju artystycznego młodemu pokoleniu poprzez zakup nowych instrumentów muzycznych dla członków Orkiestry Dętej Ochotniczej Straży Pożarnej w K.

Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z tym Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej braku możliwości odliczania podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu: "XXX".

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca w celu realizacji projektu, o którym mowa we wniosku dokona zakupów udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Zakupione w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu pn. "XXX" nie będą wykorzystywane do czynności odpłatnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczania podatku VAT dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu - "XXX" dofinansowanych ze środków Unii, Europejskiej - PROW 2007-2013, oś 3 Leader - Małe Projekty.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 4 września 2012 r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w celu realizacji projektu pn. "XXX".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "XXX".

Celem projektu jest propagowanie twórczości kulturalnej i artystycznej wśród społeczności lokalnej, w tym przede wszystkim: stworzenie warunków rozwoju artystycznego młodemu pokoleniu poprzez zakup nowych instrumentów muzycznych dla członków Orkiestry Dętej Ochotniczej Straży Pożarnej w K.

Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca w celu realizacji projektu, o którym mowa we wniosku dokona zakupów udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Zakupione w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu pn. "XXX" nie będą wykorzystywane do czynności odpłatnych.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentującej nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: "XXX", Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie ma możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w celu realizacji projektu pn. "XXX" należało uznać za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej oraz czy zakupy dokonane przez Wnioskodawcę w celu realizacji projektu faktycznie nie będą służyć jego sprzedaży opodatkowanej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisanego zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl