IBPP3/443-866/08/BWo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-866/08/BWo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 9 grudnia 2008 r.), uzupełnionego pismem z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu 9 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia dla usług reklamy usługi elektronicznej świadczonych na terytorium kraju na rzecz kontrahenta z Irlandii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu 9 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia dla usług reklamy usługi elektronicznej świadczonych na terytorium kraju na rzecz kontrahenta z Irlandii.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, podpisał umowę o współpracy z irlandzką firmą, z siedzibą w Dublinie, na podstawie której został wyłącznym partnerem tejże firmy na Polskę. Zadaniem Wnioskodawcy, na podstawie niniejszej umowy, jest reklama usługi elektronicznej o nazwie System Rezerwacji Bookassist świadczonej przez irlandzką firmę. Firma irlandzka świadczy na rzecz hoteli usługę elektroniczną polegającą na instalacji aplikacji internetowej na stronie internetowej danego hotelu. Aplikacja umożliwia klientom hotelu, odwiedzającym jego stronę internetową, dokonanie potwierdzonej rezerwacji miejsca noclegowego w czasie rzeczywistym.

Umowa o świadczenie usługi System Rezerwacji Bookasisst będzie podpisywana bezpośrednio pomiędzy firmą irlandzką a danym hotelem. Umowa będzie również podlegać i będzie interpretowana zgodnie z prawem obowiązującym w Republice Irlandii. Świadczenie usługi elektronicznej, ze względu na miejsce fizycznego zlokalizowania serwerów obsługujących aplikację internetową, będzie miało również miejsce w Republice Irlandii. Wynagrodzeniem firmy irlandzkiej z tytułu świadczonej usługi jest procentowy udział od wartości każdej rezerwacji miejsca noclegowego zrealizowanej za pośrednictwem Systemu Rezerwacji Bookassist. Z kolei, wynagrodzeniem Wnioskodawcy za reklamę tejże usługi na terenie Polski, będzie określony, procentowy udział w prowizji przysługującej firmie irlandzkiej od każdej rezerwacji zrealizowanej przez hotel zlokalizowany na terenie Polski i korzystający z Systemu Rezerwacji Bookassist.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód Wnioskodawcy z tytułu świadczenia niniejszej usługi powinien zostać uznany za niepodlegajacy opodatkowaniu podatkiem VAT czy też powinien zostać opodatkowany odpowiednią, obowiązującą w Polsce, stawką podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on świadczyć usługę reklamową usługi elektronicznej pod nazwą System Rezerwacji Bookassist firmie irlandzkiej, będącej podatnikiem VAT w Republice Irlandii i jednocześnie mającej siedzibę w Republice Irlandii, która nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce to wówczas miejscem świadczenia usługi będzie Republika Irlandii a nie Polska (art. 27 ust. 3 punkt 2 oraz art. 27 ust. 4 punkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług). Oznacza to, że usługa podlega opodatkowaniu w Republice Irlandii według prawa tam obowiązującego. W Polsce usługa ta będzie uznana za niepodlegającą opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na postawie art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie zawartej umowy świadczy reklamę usługi elektronicznej o nazwie System Rezerwacji Bookassist na rzecz kontrahenta z Irlandii. Wnioskodawca za świadczoną reklamę ww. usługi otrzymuje wynagrodzenie, jako procentowy udział w prowizji przysługującej kontrahentowi z Irlandii od każdej rezerwacji zrealizowanej przez hotel zlokalizowany na terenie Polski i korzystający z Systemu Rezerwacji Bookassist.

Usługi reklamowe należy rozumieć maksymalnie szeroko, włączając w to również wszelkiego rodzaju czynności o charakterze promocyjnym, takie jak np. sprzedaż promocyjną, organizowanie wszelkiego rodzaju imprez o charakterze promocyjnym. Zatem na podstawie powyższego przyjąć należy, iż Wnioskodawca świadczy usługę reklamy (usługa niematerialna) na rzecz kontrahenta z siedzibą w Dublinie.

W przypadku, gdy powyżej opisana usługa niematerialna tj. usługa reklamy świadczona jest na rzecz kontrahenta z krajów Unii Europejskiej należy wskazać miejsce świadczenia dla tejże usługi.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca wprowadził szereg wyjątków, określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter.

W myśl art. 27 ust. 3 cyt. ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

* miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 cyt. ustawy, przepis ust. 3 stosuje się do usług:

1.

sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;

2.

reklamy;

3.

doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług, w tym w szczególności:

a)

usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1),

b)

usług doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2),

c)

usług prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1),

d)

usług architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1,

e)

usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3);

3a) usług przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń;

4.

bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;

5.

dostarczania (oddelegowania) personelu;

6.

wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;

7.

telekomunikacyjnych;

8.

nadawczych radiowych i telewizyjnych;

9.

elektronicznych;

10.

polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;

11.

agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;

12.

polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;

13.

przesyłowych:

a)

gazu w systemie gazowym,

b)

energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;

14.

bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13

W związku tym, iż świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta z siedzibą w Dublinie usługa reklamy stanowi usługę, o której mowa w art. 27 ust. 4 pkt 2 cyt. ustawy o VAT a zatem mieści się w powyżej opisanym katalogu wyjątków od ogólnej zasady określonej w art. 27 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, miejscem świadczenia dla tejże usługi jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Nabywcą ww. usługi jest kontrahent z Irlandii. Zatem przedmiotowa usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski co w konsekwencji powoduje, iż po stronie Wnioskodawcy nie powstaje obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług na terytorium kraju.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl