IBPP3/443-861/08/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-861/08/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Agencji, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2008 r. (data wpływu 9 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2009 r. (data wpływu 15 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie uznania zwrotu nakładów na remont budynków, jako świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 stycznia 2009 r. (data wpływu dnia 15 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie uznania zwrotu nakładów na remont budynków, jako świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 30 maja 2008 r. zawarł umowę dzierżawy na mocy, której uzyskał prawo do używania i pobierania pożytków z nieruchomości obejmującej działki i budynki niemieszkalne.

Przekazanie nieruchomości następowało etapowo na podstawie protokołów zdawczo - odbiorczych. W protokołach zamieszczone zostały uwagi wskazujące, iż Wnioskodawcy przysługiwać będą roszczenia wobec właściciela nieruchomości z uwagi na konieczność podjęcia przez Wnioskodawcę stosownych działań m.in. położenie wykładziny, przeprowadzenie badania urządzeń, wykonanie oznaczeń pionowych i poziomych.

Wnioskodawca zlecił wykonanie ww. usługi, a po otrzymaniu faktur VAT wystąpił z roszczeniem do właściciela nieruchomości o zwrot poniesionych nakładów przedkładając stosowny dokument czyli fakturę VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo wystawiając fakturę VAT występując z roszczeniem o zwrot poniesionych nakładów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca poniósł nakłady na usługi wykonane na rzecz właściciela dzierżawionej przez Wnioskodawcę nieruchomości, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów usług i nie ma możliwości wystąpienia z roszczeniem za prace wykonane na obszarze objętym umowa dzierżawy wystawiając inny dokument niż fakturę VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ostatnia zmiana Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, rozumie rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 tej ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem "realizacji" zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się też jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem. Spod pojęcia usługi będzie natomiast wyłączone takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie. Jeśli tylko mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy rozumie się umowę wzajemną, w której wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz lub prawo do używania i pobierania pożytków na czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu czynsz.

Do dzierżawy stosuje się odpowiednio przepisy o najmie z zachowaniem przepisów poniższych, stosownie do art. 694 k.c. Przepisy Kodeksu cywilnego regulują prawa i obowiązki stron, i tak w myśl art. 676 jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego. Zaś na podstawie art. 705 k.c. po zakończeniu dzierżawy dzierżawca obowiązany jest, w braku odmiennej umowy, zwrócić przedmiot dzierżawy w takim stanie, w jakim powinien się znajdować stosownie do przepisów o wykonywaniu dzierżawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że roszczenie o zwrot nakładów ulepszających powstaje z chwilą dokonania przez wydzierżawiającego wyboru pomiędzy możliwościami przewidzianymi w art. 676 k.c., a wybór ten możliwy jest dopiero w momencie zwrotu dzierżawionej nieruchomości, a nie w momencie zakończenia umowy.

Dopiero wobec braku stosownych postanowień umowy zastosowanie będą miały powołane wyżej przepisy art. 676 i art. 705 k.c.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest dzierżawcą nieruchomości, obejmujące działki i budynki niemieszkalne. Przekazywanie nieruchomości następowało etapowo na podstawie protokołów zdawczo odbiorczych. W protokołach zamieszczone zostały uwagi wskazujące, że Wnioskodawcy przysługiwać będą roszczenia wobec właściciel nieruchomości z tytułu poniesienia przez Wnioskodawcę wydatków związanych m.in. z położeniem wykładziny, przeprowadzeniu badania urządzeń oraz wykonanie oznaczeń pionowych i poziomych. Po wykonaniu prac Wnioskodawca wystąpił z roszczeniem do właściciela nieruchomości o zwrot poniesionych nakładów wystawiając zarazem fakturę VAT.

W rozpatrywanej sprawie poniesione zostały przez Wnioskodawcę nakłady w obcym środku trwałym i są sumą wydatków poniesionych w stosunku do niestanowiącej własności Wnioskodawcy nieruchomości. Zgodnie z umową wydzierżawiający zobowiązał się zwrócić Wnioskodawcy sumę kwot wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę. Zatem otrzymanie zwrotu poniesionych nakładów, z uwagi na fakt, że przedmiotem świadczenia jest przekazanie za wynagrodzeniem ulepszeń na cudzą rzecz, stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego zwrot nakładów, poniesionych z tytułu ulepszeń, o których mowa we wniosku, stanowić będzie w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższa usługa, jak każda czynność rodząca obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, powinna być udokumentowana fakturą VAT wystawioną zgodnie z przepisem art. 106 ustawy o VAT.

Reasumując, należne Wnioskodawcy kwoty z tyt. zwrotu wartości nakładów stanowią dla Wnioskodawcy czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i Wnioskodawca powinien wystawić na rzecz wydzierżawiającego fakturę VAT dokumentującą przedmiotowy zwrot wartości nakładów. W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl