IBPP3/443-860/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-860/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 września 2013 r. (data wpływu 11 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 27 września 2013 r. (data wpływu 8 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych ze świadczeniem usług doradczych i informacyjnych oraz opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek datowany na 28 września 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych ze świadczeniem usług doradczych i informacyjnych oraz opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 września 2013 r. (data wpływu 8 października 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 25 września 2013 r., nr IBPP3/443-860/13/JP.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 27 września 2013 r., został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. W ramach swojej działalności Wnioskodawca m.in. realizuje różne projekty unijne. Jednym z nich jest projekt w ramach umowy o udzielenie wsparcia z 1 marca 2012 r., który polega na udzielaniu usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU (PK KSU) realizowanego na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego Agencji Rozwoju "..." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W projekcie założono, że wybrane w konkursie Podmioty Wsparcia (...) będą świadczyć usługi informacyjne i doradcze przedsiębiorcom i osobom fizycznym zamierzającym rozpocząć działalność gospodarczą, zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 października 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z 2011 r. Nr 233, poz. 1384).

W związku ze świadczeniem usług Wnioskodawca ponosić będzie wydatki, które następnie będą pokryte w projekcie, z tym, że:

1.

100% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług informacyjnych będzie finansowana z dotacji,

2.

do 90% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług doradczych będzie finansowanych z dotacji, a pozostała część (min. 10%) będzie finansowana z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług - przedsiębiorców lub osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, co zostanie udokumentowane wystawieniem przez Wnioskodawcę na ich rzecz faktury VAT.

Wnioskodawca przyjął stanowisko, że:

1.

nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, w związku z tym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy, gdyż usługi informacyjne będą świadczone nieodpłatnie,

2.

nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych mają związek z czynnościami opodatkowanymi (faktury VAT wystawiane przez Wnioskodawcę związane z wkładem własnym pochodzącym od odbiorców usług), w związku z tym na podstawie przywołanego w pkt 1 przepisu ustawy, co do zasady, Wnioskodawcy jako czynnemu podatnikowi VAT przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Stanowisko to jest zgodne z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 8 grudnia 2011 r. znak: ITPP2/443-1514/11/RS oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 grudnia 2012 r. znak:IBPP3/443-666/12/EJ,

3.

otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie z... stanowić będzie zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych i w związku z tym stanowić będzie dotację o charakterze zakupowym, a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Taka dotacja nie spełnia zatem przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Stanowisko jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010 r. znak: IPPP3/443-1138/09-4/MPe oraz interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 grudnia 2011 r. znak: ILPP2/443-1428/11-2/AK,

4.

wkład własny pochodzący od odbiorców usług jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług doradczych, a więc co do zasady i zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. Jest to zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010 r. znak: IPPP3/443-1138/09-4/MPe. W związku z tym Wnioskodawca winien wystawiać faktury VAT dla i na żądanie odbiorców usług, co jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 listopada 2010 r. znak: ITPP1/443-702/10/BK. Jednakże przy zastosowaniu założonej w projekcie struktury finansowania usługi doradczej, faktura na rzecz przedsiębiorcy powinna być wystawiona na kwotę wkładu w wysokości 10% wartości usługi w ujęciu netto (bez podatku VAT). W związku z tym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy:

a.

obrotem będzie 10% wartości usługi,

b.

obrót zostanie opodatkowany właściwą stawką podatku (23%).

Otrzymana dotacja na realizację projektu nie ma bezpośredniego związku ze świadczeniem usług, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług lecz stanowi ona dofinansowanie ogólnie przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu. Ponadto Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować podatek naliczony do poszczególnych kategorii czynności: niepodlegających opodatkowaniu VAT lub opodatkowanych

Ponadto pismem z dnia 27 września 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego, wskazując że nabywane towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Usługi informacyjne, zgodnie z założeniami projektu systemowego, są świadczone nieodpłatnie.

Nabywane towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z zastrzeżeniem, że tylko część wartości usługi (10%+VAT) jest finansowana przez Beneficjenta ostatecznego, pozostała część kosztu wyświadczenia usługi jest pokrywana otrzymanym wsparciem z... w ramach przedmiotowego projektu.

Usługi informacyjne i doradcze są świadczone w ramach działalności statutowej Wnioskodawcy; wykonywana działalność statutowa częściowo pokrywa się przedmiotowo z pomocniczo wykonywaną działalnością gospodarczą.

Otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu.

Wnioskodawca wyodrębnia zakupy związane ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych na wyodrębnionych kontach analitycznych, które pozwalają w sposób precyzyjny określić wielkość zakupów dotyczących ww. usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawcy jako czynnemu zarejestrowanemu podatnikowi podatku VAT przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub prawo do zwrotu różnicy podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych ze świadczeniem usług doradczych.

2. Czy Wnioskodawcy jako czynnemu zarejestrowanemu podatnikowi podatku VAT przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz prawo do zwrotu różnicy podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych ze świadczeniem usług informacyjnych.

3. Czy dotacje udzielone Podmiotowi Wsparcia (...) w ramach Projektu nie podlegają opodatkowaniu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do nabycia towarów i usług związanych ze świadczeniem usług doradczych, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Usługi doradcze mają związek z czynnościami opodatkowanymi, ponieważ Wnioskodawca wystawiać będzie faktury VAT za usługi doradcze finansowane z wkładu własnego odbiorców usług.

2. Wnioskodawca w odniesieniu do nabycia towarów i usług związanych ze świadczeniem usług informacyjnych, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Usługi informacyjne są nieodpłatne więc nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

3. Dotacje udzielane Podmiotowi Wsparcia w ramach Projektu nie spełniają przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, nie stanowią obrotu, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu. Dotacje stanowić będą zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych i w związku z tym stanowić będą dotacje o charakterze zakupowym, a nie dotacje mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt unijny pn. "..." współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Projekt ten polega na udzielaniu usług informacyjnych i doradczych.

W związku ze świadczeniem usług Wnioskodawca ponosić będzie wydatki, które następnie będą pokryte w projekcie, z tym, że:

1.

100% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług informacyjnych będzie finansowana z dotacji,

2.

do 90% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług doradczych będzie finansowanych z dotacji, a pozostała część (min. 10%) będzie finansowana z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług - przedsiębiorców lub osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, co zostanie udokumentowane wystawieniem przez Wnioskodawcę na ich rzecz faktury VAT.

Usługi informacyjne i doradcze są świadczone w ramach działalności statutowej Wnioskodawcy, wykonywana działalność statutowa częściowo pokrywa się przedmiotowo z pomocniczo wykonywaną działalnością gospodarczą.

Nabywane towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Usługi informacyjne, zgodnie z założeniami projektu systemowego, są świadczone nieodpłatnie.

Nabywane towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z zastrzeżeniem, że tylko część wartości usługi (10%+VAT) jest finansowana przez Beneficjenta ostatecznego, pozostała część kosztu wyświadczenia usługi jest pokrywana otrzymanym wsparciem z... w ramach przedmiotowego projektu.

Wnioskodawca wyodrębnia zakupy związane ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych na wyodrębnionych kontach analitycznych, które pozwalają w sposób precyzyjny określić wielkość zakupów dotyczących ww. usług.

Otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Zgodnie z powołanymi wcześniej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Opis sprawy wskazuje, że usługi informacyjne świadczone są nieodpłatnie, jednocześnie treść wniosku nie wskazuje, by były one świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy, zatem ich nieodpłatne świadczenie nie będzie podlegało opodatkowaniu.

Wnioskodawca wprost podał w opisie sprawy, że towary i usługi służące świadczeniu usług informacyjnych nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

Wobec powyższego, w odniesieniu do wydatków związanych z nieodpłatnym świadczeniem przez Wnioskodawcę usług informacyjnych (sfinansowanych w 100% dotacją), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze świadczeniem tych usług, bowiem nie zostanie w ich przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą, generującą podatek należny. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Przechodząc do kolejnej kwestii, dotyczącej odliczenia i zwrotu różnicy podatku VAT związanego z usługami doradczymi wskazać należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Zatem niewątpliwie usługi doradcze są wykonywane odpłatnie. Z treści wniosku wynika bowiem, że min. 10% będzie finansowana z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług. Zatem pobierany przez Wnioskodawcę wkład własny stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Świadczenie usług doradczych nie jest objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, ani rozporządzeń wykonawczych, wydanych na jej podstawie, zatem podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku, co też jednoznacznie wskazał Wnioskodawca podając, iż wkład własny dokumentuje fakturą VAT ze stawka 23%.

Podkreślić w tym miejscu również należy, iż wkład własny klienta w wysokości min. 10% stanowi całość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za usługę doradczą. Jednocześnie należy wskazać, iż dofinansowanie pozostałej części wydatków kwalifikowanych związanych ze świadczeniem usługi doradczej dotacją nie sprawia, że w tej części usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione z podatku VAT.

W konsekwencji powyższego, od zakupów związanych usługami doradczymi, z uwagi na wystąpienie związku dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku w pełnej wysokości, bez względu na źródło finansowania tych wydatków (dotacja, czy wkład własny), o ile nie zachodzą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. W sytuacji gdy kwota podatku naliczonego w danym okresie rozliczeniowym będzie wyższa od kwoty podatku należnego Wnioskodawca będzie miał prawo do uzyskania z tego tytułu zwrotu podatku VAT, stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie natomiast ustalenia, czy dotacje udzielone Wnioskodawcy nie podlegają opodatkowaniu stwierdzić należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.

Innymi słowy z powyższych unormowań wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), wówczas tego rodzaju dofinansowanie pomniejszone o kwotę podatku uznaje się za obrót podlegający opodatkowaniu. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem konkretnej usługi. Natomiast w przypadku braku bezpośredniego związku, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Kryterium uznania dotacji (subwencji lub innej dopłaty) za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie czy dotacja (subwencja lub inna dopłata) dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje (subwencje lub inne dopłaty) niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...".

W związku ze świadczeniem usług Wnioskodawca ponosić będzie wydatki, które następnie będą pokryte z dotacji a także z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług.

W ramach projektu Wnioskodawca będzie świadczyć usługi informacyjne i doradcze przedsiębiorcom i osobom fizycznym zamierzającym rozpocząć działalność gospodarczą. Wskazano, że otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie ogólne do przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że otrzymane dofinansowanie z... będzie pokrywało 100% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług informacyjnych oraz do 90% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług doradczych.

Wnioskodawca wskazał, że otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie ogólne do przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu.

Tym samym należy uznać, że dotacja na realizację ww. projektu stanowić będzie zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych czyli kosztów realizowanego projektu, a zatem stanowić będzie dotację o charakterze zakupowym a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na podstawie umowy o udzielenie wsparcia na realizację projektu systemowego... pn. "..." nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl