IBPP3/443-86/09/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-86/09/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej przedstawione we wniosku (data wpływu 30 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem w dniu 6 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nabył spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego położonego w G. przy ul. K. Budowa lokalu została zakończona około 1980 r. Lokal ten był uprzednio nabyty przez inną osobę, a zatem Wnioskodawca nie był jego pierwszym nabywcą, a ponadto był już wcześniej zamieszkały przez poprzedniego właściciela. Wnioskodawca nie użytkował lokalu ani nie wykonywał w nim żadnych czynności opodatkowanych. Wnioskodawca sprzedał lokal, z zastrzeżeniem, że na remont - ulepszenie lokalu nie wydał więcej niż 30% wartości początkowej. Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pismem z dnia 6 lutego 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny w następujący sposób:

Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiła przed 31 grudnia 2008 r., a zatem Wnioskodawca wniósł o wydanie interpretacji w oparciu o przepisy właściwe w chwili dokonania tej czynności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Mając na uwadze treść art. 5, art. 7 ust. 1 pkt 5, art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czy podatnik sprzedając spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, w opisanych warunkach, może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (...) (art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy). Przepis ten zrównał dla celów podatkowych pojęcie spółdzielczego prawa do lokalu z towarem bowiem uznał za dostawę towaru również ustanowienia ww. praw spółdzielczych. W związku z wątpliwościami w tej materii, Ministerstwo Finansów dnia 10 sierpnia 2005 r. w piśmie o nr PP5-0331-30/247/2005/JB/PP-151 (Rzeczpospolita 791/273 z dnia 23 listopada 2006 r.) wyjaśniło, że spółdzielcze prawo do lokalu zostało zrównane dla celów podatkowych z prawem do rozporządzania tym lokalem jak właściciel, dlatego też przeniesienie tych praw do lokalu w drodze sprzedaży należy traktować jako dostawę towarów. Skoro zatem, sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu uznana jest za dostawę towaru, może ona korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, przy spełnieniu warunków określonych w hipotezie tego przepisu, a tak jest w tym przypadku (nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i wydatki nie przekroczyły 30% wartości początkowej - art. 43 ust. 6 ustawy, lokal był wcześniej zasiedlony i nabyty przez inną osobę). Takie stanowisko podatnika wynika także z wykładni językowej i celowościowej art. 7 ustawy bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel nie różnicuje obrotu pierwotnego (ustanowienie) od wtórnego (przeniesienie), a zatem nie może być odmiennie traktowane. Dokonując interpretacji należy mieć zatem na względzie ekonomiczną istotę transakcji, a nie jej charakter prawny. Podobny stan faktyczny był przedmiotem interpretacji o sygnaturze IBPP2/443-211/07/LŻ/KAN-1529/10/07/KAN-2714/12/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicja towaru, skonstruowana na potrzeby podatku od towarów i usług, zawarta została w art. 2 pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z nią towarem są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Jednocześnie art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy zwalnia od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących, przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przez towary używane, należy rozumieć, zgodnie z art. 43 ust. 2 ww. ustawy, budynki, budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat oraz pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na inne cele niż mieszkaniowe.

Z powyższych przepisów wynika, że do dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego nie ma zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lecz przepisy zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.

Pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ww. ustawy rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy pierwsze zasiedlenie to wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższych przepisów zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży lokali mieszkalnych, jeśli uprzednio były one już zasiedlone lub zamieszkane.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nabył spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego (lokal ten był już wcześniej zamieszkały przez byłego właściciela). W związku z powyższym, w sytuacji wskazanej we wniosku, Wnioskodawca miał prawo przy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego zastosować zwolnienie od podatku VAT. Podstawą prawną zastosowania tego zwolnienia nie będzie jednakże art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz wskazany powyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo informuje się, iż ocenę stanowiska Wnioskodawcy dokonano w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 31 grudnia 2008 r. Z dniem 1 stycznia 2009 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), z zastrzeżeniem przepisów wymienionych w art. 15 tejże ustawy. W związku z powyższym od 1 stycznia 2009 r. zmianie ulegają m.in. przepisy art. 43 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl