IBPP3/443-858/08/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-858/08/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2008 r. (data wpływu 2 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku z kradzieżą wyrobu akcyzowego w postaci automatu do gier wyprodukowanych na potrzebę prowadzonej działalności gospodarczej-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku z kradzieżą wyrobu akcyzowego w postaci automatu do gier wyprodukowanych na potrzebę prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność; w zakresie urządzania gier na automatach o niskich wygranych, które są wyrobem akcyzowym. Przedmiotowe automaty montuje z zakupionych części zarówno nowych jak i używanych i po uzyskaniu odpowiednich certyfikatów eksploatuje w ramach własnej działalności gospodarczej-urządza gry na automatach. Będąc w posiadaniu automatów (wyrobów akcyzowych) Wnioskodawca staje się podatnikiem podatku akcyzowego w przypadku ich sprzedaży lub zużycia na własne potrzeby. Zainstalowania automatu do gry spółka nie traktuje jako zużycia, gdyż nie jest ono faktycznym fizycznym zużyciem. Fizyczne zużycie następuje w momencie, kiedy automat zostaje wycofany z eksploatacji ze względu na bezpowrotne fizyczne zużycie i wówczas powstaje obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. Wnioskodawca uzyskał postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 31 czerwca 2006 r. potwierdzające prawidłowość postępowania. Wnioskodawca nadmienia, że każdy z automatów jest objęty indywidualną ewidencją.

W dniu 10 października 2003 r. nieznani sprawcy włamali się i ukradli automat do gry o niskich wygranych. Policja umorzyła postępowanie z powodu niewykrycia sprawcy. automat został bezpowrotnie utracony.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy słusznie jest stanowisko Wnioskodawcy w kwestii nieuznania kradzieży automatu jako zdarzenia powodującego postanie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy kradzież automatu do gry nie stanowi sprzedaży ani całkowitego zużycia. W związku powyższym Wnioskodawca nie dokonał naliczenia i nie zapłacił podatku akcyzowego od skradzionego automatu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Automaty do gier należą do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, które zostały ujęte w pozycji 62 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) stanowiących wykaz wyrobów akcyzowych podlegających akcyzie.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlegają:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2.

wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4.

eksport i import wyrobów akcyzowych;

5.

nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

W myśl art. 4 ust. 2 wspomnianej ustawy za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również:

1.

przekazanie lub zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

2.

przekazanie przez podatnika wyrobów akcyzowych na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

3.

zamianę wyrobów akcyzowych oraz wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za inne czynności podlegające opodatkowaniu;

4.

wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za wierzytelności;

5.

wydanie wyrobów akcyzowych w miejsce świadczenia pieniężnego;

6.

darowiznę wyrobów akcyzowych;

7.

wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za czynności niepodlegające opodatkowaniu;

8.

świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy;

9.

zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej;

10.

zużycie wyrobów akcyzowych niezgodne z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy.

Zgodnie z art. 4 ust. 3 ww. ustawy opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Czynności, o których mowa w ust. 1-3, podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 4 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym).

Stosownie do art. 6 ust. 1 cyt. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Czynnością, w związku z którą mogłoby dojść do opodatkowania akcyzą automatów do gier o niskich wygranych jest sprzedaż rozumiana zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, gdyż za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Pojęcie "zuzycie rozumiane winno być jako czynność dokonana. Zużycie oznacza definitywnie wykorzystanie wyrobu akcyzowego. "Zużycie" to nie to samo co "użycie". Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN Warszawa 1989 - "zużyć" oznacza "zniszczyć coś lub wyczerpać zapas czegoś przez dłuższe używanie". Natomiast "użyć" to "posłużyć się czymś, zastosować coś jako środek, narzędzie", a "użycie" oznacza "stosowanie czegoś, posługiwanie się czymś". Strata w wyniku kradzieży nie mieści się zatem w pojęciu "zużycia" wymienionego w art. 4 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy. Dlatego też strata ta nie stanowi zużycia wyrobów akcyzowych w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.

W stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca jest producentem automatów do gier o niskich wygranych. Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż strata w wyniku kradzieży automatu do gier o niskich wygranych (wyrobu akcyzowego niezharmonizowanego) nie została w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym wymieniona jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Strata ta nie została również zrównana z czynnością sprzedaży, która została określona w art. 4 ust. 2 ww. ustawy.

Zatem w przedmionytowej sprawie, zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami, strata w wyniku kradzieży w dniu 10 października 2008 r. automatu do gier o niskich wygranych, wykorzystywanego przez Wnioskodawcę na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 31-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl