IBPP3/443-851/13/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-851/13/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 czerwca 2013 r. (data wpływu 9 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 3 października 2013 r. (data wpływu 8 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegających na budowie kaplic cmentarnych usytuowanych na nieruchomościach stanowiących własność Wnioskodawcy w miejscowości D. i Ł. oraz sposobu realizacji tego prawa w drodze skorygowania deklaracji podatkowej za okresy rozliczeniowe, w których Gmina otrzymała poszczególne faktury zakupowe;

* nieprawidłowe w zakresie prawa do skorygowania deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych po okresie rozliczeniowym za który Wnioskodawca otrzymał faktury.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegających na budowie kaplic cmentarnych usytuowanych na nieruchomościach stanowiących własność Wnioskodawcy w miejscowości D. i Ł. oraz sposobu realizacji tego prawa w drodze skorygowania deklaracji podatkowej za okresy rozliczeniowe. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 3 października 2013 r. (data wpływu 8 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 25 września 2013 r. znak: IBPP3/443-851/13/AŚ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 3 października 2013 r. ukształtował się następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca (Gmina Ch.) realizuje obecnie zadania inwestycyjne polegające na budowie kaplic cmentarnych w miejscowościach D. i Ł. Do dnia dzisiejszego poniesione zostały koszty wyłącznie za prace projektowe i roboty inwestycyjne związane z budową kaplicy w D. Roboty udokumentowane zostały następującymi fakturami:

1. Faktura VAT 34/2011 z dnia 12 grudnia 2011 r. - wpłynęła do Gminy dnia 12 grudnia 2011 r.; wartość netto 8.500 zł + VAT= 1.955 zł,

2. Faktura VAT 116504/08/2011 z dnia 21 grudnia 2011 r. - wpłynęła do Gminy dnia 22 grudnia 2011 r.; wartość netto 9.651,08 zł + VAT= 2.219,75 zł,

3. Faktura VAT 6/2012 z dnia 31 maja 2012 r. - wpłynęła do Gminy dnia 31 maja 2012 r.; wartość netto 81.300,00 zł + VAT= 18.699,00 zł,

4. Faktura VAT 8/2012 z dnia 28 czerwca 2012 r. - wpłynęła do Gminy dnia 28 czerwca 2012 r.; wartość netto 60.164,00 zł + VAT= 13.837,72 zł,

5. Faktura VAT 16/2012 z dnia 22 października 2012 r. - wpłynęła do Gminy dnia 23 października 2012 r.; wartość netto 40.650,41 zł + VAT= 9.349,59 zł,

6. Faktura VAT 20/2012 z dnia 30 listopada 2012 r. - wpłynęła do Gminy dnia 30 listopada 2012 r.; wartość netto 16.260,16 zł + VAT= 3.739,84 zł,

7. Faktura VAT1/2013 z dnia 3 stycznia 2013 r. - wpłynęła do Gminy dnia 10 stycznia 2013 r.; wartość netto 141.006,07 zł + VAT= 32.431,40 zł,

8. Faktura VAT 3/2013 z dnia 4 marca 2013 r. - wpłynęła do Gminy dnia 7 marca 2013 r.; wartość netto 12.446,18 zł + VAT= 2.862,62 zł.

Planowany termin zakończenia zadań inwestycyjnych jest następujący: kaplicy w D. - sierpień 2013 rok; kaplicy w Ł. - październik 2014 rok. Przewidywane koszty inwestycyjne do poniesienia przez Gminę to: dla kaplicy D. to jeszcze kwota około 60.000 zł brutto, dla kaplicy Ł. to kwota około 900.000 zł brutto.

Bezpośrednio po oddaniu obu kaplic do użytkowania planuje się oddać je w dzierżawę w drodze przetargu ustnego-nieograniczonego. Oddanie w dzierżawę kaplic cmentarnych zaspokoi zapotrzebowanie miejscowej ludności na produkt finalny jakim będą przedmiotowe kaplice i jednocześnie odciąży w przyszłości budżet Gminy od kosztów utrzymania nowobudowanych obiektów. Planowane dzierżawy przysporzą również Gminie dochodów z tytułu dzierżawy opisanych kaplic.

W celu umożliwienia przeprowadzenia przetargu ustnego - nieograniczonego Rada Gminy w dniu 7 maja 2013 r. podjęła stosowne uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w drodze przetargu ustnego - nieograniczonego, będących w trakcie budowy kaplic cmentarnych na nieruchomościach gruntowych stanowiących własność Gminy, położonych w miejscowościach D. i Ł., oznaczonych w operacie ewidencji gruntów i budynków; - wsi D. jako działka nr 774/5 o pow. 0,1782 ha, objęta Księgą Wieczystą nr... prowadzoną przez Sąd Rejonowy, - wsi Ł. jako działka nr 128/1 o pow. 0,12 ha, objęta Księgą Wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy w J. Wymienione uchwały zakładają zawarcie umów dzierżawy na okres dłuższy niż trzy lata - po zakończeniu budowy i protokolarnym oddaniu obiektów do użytku publicznego.

1. Gmina rozpoczęła realizację zadań inwestycyjnych polegających na budowie kaplic cmentarnych usytuowanych na nieruchomościach stanowiących własność Gminy w miejscowościach:

1. D. - w oparciu o decyzję Starosty z dnia 12 lutego 2009 r. zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia Gminie na budowę obejmującą: a) budowę budynku kaplicy cmentarnej wg projektu indywidualnego wraz z instalacjami wewnętrznymi (wod-kan. i elektryczną - kategoria obiektu X na działce nr ewid. gr. 774/5 położonej w miejscowości D. Gmina Ch.), b) przyłącza wodociągowego, c) przyłącza energetycznego policznikowego.

Faktyczne rozpoczęcie prac związanych z budową kaplicy cmentarnej w D. nastąpiło 2 listopada 2011 r. Poprzez zlecenie opracowania projektu przyłącza kablowego oraz projektu oświetlenia do kaplicy cmentarnej w m. D.

Dnia 28 marca 2012 r. zawarta została umowa o roboty budowlane w której wykonawca, wybrany przez Gminę w przetargu nieograniczonym, przyjął do wykonania budowę kaplicy cmentarnej wraz z przyłączem wodociągowym i kanalizacyjnym w miejscowości D.

Data 10 kwietnia 2012 r. jest terminem rozpoczęcia głównych robót, wynikającym z § 3 ww. umowy, o czym stanowi również pkt 3 protokołu z przekazania wykonawcy placu budowy kaplicy cmentarnej wraz z przyłączami wodociągowym, kanalizacyjnym i energetycznym w miejscowości D.

2. Ł. - w oparciu o decyzję Starosty z dnia 14 stycznia 2013 r. udzielającą Gminie Ch. pozwolenia na budowę obejmującą: a) budynek kaplicy cmentarnej z wewnętrznymi instalacjami (wodociągową, kanalizacyjną, elektryczną) wg projektu arch.-budowlanego opracowanego indywidualnie, kategoria obiektu - X, b) przyłącz wodociągowy, c) przyłącz kanalizacji sanitarnej, d) przyłącz energetyczny policznikowy na działce nr ewid. gr. 128/1 położonej w miejscowości Ł., Gmina Ch.)

Data 4 kwietnia 2013 r. jest terminem rozpoczęcia robót, o czym stanowi pkt 3 protokołu z przekazania wykonawcy placu budowy kaplicy cmentarnej wraz z wewnętrznymi instalacjami oraz przyłączami wodociągowym, kanalizacyjnym i energetycznym policznikowym w miejscowości Ł. W tej dacie w wyniku wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego zawarta została umowa, w której wykonawca przyjął do wykonania zadanie pn. "...".

Wnioskodawca przystąpił do realizacji zadań inwestycyjnych polegających na budowie kaplic cmentarnych usytuowanych na nieruchomościach stanowiących jej własność w miejscowości D. i Ł. z zamiarem wykorzystania ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, konkretyzując, z zamiarem oddania obiektów w odpłatne użytkowanie podmiotom zewnętrznym. Wnioskodawca planował wykorzystywać wytworzone środki trwałe do przetrzymywania zwłok ludzkich od chwili śmierci do czasu pochówku za pośrednictwem podmiotów zewnętrznych - dzierżawców nowopowstałych obiektów. Takie przeznaczenia kaplic cmentarnych zakładała Gmina na etapie przystąpienia do ich budowy.

Podatek naliczony zawarty w cenie towarów i usług związanych z wytwarzaniem kaplic cmentarnych na etapie budowy do miesiąca sierpnia br. nie był przez Wnioskodawcę odliczany.

Pierwsze wydatki udokumentowane fakturami VAT za prace projektowe wykazane zostały w części "G", wiersz 68 wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN w pkt 1 i dotyczyły wyłącznie opracowania projektu przyłącza kablowego oraz projektu oświetlenia do kaplicy cmentarnej w m. D. Były to jedyne wydatki za prace projektowe udokumentowane fakturami VAT.

Projekty budowlane obu kaplic cmentarnych opracowane zostały przez osobę fizyczną, która nie jest podatnikiem VAT. Wartość projektu budowlanego udokumentowana rachunkiem nie zawiera podatku naliczonego.

Wartość prac projektowych zwiększy wartość początkową wytworzonych środków trwałych.

Kaplice cmentarne będą stanowiły nieruchomości, środki trwałe gminy podlegające amortyzacji, których wartość przekracza 15.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy na gruncie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony w związku z realizacją inwestycji polegających na budowie kaplic cmentarnych usytuowanych na nieruchomościach stanowiących własność Wnioskodawcy w miejscowościach D.i Ł., o których mowa w opisie stanu faktycznego.

2. Czy wspomniane powyżej prawo do odliczenia może być zrealizowane przez Gminę w drodze korekty deklaracji VAT-7 za okresy rozliczeniowe, w których Gmina otrzymała faktury dokumentujące zakup robót inwestycyjnych, alternatywnie - w drodze korekty deklaracji za jeden z dwóch okresów rozliczeniowych następujących po okresie wspomnianym wcześniej.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. W analizowanych przypadkach Gmina otrzymała pozwolenie na budowę kaplic cmentarnych, które jako przyszłe obiekty, przeznaczone będą do prowadzenia działalności polegającej na ich dzierżawieniu. Gmina w momencie nabycia towaru lub usługi, tj. poniesienia wydatku, dokonuje kwalifikacji, czy został on poniesiony w związku z czynnościami opodatkowanymi. To Gmina musi zatem dokonać oceny, czy wydatki będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca nie ma wątpliwości, że dzierżawa kaplic usytuowanych w D. i Ł. to przyszłe świadczenia odpłatne, które stanowią zarazem świadczenie usług w rozumieniu u.p.t.u. Co istotne, usługi świadczone przez Gminę polegające na dzierżawie nieruchomości - podlegają opodatkowaniu stawką 23%. Nie są więc wyłączone spod opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 u.p.tu., gdyż przepis ten nie dotyczy sytuacji, w których czynności opodatkowane będą wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jak to będzie miało miejsce w przedstawionym przyszłym stanie faktycznym.

Również ze względu na źródło stosunku prawnego, którym w opisanym stanie będzie umowa cywilnoprawna, Gmina nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247,). Realizowane przez Gminę czynności, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność realizowane będą na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Generalnie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) wynika z istoty tego podatku. W szczególności w świetle orzecznictwa TSUE dla powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego wystarczy sam zamiar przeznaczenia nabytych towarów i usług na cele działalności opodatkowanej i nie ma znaczenia, czy przed zrealizowaniem tego prawa takie spożytkowanie miało miejsce. Potwierdza to również wyrok I SA/Kr 54/13 Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 27 lutego 2013 r. - "jednostka samorządu terytorialnego jako podatnik VAT powinna mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów, których efekt jest później wykorzystywany właśnie przez tę jednostkę budżetową do jej sprzedaży opodatkowanej".

Zatem Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne już poniesione oraz wydatki przyszłych okresów na budowę analizowanych obiektów.

Zgodnie z art. 86 ust. 13 u.p.t.u., jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. W związku z tym Gmina stoi na stanowisku, że przysługujące jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne dotyczące budowy kaplic może zostać zrealizowane w okresie, w którym wnioskodawca otrzymał faktury, z których wynikają kwoty podatku VAT naliczonego, alternatywnie - w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Z uwagi na fakt, że do dnia dzisiejszego Gmina nie skorzystała z przedmiotowego prawa do odliczenia, jest ona uprawniona do zrealizowania tego prawa w drodze skorygowania odpowiednich okresów rozliczeniowych (tekst jedn.: okresów, w których Gmina otrzymała poszczególne faktury zakupowe, albo w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegających na budowie kaplic cmentarnych usytuowanych na nieruchomościach na nieruchomościach stanowiących własność Wnioskodawcy w miejscowości D. i Ł. oraz sposobu realizacji tego prawa w drodze skorygowania deklaracji podatkowej za okresy rozliczeniowe, w których Gmina otrzymała poszczególne faktury zakupowe;

* nieprawidłowe w zakresie prawa do skorygowania deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych po okresie rozliczeniowym za który Wnioskodawca otrzymał faktury.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 11, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT nie jest wyjątkowym przywilejem podatnika, lecz jego prawem, z którego może on - lecz nie musi korzystać. Możliwość zrealizowania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do doliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje obecnie zadania inwestycyjne polegające na budowie kaplic cmentarnych w miejscowościach D. i Ł. Wnioskodawca przystąpił do realizacji zadań inwestycyjnych polegających na budowie kaplic cmentarnych usytuowanych na nieruchomościach stanowiących jej własność w miejscowości D. i Ł. z zamiarem wykorzystania ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Podatek naliczony zawarty w cenie towarów i usług związanych z wytwarzaniem kaplic cmentarnych na etapie budowy do miesiąca sierpnia br. nie był przez Wnioskodawcę odliczany. Wartość prac projektowych zwiększy wartość początkową wytworzonych środków trwałych. Kaplice cmentarne będą stanowiły nieruchomości, środki trwałe gminy podlegające amortyzacji, których wartość przekracza 15.000 zł.

W świetle zacytowanych przepisów oraz opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę, tut. organ stwierdza, że - w sytuacji, gdy zakupy towarów i usług związane z realizowanymi inwestycjami polegającymi na budowie kaplic cmentarnych w miejscowościach D. i Ł. miały od początku służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (decyzję o takim przeznaczeniu inwestycji Wnioskodawca podjął rozpoczynając ww. inwestycję) i Wnioskodawca nie dokonywał odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi inwestycjami w rozliczeniu za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 10 ustawy) lub odpowiednio w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy) - ma on prawo dokonać korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, w trybie art. 86 ust. 13 ustawy. Należy podkreślić, iż Wnioskodawca może dokonać korekty deklaracji jedynie za miesiąc otrzymania faktury, nie mając wyboru złożenia korekty za kolejne dwa okresy rozliczeniowe.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, uznać należy za:

* prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegających na budowie kaplic cmentarnych usytuowanych na nieruchomościach stanowiących własność Wnioskodawcy w miejscowości D. i Ł. oraz sposobu realizacji tego prawa w drodze skorygowania deklaracji podatkowej za okresy rozliczeniowe, w których Gmina otrzymała poszczególne faktury zakupowe;

* nieprawidłowe w zakresie prawa do skorygowania deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych po okresie rozliczeniowym za który Wnioskodawca otrzymał faktury.

Ponadto, tut. organ pragnie podkreślić, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy, tj. prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegających na budowie kaplic cmentarnych usytuowanych na nieruchomościach na nieruchomościach stanowiących własność Wnioskodawcy w miejscowości D. i Ł.

Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl