IBPP3/443-847/13/KG - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-847/13/KG Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu 8 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2013 r. (data wpływu 20 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2013 r. (data wpływu 20 sierpnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego (art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), jako partner projektu będzie realizował, w zakresie Działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych PRO W na lata 2007-2013, projekt unijny pn. "...".

Przedmiotem inwestycji będzie rozwinięcie funkcjonalności istniejącego Systemu Informacji o Terenie Powiatu B., poprzez wdrożenie zintegrowanych powiatowych i gminnych rejestrów i ewidencji, związanych z realizacją zadań jst dotyczących kluczowych obszarów zarządzania przestrzenią. System dostarczy e-usługi zapewniającej przepływ informacji pomiędzy zintegrowanymi rejestrami i ewidencjami w poszczególnych jednostkach oraz pomiędzy nimi. Dane publiczne zgromadzone w rejestrach i ewidencjach będą stanowiły podstawę udostępnienia e-usługi dla obywateli i innych podmiotów. System informatyczny stworzony w projekcie będzie obejmował elementy adresowane dla Starostwa oraz dla Urzędów Gmin - Partnerów.

Projekt realizowany będzie w partnerstwie z 9 gminami z terenu powiatu w oparciu o umowę nr XXX z dnia 8 maja 2012 r. Zgodnie z zapisami ww. umowy Gminy - Partnerzy partycypować będą finansowo w realizacji projektu, przekazując powiatowi w okresie 2013-2015 kwotę 20.000 PLN każda (2013 - 7.000 PLN, 2014 - 7.000 PLN i 2015 - 6.000 PLN) oraz w ramach realizacji projektu otrzymają na zasadach użyczenia komplet sprzętu komputerowego z oprogramowaniem.

Realizacja tego projektu nie będzie związana z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 16 sierpnia 2013 r. w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu, jako nabywca wskazane będzie Starostwo Powiatowe w B.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do ww. projektu Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zadania w zakresie tworzenia i prowadzenia Systemu Informacji o Terenie, należą do podstawowych zadań Gminy, co wynika z art. 4 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie gminnym - tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594) oraz art. 47a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 12 lipca 2001 r. w sprawie szczególnych zasad i trybu założenia i prowadzenia krajowego systemu informacji o terenie (Dz. U. z 2001 r. Nr 80, poz. 866). Urząd Gminy jest jednostką prowadzącą obsługę Gminy na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 1 grudnia 2008 r.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z powyższymi faktami, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, a tym samym Urząd Gminy realizując zadania własne Gminy, korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych Gminy z zakresu geodezji i kartografii, gospodarki nieruchomościami, administracji architektoniczno-budowlanej, ochrony środowiska itp. nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Na tej podstawie Wnioskodawcy w odniesieniu do ww. projektu unijnego, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako partner będzie realizował projekt unijny pn. "...". Projekt realizowany będzie w partnerstwie z 9 gminami z terenu powiatu. Gminy - Partnerzy partycypować będą finansowo w realizacji projektu, przekazując powiatowi w okresie 2013-2015 kwotę 20.000 PLN każda oraz w ramach realizacji projektu otrzymają na zasadach użyczenia komplet sprzętu komputerowego z oprogramowaniem.

W fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu, jako nabywca wskazane będzie Starostwo Powiatowe.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jednocześnie, prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 3 i 4.

W rozpatrywanej sytuacji, faktury dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu są wystawiane dla Starostwa Powiatowego.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. "..." jest Starostwo Powiatowe, będące odrębnym od Wnioskodawcy (Gminy) podmiotem. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Starostwo Powiatowe nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. "...", bowiem Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym w odniesieniu do przedmiotowego projektu nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części, należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych lecz tym, że Wnioskodawca nie jest wskazany jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy dokonywane w ramach realizacji projektu.

Ponadto zaznacza się, że niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu (w tym do Lidera), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl