IBPP3/443-844/11/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-844/11/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu) oraz z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwrotu podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu) oraz z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwrotu podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (Wnioskodawca) zamierza nabyć w 2011 r. nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem hotelowym wraz z wyposażeniem. Zakup nieruchomości wraz z wyposażeniem zostanie udokumentowany fakturą VAT. Strona sprzedająca opodatkuje przedmiotową sprzedaż wg stawki VAT w wysokości 23%. Zakupiona nieruchomość zostanie zaklasyfikowana jako środek trwały i wprowadzona do ewidencji środków trwałych w miesiącu zakupu.

Spółka zgodnie ze zgłoszeniem VAT- R, zrezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, w związku z czym będzie podatnikiem VAT czynnym. Zakup nieruchomości będzie związany wyłącznie ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w wysokości 23% tj. wynajem nieruchomości. Transakcja nabycia nieruchomości zostanie przeprowadzona po złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego VAT- R i opłaceniu stosownej opłaty. W miesiącu nabycia nieruchomości zostanie zawarta umowa wynajmu przedmiotowej nieruchomości, a Spółka także w tym miesiącu dokona sprzedaży usług wynajmu nieruchomości opodatkowanych wg stawki 23%. Zakup nieruchomości sfinansowany zostanie częściowo z kredytu inwestycyjnego zaciągniętego w celu zakupu przedmiotowej nieruchomości oraz z pożyczek udziałowca.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że nabycie przedmiotowej nieruchomości gruntowej budynkiem hotelowym wraz z wyposażeniem zostanie udokumentowane fakturą otrzymaną po dniu rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Również nabycie prawa do rozporządzania ww. nieruchomością jak właściciel nastąpi po dniu rezygnacji z ww. zwolnienia, a faktura zostanie wystawiona do 7 dni od dnia przeniesienia tego prawa.

Obowiązek podatkowy z tytułu wynajmu nieruchomości (nabytej przez Wnioskodawcę) powstanie w miesiącu wprowadzenia nabytej nieruchomości do ewidencji środków trwałych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku nabycia nieruchomości w sposób opisanych powyżej przysługuje jej zwrot nadwyżki podatku naliczonego przy zakupie nieruchomości nad podatkiem należnych wynikającym z wynajmu nabytej nieruchomości, w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji VAT - 7 za miesiąc, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości przysługuje Spółce zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia (deklaracji VAT - 7) przez podatnika zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowa zasada dotyczącą prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, została wyrażona w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z ww. przepisem w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ww. ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zwrócenia szczególnej uwagi wymaga art. 86 ust. 12 ustawy, stanowiący, że w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a) lub lit. c), przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

Przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

1.

faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11;

2.

nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel lub wykonanie usługi nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury. (art. 86 ust. 12a ustawy o VAT).

Mając na uwadze powołane regulacje prawne wskazać przede wszystkim należy, że pojęcie prawa własności w rozumieniu cywilistycznym, nie jest tożsame z prawem do rozporządzania towarem jak właściciel w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, lecz przede wszystkim aspekt ekonomiczny transakcji.

Zasady określające prawo do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, umożliwiają jego dokonanie z chwilą nabycia tego prawa. Natomiast uwzględniając wyłączenie zawarte w art. 86 ust. 12a pkt 2 ustawy, należy stwierdzić, że w przypadku gdy prawo do rozporządzania towarem jak właściciel nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji za miesiąc, w którym podatnik otrzymał fakturę za przedmiotowy towar, podatnik ma prawo odliczyć podatek naliczony w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymano fakturę.

Ponadto wskazać należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika w ściśle określonym czasie, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością opodatkowaną stawką pozytywną podatku VAT.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanego wniosku, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy jako czynnemu podatnikowi VAT będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem hotelowym wykorzystywanej do czynności opodatkowanych pozytywną stawką VAT. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca zakupiona nieruchomość w miesiącu nabycia stanie się przedmiotem umowy najmu opodatkowanej stawką 23% z tytułu świadczenia usługi wynajmu budynku hotelowego powstanie obowiązek podatkowy w miesiącu wprowadzenia ww. nieruchomości do ewidencji środków trwałych, czyli w miesiącu nabycia nieruchomości (jak wyjaśnił Wnioskodawca). W konsekwencji powstanie zatem kwota podatku należnego.

W myśl art. 87 ust. 1, ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego przepisu wynika zatem, iż w przypadku wystąpienia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym podatnik ma prawo zadysponowania tą różnicą. I tak ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy poprzez wykazanie tej różnicy jako tzw. kwoty do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy bądź zadeklarowania tej różnicy do zwrotu na rachunek bankowy na zasadach i terminach określonych w ustawie.

Szczegółowe regulacje dotyczące terminu zwrotu i warunków niezbędnych do jego otrzymania zawierają regulacje zawarte w art. 87 ust. 2-10 ustawy o VAT.

I tak, w myśl ust. 2 tego artykułu, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 87 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku wydłużenia terminu na podstawie ust. 2 zdanie drugie, urząd skarbowy na wniosek podatnika dokonuje zwrotu różnicy podatku w terminie wymienionym w ust. 2 zdanie pierwsze, jeżeli podatnik wraz z wnioskiem złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe w kwocie odpowiadającej kwocie wnioskowanego zwrotu podatku. Jeżeli wniosek wraz z zabezpieczeniem został złożony na 13 dni przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2, lub później, zwrotu dokonuje się w terminie 14 dni od dnia złożenia tego zabezpieczenia.

Natomiast w myśl art. 87 ust. 6 ww. ustawy, na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

1.

faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.),

2.

dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3.

importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

- przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady zwrot z tytułu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym dokonywany jest w terminie 60 dni. Natomiast na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową przy zachowaniu warunków wynikających z wyżej cytowanego art. 87 ust. 6 ustawy o VAT urząd skarbowy jest zobowiązany zwrócić różnice podatku w terminie 25 dni.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będąc czynnym podatnikiem podatku VAT, nabędzie nieruchomość zabudowaną budynkiem hotelowym wraz z wyposażeniem. W miesiącu zakupu nieruchomość zostanie wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Strona sprzedająca opodatkuje przedmiotową sprzedaż wg stawki VAT w wysokości 23%. W miesiącu nabycia nieruchomości zostania zawarta umowa wynajmu przedmiotowej nieruchomości, czynność ta będzie opodatkowana 23% podatkiem VAT, a obowiązek podatkowy z tytułu wynajmu nieruchomości powstanie w miesiącu wprowadzenia nabytej nieruchomości do ewidencji środków trwałych (tj. w miesiącu nabycia nieruchomości).

Zatem w przedmiotowej sprawie w złożonej deklaracji VAT - 7 za miesiąc dokonania opisanych wyżej czynności wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad podatkiem należnym i Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo zwrotu różnicy między podatkiem naliczonym a podatkiem należnym na rachunek bankowy. W przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca ma prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ww. ustawy, na rachunek w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach w terminie 60 dni pod warunkiem, że naczelnik urzędu skarbowego nie przedłuży tego terminu do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia Wnioskodawcy. Wówczas zastosowanie znajdzie przepis art. 87 ust. 2a ustawy o VAT. Urząd skarbowy na pisemny wniosek Wnioskodawcy dokona zwrotu różnicy podatku w terminie 60 dni, jeżeli Wnioskodawca wraz z wnioskiem złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe w kwocie odpowiadającej kwocie wnioskowanego zwrotu podatku.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonej usługi najmu budynku hotelowego w miesiącu wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych. Powyższe zostało przez tut. organ potraktowane jako element przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, bowiem w tej kwestii Wnioskodawca nie zadał pytania oraz nie przedstawił własnego stanowiska.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości powstania obowiązku podatkowego

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl