IBPP3/443-841/08/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-841/08/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2008 r. (data wpływu 25 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego od przebudowanych przez zleceniobiorcę automatów do gier zużywanych do celów prowadzonej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego od przebudowanych przez zleceniobiorcę automatów do gier zużywanych do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług rozrywkowych w zakresie organizowania gier na automatach losowych o niskich wygranych (PKD 9271). Wnioskodawca prowadzi działalność w oparciu o ustawę o grach i zakładach wzajemnych z dnia 29 lipca 1992 r. (tekst jedn. z 2004 r. Dz. U. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.).

Automaty do organizowania ww. gier Wnioskodawca nabywa od kontrahentów krajowych i zagranicznych. Wnioskodawca wchodzi w posiadanie automatów do gry również poprzez składanie ich we własnym zakresie lub zlecenie składania ich innym firmom z powierzonych im części składowych nabywanych przez Wnioskodawcę od rożnych kontrahentów.

Automaty losowe o niskich wygranych są uwidocznione w wykazie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) pod pozycja 62.

W związku z powyższym od posiadanych automatów Wnioskodawca odprowadza podatek akcyzowy od tych automatów, od których wcześniej nie został on uiszczony przez sprzedającego lub przez jednostkę, której Wnioskodawca zlecił złożenie automatów powierzonych im części. W momencie ustawienia automatów na punktach gier w ewidencji księgowej automaty zostają wykazane jako środki trwałe, od których dokonywane są odpisy amortyzacyjne. W trakcie eksploatacji automaty na punktach gier poddawane są ulepszeniom, o których mowa w art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). W wyniku ulepszenia wartość początkowa środków trwałych (automatów) powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie. Do wydatków na ulepszenie w myśl art. 16g ust. 13 zalicza się między innymi wydatki na ich przebudowę, czyli zmianę istniejącego stanu środków trwałych na inny.

W roku bieżącym Wnioskodawca dokonał ulepszeń automatów do gier o niskich wygranych (środków trwałych) poprzez ich przebudowę czyli zmianę istniejącego środka trwałego na inny. Dotyczy to przebudowy takich automatów jak: Omega, Turbo Reel, Premium 400, Haunted Mouse, Supatron, Lotus, Double Magic na automaty do gry o nazwie Super Bank. Przebudowa polegała na wymianie oprogramowania dotychczasowego na oprogramowanie Super Bank oraz wymianie i dodaniu innych części w celu przerobienia dotychczasowego automatu na automat Super Bank. Tak Przebudowane automaty zostały zgłoszone do jednostki badającej w celu wydania opinii technicznej z badania poprzedzającego rejestrację. Wydana opinia stwierdza, że automaty Super Bank odpowiadają przepisom określonym przez Ministra Finansów. Od automatów, które zostały poddane przebudowie wcześniej uiszczono podatek akcyzowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy od automatów do gry o niskich wygranych, które zostały ulepszone poprzez przebudowę należy naliczyć i odprowadzić podatek akcyzowy jeśli przed przebudową został od nich odprowadzony podatek akcyzowy.

Jaka wartość automatów przyjąć za podstawę opodatkowania podatkiem akcyzowym w związku z dokonanym ulepszeniem (przebudową). Czy całą wartość jaką ma automat po dokonaniu przebudowy, czy tylko wartość nakładów związanych z ulepszeniem (przebudową), bo wcześniej został zapłacony podatek akcyzowy od wartości przed przebudową.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku dokonanego ulepszenia (przebudowy) automatów do gry poprzez zlecenie tych usług firmom zewnętrznym w istocie powstaje nowy wyrób akcyzowy, który podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w oparciu o art. 4 ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. z tytułu świadczenia usługi polegającej na wykonaniu wyrobu akcyzowego na zlecenie. Podstawa opodatkowania takiego automatu do gry będzie jego cała wartość to znaczy wartość początkowa plus poniesione nakłady na ulepszenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Automaty do gier należą do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, które zostały ujęte w pozycji 62 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych podlegających akcyzie.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 cytowanej ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2.

wyprowadzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4.

eksport i import wyrobów akcyzowych.

5.

nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 5 ww. ustawy o podatku akcyzowym jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Za sprzedaż wyrobów akcyzowych (ust. 2 ww. artykułu) na terytorium kraju uważa się również:

1.

przekazanie lub zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

2.

przekazanie przez podatnika wyrobów akcyzowych na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników;

3.

zamianę wyrobów akcyzowych oraz wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za inne czynności podlegające opodatkowaniu;

4.

wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za wierzytelności;

5.

wydanie wyrobów akcyzowych w miejsce świadczenia pieniężnego;

6.

darowiznę wyrobów akcyzowych;

7.

wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za czynności niepodlegające opodatkowaniu;

8.

świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy;

9.

zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej;

10.

zużycie wyrobów akcyzowych niezgodne z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy.

Podstawową cechą odróżniającą podatek akcyzowy od innych podatków pośrednich, w tym przede wszystkim od podatku VAT, jest jednofazowy charakter opodatkowania. Jednofazowość opodatkowania podatkiem akcyzowym przejawia się w tym, że akcyza powinna być płacona na pierwszym szczeblu obrotu, który dokonywany jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych lub też w ramach pierwszej transakcji sprzedaży w przypadku wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych. Konsekwentnie, każda następna transakcja, której przedmiotem będą wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej transakcji nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zlecił firmie z zewnątrz przebudowę automatów do gier, od których wcześniej został uiszczony podatek akcyzowy. Przebudowa automatów polegała na wymianie oprogramowania oraz dodaniu i wymianie innych części. W wyniku tych prac powstał automat do gier o innej nazwie. Przebudowany automat został zgłoszony do jednostki badającej w celu wydania opinii technicznej z badania poprzedzającego rejestrację.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przebudowane automaty do gier nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, bowiem podatek akcyzowy został już uiszczony na pierwszym szczeblu obrotu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto, należy dodać, że w związku z tym, iż czynność przebudowy automatów nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, to pytanie o podstawę opodatkowanie staje się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa zakładu Ubezpieczeń społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl