IBPP3/443-839/08/DG - Obowiązek złożenia zabezpieczenia finansowego w przypadku nabycia alkoholu etylowego oraz alkoholu zawartego w rozcieńczalnikach, rozpuszczalnikach oraz spryskiwaczach z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-839/08/DG Obowiązek złożenia zabezpieczenia finansowego w przypadku nabycia alkoholu etylowego oraz alkoholu zawartego w rozcieńczalnikach, rozpuszczalnikach oraz spryskiwaczach z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2008 r. (data wpływu 25 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z 18 grudnia 2008 r. (data wpływy 22 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego przy nabyciu alkoholu etylowego zawartego w rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 38140090 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 grudnia 2008 r. (będącym odpowiedzią na wezwanie z 17 grudnia 2008 r. znak IBPP3/443-839/08/DG), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego przy nabyciu alkoholu etylowego zawartego w rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 38140090.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nabywa alkohol etylowy z krajów Unii Europejskiej, który zawarty jest w rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN 3814 00 90. Spółka ww. płyny używać będzie do produkcji płynów usuwających oblodzenie (płyny zimowe do samochodów). Dotychczas Spółka była zobowiązana do posiadania zabezpieczenia finansowego na podatek akcyzowy.

Rozcieńczalnik i rozpuszczalnik nabywany wewnątrzwspólnotowo będzie sprowadzany w autocysternach o pojemności 20-24 tys. litrów, a alkohol zawarty w tych rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach nabywanych wewnątrzwspólnotowo jest całkowicie skażony zgodnie z rozporządzeniem Komisji Nr 3199/93/WE z dnia 23 listopada 1993 r.

Ponadto Wnioskodawca zamierza nabywać również na terenie kraju alkohol skażony o symbolu PKWiU 15.92.12-00.00 i kodzie CN 2207 20 00 oraz koncentrat płynu do spryskiwaczy skażony o symbolu PKWiU 24.66.33-50.00 i kodzie CN 3820 00 00. Wyroby te są całkowicie skażone i transportowane w autocysternach o pojemności 20-24 tys. litrów.

Alkohol nabywany w kraju jak również alkohol zawarty w koncentracie płynu do spryskiwacza skażony jest zgodnie z warunkami określonymi w § 18 ust. 2a rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Nabywane przez Wnioskodawcę wyroby będą wykorzystywane do produkcji płynów do spryskiwacz, które oznaczone są kodem CN 3820 00 00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do składania zabezpieczenia finansowego w świetle zmian dotyczących zwolnień, w przypadku nabycia alkoholu etylowego oraz alkoholu zawartego w rozcieńczalnikach, rozpuszczalnikach oraz spryskiwaczach z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ zwolnione zostały od akcyzy wymienione rozpuszczalniki i rozcieńczalniki to zabezpieczenie finansowe akcyzy jest zbędne.

§ 18 ust. 7 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia wyroby zawierające alkohol etylowy zawarty w wyrobach oznaczonych kodem CN 3414 00 90 i 3820 00 00 pod warunkiem skażenia zgodnie z warunkami zawartymi w tym przepisie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) - wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku Nr 2 do ustawy.

Pod pozycją 29 tego załącznika zostały wymienione środki zapobiegające zamarzaniu i pozostałe płyny usuwające oblodzenie, zawierające w swym składzie alkohol etylowy o kodzie CN ex 3820 00 00.

Pod pozycją 28 ww. załącznika ujęte zostały rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym skaldzie alkohol etylowy o kodzie CN 3814 00 90.

Natomiast w poz. 25 ww. załącznika zostały wymienione alkohole etylowe i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone o kodzie CN 2207 20 00.

W świetle powyższego przedmiotowe wyroby są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanym i podlegają regulacjom ustawy o podatku akcyzowym. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na definicje alkoholu etylowego zawartą w art. 72 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym. Na mocy przedmiotowej definicji alkoholem etylowym są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22 % objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.

W świetle tej definicji wyrobem akcyzowym objętym akcyzą jest alkohol etylowy skażony o kodzie CN 2207 20 00 jak również alkohol etylowy zawarty w środkach zapobiegających zamarzaniu objętych kodem CN 3820 00 00 oraz alkohol etylowy zawarty w rozcieńczalnikach i rozpuszczalnikach objętych kodem CN 3814 00 90.

W myśl postanowień art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Jednocześnie stosownie do postanowień art. 2 pkt 12 tej ustawy skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Ponadto zgodnie z postanowieniami art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym.

Mając na względzie postanowienia ww. przepisów ustawy o podatku akcyzowym uznać należy, iż w składzie podatkowym powinny być produkowane i przetwarzane wyroby akcyzowe zharmonizowane, do których ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do postanowień § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączeniu do tego rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1 tego rozporządzenia.

W związku z faktem, iż w poz. 31 załącznika do rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania wymienione zostały środki zapobiegające zamarzaniu i pozostałe płyny usuwające oblodzenie, zawierające w swym składzie alkohol etylowy o kodzie CN ex 3820 00 00 należy uznać, iż nie muszą być produkowane i przetwarzane w składzie podatkowym, jeżeli są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1 tego rozporządzenia. Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym prowadzący skład podatkowy, zarejestrowani handlowcy, a także podmioty, które nabywają wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz przedstawiciele podatkowi są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe.

W konsekwencji Wnioskodawca w związku z produkcją przedmiotowych wyrobów nie jest obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy wprowadzany do obrotu handlowego w postaci alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji Nr 3199/93/WE z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23 listopada 1993; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 09, t. 1, str. 249, z późn. zm.).

Natomiast zgodnie z § 18 ust. 2a ww. rozporządzenia zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN i skażony:

a.

środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji Nr 3199/93/WE albo

b.

ketonem etylowo-metylowym w ilości nie mniejszej niż 3 dm3 na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego, albo alkoholem izopropylowym (2-propanol) w ilości nie mniejszej niż 10 dm3 na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego, do którego po skażeniu dodano, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598, z późn. zm.):

-

octan etylu w ilości nie mniejszej niż 5 dm3 na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego albo

-

benzoesan denatonium ("Bitrex") w ilości nie mniejszej niż 1 gram na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego;

Stosownie do § 18 ust. 2 ww. rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa powyżej ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1.

podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający alkohol etylowy, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie zużyty do celów, o których mowa w ust. 1;

2.

podmiot uprawniony do zwolnienia, wykorzystujący wyprodukowany w zakresie swojej działalności gospodarczej alkohol etylowy do celów, o których mowa w ust. 1, będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego;

3.

podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

4.

nabycie alkoholu etylowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;

5.

podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych.

Ponadto w myśl § 18 ust. 2c ww. rozporządzenia w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zwolnienie od akcyzy stosuje się, jeżeli są spełnione warunki wymienione w ust. 2 pkt 2 i 5, a nabycie wewnątrzwspólnotowe jest dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w art. 54 ustawy.

W miejscu tym należy zauważyć, iż jednym z warunków zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 18 ust. 1 pkt 2a ww. rozporządzenia jest nabycie alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Podkreślić jednak wymaga, iż zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku nabycia alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w celu jego zużycia do produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, która ma miejsce poza składem podatkowym, następuje w momencie wskazanym w § 19 ww. rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania tj. w momencie zwrotu administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę upoważnionego do nabycia zwolnionych od akcyzy wyrobów.

W konkluzji należy stwierdzić, że zwalnia się od podatku akcyzowego alkohol etylowy używany do produkcji środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych kodem CN ex 3820 00 00 oraz alkohol etylowy zawarty w tych środkach po spełnieniu odpowiednio warunków, o których mowa w § 18 ust. 1 pkt 1 i pkt 2a, ust. 2 i ust. 2c ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Natomiast alkohol etylowy, co do którego nie zostały spełnione warunki, o których mowa powyżej nie może korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego i w stosunku do takiego wyrobu należy stosować podstawową stawkę podatku akcyzowego przewidziana na alkohol etylowy skażony w wysokości 4.960 zł.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego z którego wynika, że Wnioskodawca zamierza produkować płyn do spryskiwaczy usuwających oblodzenie z zawartością alkoholu etylowego o kodzie CN 3820 00 00, do których używa:

-

nabywany na terytorium kraju alkohol o symbolu PKWiU 15.92.12-00.00 i kodzie CN 2207 20 00 skażony zgodnie z wymaganiami określonymi w § 18 ust. 2a rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, oraz

-

nabywany na terytorium kraju koncentrat płynu do spryskiwaczy o symbolu 24.66.33-50.00 i kodzie CN 3820 00 00 z zawartością alkoholu etylowego skażonego zgodnie z wymaganiami określonymi w § 18 ust. 2a ww. rozporządzenia, oraz

-

alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo rozcieńczalnikach i rozpuszczalnikach o kodzie CN 3814 00 90 skażonych zgodnie z rozporządzeniem komisji 3199/93/WE,

z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie odpowiednio § 18 ust. 1 i ust. 2a ww. rozporządzenia, stwierdzić należy, iż przy zachowaniu warunków określonych odpowiednio w § 18 ust. 2 oraz ust. 2c, alkohol etylowy jak i alkohol etylowy zawarty w nabywanych wyrobach będzie podlegał zwolnieniu z podatku akcyzowego.

Mając powyższe na uwadze, iż przedstawione wyżej warunki dotyczące zwolnienia nie wymagają składania zabezpieczenia akcyzowego, stwierdzić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku Wnioskodawca, przy zachowaniu warunków przedstawionych wyżej, nie jest zobowiązany do składania zabezpieczenia akcyzowego w stosunku do nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz w kraju wyrobów, z których produkowane będą płyny do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Należy równocześnie nadmienić, iż powołany przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu swojego stanowiska § 18 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania, gdyż dotyczy zwolnienia alkoholu etylowego zawartego w importowanych wyrobach wymienionych w tym przepisie.

Zauważyć również należy, iż tutejszy organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego wyrobów do grupowania klasyfikacyjnego CN, w związku z tym w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi wyłącznie w oparciu o klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl