IBPP3/443-836/09/Bwo - Zwolnienie od podatku alkoholu etylowego zawartego w mieszaninach substancji zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętości alkoholu nieprzekraczającej 1,2%.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-836/09/Bwo Zwolnienie od podatku alkoholu etylowego zawartego w mieszaninach substancji zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętości alkoholu nieprzekraczającej 1,2%.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2009 r. (data wpływu 3 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od podatku alkoholu etylowego zawartego w mieszaninach substancji zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętością alkoholu nieprzekraczającej 1,2% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od podatku alkoholu etylowego zawartego w mieszaninach substancji zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętością alkoholu nieprzekraczającej 1,2%.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji napojów, nektarów i soków. W ramach tej działalności kupuje, bezpośrednio ze składu podatkowego, i/lub od zarejestrowanego handlowca, i/lub od podmiotu pośredniczącego, mieszaniny substancji zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętości mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości (powszechnie nazywane jako aromaty do artykułów spożywczych - dalej AROMATY). Spółka posiada potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego AKC-PR. Kupuje AROMATY za dokumentem dostawy w procedurze zwolnienia z akcyzy i prowadzi zatwierdzoną przez urząd celny ewidencję w formie papierowej. Spółka jest podmiotem, który używa AROMATY do produkcji wyrobów spożywczych - napojów bezalkoholowych, które nie przekraczają alkoholu o mocy 1,2 % objętości. Spółka nie jest podmiotem zużywającym, gdyż de facto podmiotem takim staje się ostateczny konsument poprzez fakt wypicia napoju/nektaru, w którym jest aromat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka, może kupić ze składu podatkowego i/lub od zarejestrowanego handlowca, i/lub od podmiotu pośredniczącego, mieszaniny substancji zapachowych stosowane do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętości mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości (powszechnie nazywane jako aromaty do artykułów spożywczych - dalej zwane AROMATAMI) w świetle art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym i korzystać ze zwolnienia bez obowiązku dostarczenia towaru za "dokumentem dostawy" i bez obowiązku prowadzenia ewidencji innej niż ewidencja wynikająca ze stosowania ustawy o podatku dochodowym i podatku od towarów i usług - VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 12 stycznia 2009 r. (Dz. U. Nr 3, poz. 11) zwalnia alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. Mieszaniny te powszechnie nazywane są jako aromaty do artykułów spożywczych-dalej zwane AROMATAMI. Każdy taki AROMAT, z mocy tego zapisu, jest zwolniony z akcyzy, bowiem wcześniej został zwolniony z akcyzy alkohol etylowy, który jest w nim zawarty. Zatem AROMAT nie jest już produktem akcyzowym. Do rozliczenia procedury nabywca składa dostawcy tylko oświadczenie o jego przeznaczeniu co kończy procedurę. Ustawodawca dla produktów zwolnionych w art. 30 ustawy o podatku akcyzowym nie przewidział, żadnych dodatkowych obowiązków gdyż korzystają one ze zwolnienia wprost z ustawy. Nie ma dodatkowych rozporządzeń tak jak to zostało ustanowione w art. 31 ust. 6 ustawy, w której wprost zostało zapisane, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia m.in. określił szczegółowy zakres oraz warunki i tryb stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w art. 31 ust. 1 i 2, czy też wyznaczy naczelników urzędów celnych właściwych w sprawach zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy. Nie ma też obowiązku prowadzenia ewidencji i dostarczania towaru nałożonych przez prawo tak jak to zostało sprecyzowane w artykule 32 ustawy.

Zakup AROMATÓW, w których alkohol etylowy został zwolniony z akcyzy z mocy ustawy jest tożsamy do nabycia wewnątrzwspólnotowego, w ramach limitu: paliwa, papierosów, wina, piwa czy też alkoholu, które też jest zwolnieniem z akcyzy wynikającym wprost z ustawy. (Przepis został wprowadzony również po implematacji Dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r.)

Zwolnienie z akcyzy alkoholu etylowego zawartego w AROMATACH spożywczych jest natomiast wynikiem implementowania wprost zapisu w Dyrektywie Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. artykułu 27, wg którego Państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów:"....

A.

gdy są one używane do produkcji substancji smakowo - aromatycznych, używanych do wytwarzania środków spożywczych i napojów bezalkoholowych, o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% obj.;

B.

gdy są one używane bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania środków spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza: 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów."

W świetle powyższego po analizie przedmiotowych aktów prawnych uważamy, że AROMATY, które taryfikowane są do pozycji taryfy celnej 3302 określone jako "mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) na bazie jednej lub na wielu takich substancjach, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle; pozostałe preparaty oparte na substancjach zapachowych, w rodzaju stosowanych do produkcji napojów" są zwolnione z akcyzy wprost z ustawy bez obowiązku prowadzenia dodatkowej ewidencji z zakresu dostarczania ich za dokumentem dostawy oraz prowadzenia wydzielonej ewidencji rozchodzu. Dla potrzeb ewidencji wystarczającym jest prowadzenie ewidencji wynikających wprost z ustawy o podatku dochodowym oraz ustawy o podatku od towarów i usług VAT.

Ponadto informujemy, że w identycznej sytuacji organ wydał już interpretację Nr IBPP3/443-442/09/DG z dnia 19 sierpnia 2009 r.,. które jest zgodne z prezentowanym przez naszą Spółkę stanowiskiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit c) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b).

A zatem ww. zwolnienie od akcyzy napojów alkoholowych stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

*

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

*

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

*

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Przy czym należy zauważyć, że zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym przez podmiot zużywający rozumie się podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia (...).

Ponadto należy zwrócić uwagę, że zwolnienie napojów alkoholowych używanych do produkcji olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych uwarunkowane jest spełnieniem warunków określonych w art. 32 ust. 5-13.

Na podstawie powyższego, przy spełnieniu odpowiednich warunków, następuje zwolnienie z akcyzy napojów alkoholowych używanych do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy.

W myśl z art. 30 ust. 9 pkt 5 cyt. ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Powyższe regulacje wyjaśniają wprost, że w przypadku, gdy alkohol etylowy był uprzednio zwolniony od podatku akcyzowego do produkcji tych wyrobów (mieszanin substancji zapachowych i olejków eterycznych), to jest on również zwolniony jako część składowa wyprodukowanych wyrobów.

Stosownie do powyższego zauważyć należy, iż zwolnienie napojów alkoholowych używanych do produkcji olejków eterycznych i mieszanin zapachowych, które stosowane są do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości następuje pod warunkami określonymi w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c) ww. ustawy.

Natomiast alkohol etylowy zawarty już w olejkach eterycznych i mieszaninach zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości podlega obligatoryjnemu zwolnieniu z akcyzy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy. Ustawodawca dla zastosowania tego zwolnienia nie określił dodatkowych (innych niż określone w samym brzmieniu przepisu) warunków zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Ponadto należy zauważyć, że minister właściwy do spraw finansów publicznych na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 może określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do zastosowania zwolnienia. Na podstawie powyższego Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228). W rozporządzeniu tym nie zostały określone dodatkowe warunki dla stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy.

W miejscu tym należy zwrócić uwagę, iż zarówno powołana w stanowisku Wnioskodawcy delegacja ustawowa zawarta w art. 31 ust. 6 ww. ustawy (dotyczy zwolnień od akcyzy określonych w art. 31 ust. 1 i ust. 2), jak i powołany art. 27 ust. 1 pkt f Dyrektywy Rady 92/83/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabywać gotowy wyrób w postaci mieszany substancji zapachowych (aromatów) o symbolu CN 3302 z zawartością alkoholu zwolnionego od akcyzy i stosować te wyroby do produkcji środków spożywczych - napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu do 1,2% objętości.

Mając zatem na uwadze ww. przepisy stwierdzić należy, iż w przypadku nabycia gotowych wyrobów w postaci mieszanin substancji zapachowych o symbolu CN 3302 (zawierających w swoim składzie alkohol etylowy), przeznaczonych do wytwarzania napojów bezalkoholowych o rzeczywistej mocy alkoholowej nieprzekraczającej 1,2% objętości - alkohol etylowy zawarty w tych wyrobach korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, bez spełniania dodatkowych warunków. Zatem nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowych wyrobów stosowanych do wytworzenia artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzepraczającej 1,2% objętości następuje bez zastosowania dokumentu dostawy oraz bez obowiązku prowadzenia ewidencji dotyczącej tych wyrobów.

Niemniej jednak w sytuacji, o której tu mowa, mimo, że obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku prowadzenia odpowiedniej ewidencji dotyczącej wykorzystania nabywanych wyrobów w interesie podatników jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż mieszaniny substancji zapachowych zawierające alkohol zwolniony z akcyzy, zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem tzn. do produkcji napojów bezalkoholowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do zastosowania dokumentu dostawy i prowadzenia odpowiedniej ewidencji przy korzystaniu ze zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy o podatku akcyzowym należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl