IBPP3/443-835/13/UH - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów towarów dokonanych w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-835/13/UH Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów towarów dokonanych w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 lipca 2013 r. (data wpływu 8 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 1 października 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów towarów dokonanych w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów towarów dokonanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 1 października 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu znak: IBPP3/443-835/13/UH z 17 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 1 października 2013 r. ukształtował się następujący opis stanu faktycznego:

Wnioskodawca (...) jest organizacją pozarządową, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej członków, pozyskiwane środki przeznaczone są w całości na działalność statutową. Rodzaj działalności PKD 9499Z (działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej niesklasyfikowanych).

Wnioskodawca nie jest i nie był czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT nie wykonuje również czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny.

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o Stowarzyszeniach, a także na podstawie statutu, posiada osobowość prawną. Statut został złożony w Sądzie Okręgowym w. Wydział XVII Gospodarczy. Nazwa organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu: zarząd. Sposób reprezentacji podmiotu: do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w szczególności w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków zarządu działających łącznie i prezesa. Nazwa organu nadzoru: komisja rewizyjna.

Cel działania na podstawie statutu:

1.

organizowanie i koordynowanie inicjatyw i działań mających na celu poprawę warunków społeczności lokalnej;

2.

wspieranie rozwoju społecznego, kulturalnego, turystycznego, sportowego oraz dziedzictwa kulturowego (ochrony zabytków i tradycji);

3.

podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska, edukacji ekologicznej i zrównoważonego rozwoju;

4.

pozyskiwanie środków na działalność z dostępnych funduszy.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 na realizację działania pt. "..." w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w zakresie małych projektów, odbywającego się w dniu 14 lipca 2013 r. Celem imprezy jest poprawa jakości życia na obszarze wiejskim, mieszkańców obszaru..., poprzez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie obszarów wiejskich, a także wzrost atrakcyjności turystycznej w formie organizacji festynu.

W związku z realizacją projektu zakupione zostały narzędzia ogrodnicze jako nagrody do konkursu na najpiękniejszy ogród/balkon. Zakupu dokonano na podstawie faktur VAT wystawionych na Wnioskodawcę - nabywcę towarów. Wszystkie towary zakupione jako nagrody w trakcie trwania festynu zostały wręczone uczestnikom konkursu a to nie jest opodatkowane podatkiem VAT. Zakupione towary nie zostały wykorzystane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Na realizację zadania Wnioskodawca podpisał umowę z Urzędem Marszałkowskim. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca do wniosku o pozyskanie pomocy złożyło oświadczenie o kwalifikowalności VAT, w którym podało że nie ma możliwości odzyskania tego podatku powołując się na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zgodnie z który, podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w zakresie w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednak wydatki poniesione na zakup towarów do realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Na podstawie zaleceń Komisji Europejskiej dot. Stowarzyszeń, odpowiednich procedur zapewniających wiarygodność uzyskiwanych informacji w sprawie kwalifikowalności VAT oraz w związku z poleceniem MPiRW w instrukcji oświadczenia istnieje zapis, że Wnioskodawca powinien wystąpić do Dyrektora Izby Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania VAT, która będzie konieczna jako załącznik na etapie wniosku o płatność. Zgodnie z zasadą ogólną podatek VAT może zostać uznany za kwalifikowalny, jeżeli beneficjent nie ma prawnych możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z 1 października 2013 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów dokonywanych w celu realizacji projektu pn. "..." dofinansowanego ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Obszarów Wiejskich w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z 1 października 2013 r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "..." dofinansowanego ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach PROW na lata 2007-2013 w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w zakresie małych projektów, ponieważ odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z nabyciem których podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zgodnie z powyższym wykluczona jest możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w piśmie z dnia 1 października 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.) uzupełniającym wniosek, Wnioskodawca zmodyfikował opis stanu faktycznego, zadane pytanie oraz własne stanowisko. Tym samym przyjęto, że przedstawione w tym piśmie informacje są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji pytania i stanowiska Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 96 ust. 3 podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizował projekt pn. "...". Uczestnicy konkursu na najpiękniejszy ogród/balkon otrzymali nagrody tj. narzędzia ogrodnicze. Zakupione nagrody nie zostały wykorzystane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Towary związane z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie był i nie jest i czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn. "...".

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu. należało uznać za prawidłowe.

Należy również zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez Wnioskodawcę kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku Zainteresowanego. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przestawionego stanu faktycznego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl