IBPP3/443-832/08/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-832/08/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT bądź jego zwrotu w związku z realizacja projektu F - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT bądź jego zwrotu w związku z realizacja projektu F.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Nazwa projektu: Zintegrowane działania miejskie na rzecz wspierania i finansowania innowacyjnych gospodarek oraz małych i średnich przedsiębiorstw.

Akronim projektu: F.

Finansowanie: Projekt finansowany w ramach Programu Operacyjnego U. z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Okres realizacji: okres realizacji projektu podzielony został na dwa etapy:

* fazę rozwojowa: 21 kwietnia 2008 r. - 21 października 2008 r.

* fazę wdrożeniową: rozpocznie się po zaakceptowaniu przez Sekretariat U. ostatecznego wniosku o dofinansowanie (wniosek został złożony przez lidera wiodącego projektu miasto A w dniu 21 października 2008 r., a zakończy się 20 kwietnia 2011 r.)

Opis projektu:

Miasto jest jednym z partnerów w projekcie F. Liderem wiodącym jest miasto A z Niemiec.

Głównym celem projektu jest stworzenie, a następnie rozwój struktur wsparcia przedsiębiorczości na poziomie lokalnym i regionalnym m.in. poprzez współpracę wszystkich istotnych partnerów publicznych i prywatnych. Działania w ramach projektu będą dotyczyły rozwijania modeli wsparcia dla sektora MŚP zarówno o charakterze finansowym, jak i pozafinansowym.

W trakcie tej fazy rozwojowej podejmowane były m.in. następujące działania:

* zaproszenie do udziału w projekcie kolejnych partnerów,

* określenie zadań realizowanych przez poszczególnych partnerów,

* utworzenie tzw. Lokalnej Grupy Wsparcia (Local Support Group), tj. grupy ekspertów reprezentujących podmioty publiczne i prywatne.

W trakcie kolejnych działań planowany jest cykl spotkań, podczas których eksperci podejmą dyskusję na temat możliwości wsparcia sektora MŚP oraz współpracy przynoszącej korzyści małym firmom, sektorowi publicznemu, sektorowi naukowo-badawczemu czy uczelniom wyższym. Spotkania będą odbywały się w kraju oraz w krajach poszczególnych partnerów.

Efektem prac LGW ma być Lokalny Plan Działań (Local Action Plan) czyli ogólna, lokalna strategia rozwoju gospodarczego. Dodatkowym efektem projektu będą nowe finansowe i pozafinansowe instrumenty wsparcia (np. mikro kredyty, inkubatory itp.), których działanie zostanie praktycznie zastosowane w trakcie realizacji projektu. Będzie to dokument udostępniany bezpłatnie.

W ramach programu rozliczane będą koszty osobowe pracowników Urzędu Miejskiego zajmujących się projektem, ich podróże służbowe związane z projektem, koszty związane z organizacją spotkań Lokalnej Grupy Wsparcia (np. koszty cateringu, koszty ekspertów) a także związane z formułowaniem Lokalnego Planu Działań.

Towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT nabyte przez Miasto w ramach realizacji projektu sieci F nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w obecnym stanie prawno-podatkowym Miasto ma prawo odliczyć podatek VAT bądź otrzymać zwrot tego podatku w związku z realizacją projektu F, którego opis stanu faktycznego został przedstawiony powyżej.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny oraz wskazane przepisy, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w związku z realizacja przedmiotowego projektu bądź zwrotu tego podatku, ponieważ nie jest spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jakim jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 86 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Realizując zadania własne gminy w zakresie współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw (art. 7 ust. 1 pkt 20 ustawy o samorządzie gminnym) podjęta została uchwała Rady Miejskiej w sprawie przystąpienia do realizacji projektu F współfinansowanego z EFRR.

Zatem w myśl powyższych przepisów i przedstawionego powyżej stanu faktycznego, skoro nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, tym samym podatnikowi nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacja ww. projektu, w konsekwencji podatnik nie ma również możliwości ubiegania się o zwrot różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 20 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań w fazie rozwojowej podejmował m.in. następujące działania:

* zaproszenie do udziału w projekcie kolejnych partnerów,

* określenie zadań realizowanych przez poszczególnych partnerów,

* utworzenie tzw. Lokalnej Grupy Wsparcia (Local Support Group), tj. grupy ekspertów reprezentujących podmioty publiczne i prywatne.

W trakcie kolejnych działań Wnioskodawca planuje cykl spotkań, podczas których eksperci podejmą dyskusję na temat możliwości wsparcia sektora MŚP oraz współpracy przynoszącej korzyści małym firmom, sektorowi publicznemu, sektorowi naukowo-badawczemu czy uczelniom wyższym. Spotkania będą odbywały się w kraju oraz w krajach poszczególnych partnerów.

Efektem prac LGW ma być Lokalny Plan Działań (Local Action Plan) czyli ogólna, lokalna strategia rozwoju gospodarczego. Dodatkowym efektem projektu będą nowe finansowe i pozafinansowe instrumenty wsparcia (np. mikro kredyty, inkubatory itp.), których działanie zostanie praktycznie zastosowane w trakcie realizacji projektu. Będzie to dokument udostępniany bezpłatnie.

Towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT nabyte przez Miasto w ramach realizacji projektu sieci F nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania zwrotu różnicy na rachunek bankowy, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Dodatkowo informuje się, iż ocenę stanowiska Wnioskodawcy dokonano w oparciu o stan prawny obowiązujący do 30 listopada 2008 r. Z dniem 1 grudnia 2008 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), z zastrzeżeniem przepisów wymienionych w art. 15 tejże ustawy, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. Równocześnie z dniem 1 grudnia 2008 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl