IBPP3/443-825/08/PK - Prawo zastosowania 0% stawki VAT w eksporcie towarów w sytuacji odmiennego zapisu danych wynikających z faktury i danych zawartych w dokumencie celnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-825/08/PK Prawo zastosowania 0% stawki VAT w eksporcie towarów w sytuacji odmiennego zapisu danych wynikających z faktury i danych zawartych w dokumencie celnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2008 r. (data wpływu 26 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa zastosowania 0% stawki VAT w eksporcie towarów w sytuacji odmiennego zapisu danych, wynikających z faktury, i danych zawartych w dokumencie celnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa zastosowania 0% stawki VAT w eksporcie towarów w sytuacji odmiennego zapisu danych, wynikających z faktury, i danych zawartych w dokumencie celnym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka otrzymała komunikat IE 599, na którym dokonano łącznej odprawy dwóch wysyłek płatnych i jednej bezpłatnej. Jako kod transakcji wpisano symbol 11 czyli kupno/sprzedaż za zapłatą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonanie odprawy wysyłek płatnych i bezpłatnej na jednym komunikacie IE 599 oraz zakwalifikowanie wszystkich tych wysyłek pod jeden kod 11. nie dyskwalifikuje przesłanego komunikatu jako prawidłowego do zastosowania stawki 0% podatku VAT w eksporcie towarów, do wysyłek płatnych, czy też należy wystąpić do UC o korektę zgłoszenia celnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie odprawy na jednym komunikacie IE 599 wysyłek płatnych i bezpłatnej, oraz zakwalifikowanie wszystkich tych wysyłek pod jeden kod 11, nie dyskwalifikuje przesłanego komunikatu jako prawidłowego dokumentu do zastosowania stawki 0% podatku VAT w eksporcie towarów do wysyłek płatnych. Na otrzymanym komunikacie IE 599 na łączną ilość (z dwóch faktur VAT płatnych i dokumentu przeznaczonego wyłącznie dla potrzeb celnych - dotyczy wysyłki bezpłatnej) kartonów i wagi brutto.

Ogólna wartość również stanowi sumę wartości z dwóch faktur VAT i dokumentu dla urzędu celnego, a wszystkie towary w komunikacie IE 599 wpisane są pod jedną pozycją jako części zamienne. Komunikat IE 599 zawiera również numery z wszystkich trzech dokumentów na podstawie, których urząd celny dokonał odprawy.

W związku z tym Spółka nie powinna występować o korektę zgłoszenia celnego, ponieważ otrzymany komunikat IE 599 stanowi podstawę do zastosowania stawki 0% podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz.

Zgodnie z § 30 ust. 1 pkt 1 rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz. U. Nr 94, poz. 902 z późn. zm.) do zgłoszenia celnego o objęcie towarów procedurą wywozu lub powrotnym wywozem należy dołączyć w szczególności, z uwzględnieniem art. 221 ust. 2 Rozporządzenia Wykonawczego fakturę lub w wypadku braku faktury fakturę prowizoryczną lub fakturę pro forma, sporządzone zgodnie z wymogami art. 181 Rozporządzenia Wykonawczego, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a ustawy, stawka podatku wynosi 0%. Zgodnie natomiast z przepisem art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Oznacza to, iż prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu eksportu towarów uzależnione jest od posiadania przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Obecnie takim dokumentem jest, co do zasady, karta 3 SAD. Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (art. 41 ust. 7 ustawy o VAT). Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu (ust. 8 art. 41 ustawy o VAT).

Kwestia dokonywania zgłoszeń celnych została uregulowana rozporządzeniem Komisji (EWG) Nr 2454 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającym przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE. L. Nr 253, poz. 1 z późn. zm.). Zgodnie z pkt 14 preambuły rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1875/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie (EWG) Nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE. L. Nr 360, poz. 64 z późn. zm.) organy celne zostały zobowiązane do zastąpienia w procedurze wywozu, uszlachetniania biernego oraz powrotnego wywozu, obecnej procedury z zastosowaniem dokumentów w formie papierowej procedurą elektronicznej wymiany danych.

W przypadku gdy procedura wywozu obsługiwana jest przez system ECS, zgodnie z art. 796e ww. rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2454/93, wprowadzonego w życie przepisem art. 1 pkt 57 cyt. rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1875/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r., urząd celny wywozu potwierdza fizyczne wyprowadzenie towarów przesyłając zgłaszającemu komunikat "Potwierdzenie wywozu" - komunikat IE-599. Podpisany i przesłany w systemie ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych komunikat IE-599 jest dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Komunikat ten zawiera dane zgłoszenia z momentu zwolnienia zgłoszenia do procedury wywozu oraz informację o potwierdzeniu wywozu lub zatrzymaniu towaru na granicy.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż aby Podatnik mógł zastosować stawkę 0% w przypadku eksportu bezpośredniego winien posiadać dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty, a takim dokumentem jest m.in. komunikat IE-599. Przepisy podatkowe nie określają jakie dane winien taki komunikat zawierać lecz należy zauważyć, że zgodnie z regulacjami rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne eksporter do zgłoszenia celnego o objęcie towarów procedurą wywozu winien dołączyć fakturę. Niemniej w sytuacji gdy na komunikacie podano, iż dotyczy on dostawy bezpłatnej a z faktur wynika, iż była to dostawa za zapłatą oraz bezpłatna brak jest podstaw do jednoznacznego stwierdzenia, że taki dokument celny odnosi się do wskazanej przez Wnioskodawcę dostawy eksportowej w sytuacji gdy przedmiotowym komunikacie wskazano jedynie łączną ilość kartonów, wagi brutto, ogólną wartość (wysyłek płatnych i bezpłatnych), a wszystkie towary w komunikacie IE-599 wpisano pod jedną pozycją jako części zamienne.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w sytuacji podania na komunikacie IE-599 błędnego kodu transakcji należy uznać, iż nie jest to dokument jednoznacznie potwierdzający dokonanie przez Wnioskodawcę danej dostawy eksportowej, w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit a ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na marginesie należy zaznaczyć, iż tutejszy organ nie jest upoważniony do interpretacji przepisów prawa celnego, w tym również w zakresie konieczności wystąpienia przez Wnioskodawcę do Urzędu Celnego o korektę zgłoszenia celnego czy też poprawności sporządzenia komunikatu IE-599.

Dodatkowo informuje się, iż ocenę stanowiska Wnioskodawcy dokonano w oparciu o stan prawny obowiązujący do 30 listopada 2008 r. Z dniem 1 grudnia 2008 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), z zastrzeżeniem przepisów wymienionych w art. 15 tejże ustawy. W związku z powyższym od 1 grudnia 2008 r. zmianie ulegają m.in. przepisy art. 2 pkt 8 oraz art. 41 ust. 6, 7, 9 i 11 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl