IBPP3/443-817/11/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-817/11/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca w trybie przetargowym zamierza zbyć niezabudowaną nieruchomość - grunty rolne (sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako grunty rolne) o powierzchni 13,7347 ha. Na dzień złożenia wniosku przeprowadzony został przetarg i wyłoniony nabywca. Przeniesienie tytułu własności gruntu (umowa w formie aktu notarialnego) jeszcze nie nastąpiła. Cena wywoławcza nieruchomości - 2.066.000,00 plus podatek VAT.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego:

* grunty o łącznej powierzchni 6,3856 ha, to grunty oznaczone symbolem P, S, DG przeznaczone pod zabudowę produkcyjną, składy oraz zabudowę związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej, zaleca się lokalizację hurtowni, baz transportowych, centrów logistycznych, dopuszcza się lokalizację wieź telefonii komórkowej,

* grunty o łącznej powierzchni 6,5593 ha, to grunty o symbolach:

a.

RP,RZ/LS - tereny rolnicze (dominujący udział łąk i pastwisk) wskazane do zalesienia, bez prawa zabudowy, dopuszcza się lokalizację urządzeń infrastruktury technicznej. Zgodnie z zapisem § 3 uchwały nr 40/V/2007 Rady Gminy Kamienica Polska z dnia 5 kwietnia 2007 r. (Dz. Urz. Woj. Śląskiego Nr 100 z dn. 11 czerwca 2007 r., poz. 2038) w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w rejonie DK-1 przez urządzenia infrastruktury technicznej należy rozumieć drogi wewnętrzne oraz urządzenia i sieci uzbrojenia technicznego (zlokalizowane nad ziemią, na ziemi lub pod ziemią przewody wodociągowe, kanalizacyjne, ciepłownicze, elektryczne, gazowe i telekomunikacyjne),

b.

3R - przeznaczenie podstawowe: grunty rolne dopuszczone do realizacji budowli rolniczych oraz innych budynków i urządzeń budowlanych służących produkcji rolniczej przeznaczenie dopuszczalne: zalesianie terenu i lokalizacja urządzeń infrastruktury technicznej,

c.

1RP (KD) - projektowany układ dróg lokalnych, którego wydzielenie i budowa warunkuje rozwój terenów położonych wzdłuż DK-1 oraz przebudowę DK-1; tereny te oznaczone są jako tereny rolnicze bez prawa zabudowy; określa się następujące zasady zabudowy i zagospodarowania terenów: szerokość minimalna pasów terenów oznaczonych symbolem 1RP (KD) - 12m; do czasu zagospodarowania docelowego obowiązuje wykorzystanie terenów jako rolnych, bez prawa zabudowy, dopuszcza się realizację urządzeń infrastruktury technicznej,

d.

2KDW - drogi wewnętrzne, wskazane do przebudowy i budowy po poszerzeniu istniejących pasów drogowych i wydzieleniu pasa drogowego o min. szer. 5,0m.

* grunty o łącznej powierzchni 0,7898 h, to grunty oznaczone symbolem ZC przeznaczone pod cmentarz grzebalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy grunty przedstawione w stanie faktycznym o symbolach: P,S,DG,RP,RZ/LS,3R,1RP (KD),2KDW oraz ZC określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego będą opodatkowane stawką 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż towaru jako dostawa towaru jest czynnością, która podlega opodatkowaniu wg stawki 23%. W przedmiotowej sprawie, niezabudowana nieruchomość przeznaczona do sprzedaży w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w części przeznaczona jest pod zabudowę produkcyjną, składy oraz zabudowę związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej, pozostała część nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży jest jako tereny rolnicze wskazane do zalesienia bez prawa zabudowy, na gruntach tych projektowany jest układ dróg lokalnych, którego wydzielenie i budowa warunkuje rozwój terenów położonych wzdłuż DK-1 oraz przebudowę DK-1 Gmina stoi na stanowisku, iż z całej powierzchni tj. z 13,7347 ha gruntów winien być naliczony podatek VAT w wysokości 23%

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu a nie jego klasyfikacją gleboznawczą. Wskazać przy tym należy, iż na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji pojęcia gruntu przeznaczonego pod zabudowę.

Celem określenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. Jedynie w sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy, należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zbyć niezabudowaną nieruchomość o powierzchni 13,7347 ha.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego tereny, które Wnioskodawca zamierza sprzedać są przeznaczone pod różnego rodzaju zabudowę związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz lokalizacją urządzeń infrastruktury technicznej.

W oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że czynność zbycia nieruchomości, składający się z terenów przeznaczonych pod zabudowę, podlegać będzie opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl