IBPP3/443-814/12/JP - Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-814/12/JP Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2012 r. (data wpływu 3 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2012 r. (data wpływu 16 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 października 2012 r. (data wpływu 16 października 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina uzyskała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 na realizację projektu pn. "...". Przedmiotem niniejszego projektu była dobudowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem szatniowo-sanitarnym do Szkoły Podstawowej. Realizacja projektu nastąpiła w latach 2007 - 2008, przyznane dofinansowanie będzie miało formę refundacji części wydatków poniesionych w tym okresie, za wyjątkiem promocji projektu, która nastąpi w 2012 r.

W ramach realizacji projektu:

* przeprowadzono studium wykonalności projektu,

* wykonano roboty ogólnobudowlane,

* wykonano przyłącza wody i kanalizacji sanitarnej,

* wykonano wewnętrzną instalację wod-kan,

* wykonano wewnętrzna instalację C.O.,

* wykonano wewnętrzną instalację elektryczną,

* sfinansowano nadzór inwestorski,

* nastąpi promocja projektu.

Celem projektu było zwiększenie dostępności i poprawa warunków kształcenia na poziomie podstawowym uczniów Szkoły Podstawowej.

Nabywcą towarów i usług zawartych w umowach na dostawę towarów i usług w ramach realizacji projektu była Gmina, przy czym faktury wystawiane były na Urząd Miejski, który działa w imieniu Gminy, jako czynny podatnik VAT posiadający numer identyfikacji podatkowej (NIP) i składający deklaracje VAT-7.

Po zakończeniu realizacji i rozliczeniu inwestycji obiekt został przyjęty na stan środków trwałych Urzędu Miejskiego, a następnie przekazany do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia na majątek gminnej jednostki budżetowej - Szkoły Podstawowej. W listopadzie 2011 r. sala gimnastyczna została na mocy decyzji administracyjnej przekazana w trwały zarząd jednostki Szkole Podstawowej dla celów dydaktycznych.

Szkoła Podstawowa jest zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 11 października Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że dobudowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem szatniowo - sanitarnym do Szkoły Podstawowej została przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd do Szkoły Podstawowej. Przekazanie w trwały zarząd nastąpiło w listopadzie 2011 r., natomiast bezpośrednio po zakończeniu realizacji projektu przedmiotowa sala gimnastyczna wraz z zapleczem szatniowo - sanitarnym była bezpłatnie używana na podstawie umowy użyczenia przez Szkołę Podstawową. Przekazanie w trwały zarząd nastąpiło w wyniku wydania decyzji administracyjnej o zmianie sposobu przekazania przedmiotowej sali gimnastycznej.

Z tytułu uzyskanych efektów projektu Gmina nie osiąga żadnych przychodów, ewentualne przychody może osiągać Szkoła Podstawowa, będąca odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT.

Promocja projektu polega na zamieszczeniu ogłoszenia prasowego o realizacji projektu unijnego i wykonaniu tablicy informacyjno - pamiątkowej. Promocja projektu wynika z wymogów uzyskania dofinansowania z środków unijnych, z tytułu promocji projektu Wnioskodawca nie osiąga żadnych przychodów.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu, gdyż zakupione przez Gminę towary i usługi nie były i nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 na realizację projektu pn. "...".

Przedmiotem niniejszego projektu była dobudowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem szatniowo-sanitarnym do Szkoły Podstawowej.

Nabywcą towarów i usług zawartych w umowach na dostawę towarów i usług w ramach realizacji projektu była Gmina, przy czym faktury wystawiane były na Urząd Miejski, który działa w imieniu Gminy, jako czynny podatnik VAT posiadający numer identyfikacji podatkowej (NIP) i składający deklaracje VAT-7.

Po zakończeniu realizacji i rozliczeniu inwestycji obiekt został przyjęty na stan środków trwałych Urzędu Miejskiego a następnie przekazany do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia na majątek gminnej jednostki budżetowej - Szkoły Podstawowej. W listopadzie 2011 r. sala gimnastyczna została na mocy decyzji administracyjnej przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd Szkole Podstawowej dla celów dydaktycznych. Przekazanie w trwały zarząd nastąpiło w wyniku wydania decyzji administracyjnej o zmianie sposobu przekazania przedmiotowej sali gimnastycznej.

Z tytułu uzyskanych efektów projektu Gmina nie osiąga żadnych przychodów, ewentualne przychody może osiągać Szkoła Podstawowa, będąca odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT.

Z tytułu promocji projektu Wnioskodawca nie osiąga żadnych przychodów.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Podkreślić należy, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W rozpatrywanej sprawie, ewentualne przychody związane z mieniem powstałym w wyniku realizacji projektu osiągała będzie Szkoła Podstawowa, która jest odrębnym od Wnioskodawcy podmiotem. Powyższe potwierdza również wskazanie Wnioskodawcy, że nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca nie ma więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Na marginesie należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano kwestii prawidłowości zarejestrowania Urzędu Miasta jako czynnego podatnika podatku VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl