IBPP3/443-810/13/UH - Podatek towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-810/13/UH Podatek towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2013 r. (data wpływu w dniu 2 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Gmina (Wnioskodawca) rozpoczęła realizację projektu pn. "..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO na lata 2007-2013.

W projekcie tym założono budowę drogi gminnej, oświetlenia ulicznego, kanalizacji wodociągowej, deszczowej i sanitarnej oraz przebudowę i dobudowę bocznicy kolejowej na terenie objętym Specjalną Strefą Ekonomiczną. RPO

Zagospodarowanie terenów inwestycyjnych rozwiąże problem ich dostępności komunikacyjnej i spełni wymagania obecnych i przyszłych inwestorów w zakresie ich uzbrojenia i wyposażenia.

W projekcie założono następujący wariant funkcjonowania ww. infrastruktury:

1. Droga gminna wraz z oświetleniem ulicznym powstanie w wyniku realizacji zadania własnego w zakresie gminnych dróg, ulic, placów oraz organizacji ruchu drogowego, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: z 2013 r., poz. 594), stanowić będzie własność gminy i będzie ogólnodostępna i nieodpłatna dla wszystkich,

2. Kanalizacje: wodociągowa, deszczowa i sanitarna powstaną w wyniku realizacji zadania własnego w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: z 2013 r., poz. 594), stanowić będą własność Gminy z zastrzeżeniem, że zostaną nieodpłatnie przekazane do zakładu budżetowego Gminy, który został powołany do wykonywania zadań w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Zakład budżetowy będzie świadczył odpłatnie usługi na rzecz użytkowników sieci kanalizacji wodociągowej i sanitarnej. Kanalizacja deszczowa będzie ogólnie dostępna i nieodpłatna dla wszystkich.

3. Bocznica kolejowa stanowić będzie własność Gminy i będzie ogólnodostępna i nieodpłatna dla wszystkich inwestorów. Część bocznicy kolejowej powstanie na terenie dzierżawionym przez Gminę od Agencji Rezerw Materiałowych. Umowa dzierżawy zawarta jest obecnie na czas określony do dnia 31 grudnia 2030 r. gmina opłaca czynsz i zgodnie z zapisem § 4 pkt 8 umowy dzierżawcy czyli Gminie nie przysługuje roszczenie o zwrot poniesionych nakładów po zakończeniu umowy, chyba, że wypowiedzenie umowy nastąpi przed 31 grudnia 2030 r. z winy wydzierżawiającego.

Reasumując należy stwierdzić, że projekt będzie generował dochody z tytułu sprzedaży usług za dostarczoną wodę i odprowadzane ścieki, ale sprzedaż opodatkowana wystąpi w zakładzie budżetowym, który jest jednostką organizacyjną Gminy. Wobec powyższego towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. "..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO na lata 2007-2013.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Nieodpłatne przekazanie przez Gminę majątku w postaci sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej oraz wodociągowej jednostce organizacyjnej - zakładowi budżetowemu nie stanowi czynności opodatkowanej zgodnie z art. 8 ww. ustawy. Projekt nie generuje dochodów, które będą stanowić sprzedaż opodatkowaną w Gminie, wobec tego towary i usługi zakupione w celu realizacji tego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

W związku z powyższym, dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, kluczowym jest ustalenie, z jakimi czynnościami Wnioskodawcy będą związane inwestycje, o których mowa we wniosku.

Z przedstawionego w treści wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu pn. "..". W wyniku realizacji projektu zostanie wybudowana droga gminna, oświetlenie uliczne, kanalizacja wodociągowa, deszczowa i sanitarna oraz przebudowana i dobudowana bocznica kolejowa na terenie objętym Specjalną Strefą Ekonomiczną. Efekt projektu rozwiąże problem dostępności komunikacyjnej i spełni wymagania obecnych i przyszłych inwestorów w zakresie uzbrojenia i wyposażenia terenu objętego tym projektem.

W projekcie założono wariant funkcjonowania ww. infrastruktury:

1. Droga gminna wraz z oświetleniem ulicznym powstanie w wyniku realizacji zadania własnego w zakresie gminnych dróg, ulic, placów oraz organizacji ruchu drogowego, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: z 2013 r., poz. 594), stanowić będzie własność gminy i będzie ogólnodostępna i nieodpłatna dla wszystkich,

2. Kanalizacje: wodociągowa, deszczowa i sanitarna powstaną w wyniku realizacji zadania własnego w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: z 2013 r., poz. 594), stanowić będą własność Gminy z zastrzeżeniem, że zostaną nieodpłatnie przekazane do zakładu budżetowego Gminy, który został powołany do wykonywania zadań w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i i odprowadzania ścieków. Zakład budżetowy będzie świadczył odpłatnie usługi na rzecz użytkowników sieci kanalizacji wodociągowej i sanitarnej. Kanalizacja deszczowa będzie ogólnie dostępna i nieodpłatna dla wszystkich.

3. Bocznica kolejowa stanowić będzie własność Gminy i będzie ogólnodostępna i nieodpłatna dla wszystkich inwestorów. Część bocznicy kolejowej powstanie na terenie dzierżawionym przez Gminę od Agencji Rezerw Materiałowych. Umowa dzierżawy zawarta jest obecnie na czas określony do dnia 31 grudnia 2030 r., gmina opłaca czynsz i zgodnie z zapisem § 4 pkt 8 umowy dzierżawcy czyli Gminie nie przysługuje roszczenie o zwrot poniesionych nakładów po zakończeniu umowy, chyba, że wypowiedzenie umowy nastąpi przed 31 grudnia 2030 r. z winy wydzierżawiającego.

Efekty projektu będą generował dochody z tytułu sprzedaży usług za dostarczoną wodę i odprowadzane ścieki, ale sprzedaż opodatkowana wystąpi w jednostce organizacyjnej Gminy tj. w zakładzie budżetowym.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak już wskazano na wstępie niniejszej interpretacji podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonania odliczenia, czyli sprzedażą generującą po stronie podatnika podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje w przypadku działań związanych z realizacją projektu dotyczącego budowy drogi gminnej wraz z oświetleniem ulicznym, budowy kanalizacji wodociągowej, deszczowej i sanitarnej oraz przebudowy i dobudowy bocznicy kolejowej. Gmina wprost wskazała, że zakupione w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez nią do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem o czym już była mowa powyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę mienia powstałego w efekcie projektu do wykonywania czynności opodatkowanych generujących dla Gminy podatek należny, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Wskazać również należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl