IBPP3/443-809/11/IK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług banku umożliwiających zlecanie transakcji płatniczych i pobieranie raportów oraz wyciągów poprzez bezpośrednie połączenie systemu finansowo-księgowego klienta z systemem informatycznym banku za pomocą technologii usług sieciowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-809/11/IK Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług banku umożliwiających zlecanie transakcji płatniczych i pobieranie raportów oraz wyciągów poprzez bezpośrednie połączenie systemu finansowo-księgowego klienta z systemem informatycznym banku za pomocą technologii usług sieciowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.) oraz z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonej usługi W. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonej usługi W.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 6 października 2011 r. znak IBPP3/443-809/11/IK.

Ponadto ww. wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca, będąc instytucją finansową, świadczy usługi m.in. z zakresu prowadzenia rachunków bankowych, udostępniania debetowych kart płatniczych i usługi tzw. bankowości elektronicznej. Klienci Banku - zawierając np. umowę o prowadzenie rachunku bankowego mają możliwość korzystania z systemu bankowości internetowej A, dzięki któremu zapewniony jest dostęp Klienta do listy swoich rachunków bankowych, śledzenia historii operacji, przeglądania wyciągów, składania wniosków np. o założenie nowego rachunku bankowego, etc. Bank - w ramach systemu A - wprowadza nową usługę: W., polegającą na umożliwieniu zlecania transakcji płatniczych i pobierania raportów oraz wyciągów poprzez bezpośrednie połączenie systemu finansowo-księgowego Klienta z systemem Informatycznym Banku za pomocą technologii Usług Sieciowych.

Usługa W. umożliwia dwukierunkową komunikację:

1.

strona pasywna - przesyłanie przez Bank z systemu A wyciągów i historii operacji oraz innych danych finansowych do programu Klienta,

2.

strona aktywna - przesyłanie z programu Klienta do systemu A zleceń, np. przelewów.

Usługa W. umożliwia bezpośrednią komunikację pomiędzy systemami finansowo-księgowymi Klienta a systemem bankowości internetowej A. Wymiana danych następuje w sposób automatyczny i w trybie online. Informacje wymieniane, to dane finansowe, które do tej pory Klient dostarczał i otrzymywał za pomocą systemu bankowości internetowej. Usługa W. pozwala ominąć stronę aplikacji (internetową stronę Banku) i pobierać dane w sposób oparty o technologię usług sieciowych. Obrazowo ujmując - Klient nie musi już internetowo odwiedzać Banku, ponieważ dzięki usłudze W. to Bank internetowo odwiedza Klienta w domu/biurze.

W opinii Wnioskodawcy usługa W. jest immanentną częścią podstawowych usług bankowych realizowanych przez Bank (prowadzenie rachunków bankowych, udostępnianiem debetowych kart płatniczych, etc.); na realizację usługi związanej np. z prowadzeniem rachunków bankowych czy też realizacją przelewu składa się szereg czynności budujących tą usługę (np. przyjmowanie do zrealizowania przelewu, dokonywanie obciążenia rachunku prowizjami, przesyłanie Klientom potwierdzeń przelewu, przesyłanie Klientom miesięcznych wyciągów z zestawieniem transakcji). W dobie bankowości elektronicznej część tych czynności, realizowanych początkowo w sposób mało zmechanizowany i manualny (tzw. obsługa w placówce Banku, w okienku kasowym), została zastąpiona bankowością elektroniczną. Usługa W. to nowoczesny kanał komunikacyjny, dzięki któremu realizacja ww. czynności bankowych odbywa się szybciej, sprawniej, bez wychodzenia Klienta z domu, a co więcej, bez konieczności logowania się Klienta na stronie internetowej Banku.

Na zadane pytanie przez organ "Czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę zmieniają sytuację prawną i finansową klienta, tzn. prowadzą np. do przeniesienia środków i zmieniają sytuacje prawną i finansową zainteresowanego podmiotu..." Wnioskodawca odpowiedział:

"Nie, usługa W. zmienia tylko sposób dostarczenia informacji finansowych od Banku do Klienta i sposób zlecenia przelewów przez Klienta. Nie wprowadza przeniesienia środków i nie zmienia sytuacji prawnej ani finansowej, aczkolwiek ma realny wpływ na dokonanie transakcji, których skutkiem jest zmiana sytuacji prawnej i finansowej po stronie Klienta; ostateczna zmiana sytuacji prawnej i finansowej Klienta następuje w momencie zrealizowania czynności typu: przelew, usprawnionej dzięki nowej funkcjonalności bankowości elektronicznej - czyli usłudze W. Wnioskodawca podkreśla, że usługa W. jest immanentnym elementem usług bankowych związanych z prowadzeniem z rachunków bankowych, udostępnianiem debetowych kart płatniczych i innych usług bankowych - w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.) - tzn. w miejsce klasycznej obsługi Klienta w tzw. "okienku kasowym" (a polegającej na wykonywaniu czynności typu: przyjmowanie zlecenia zapłaty, drukowanie i wydawanie Klientowi papierowych wersji wyciągów, listy operacji itp.) wdrożona jest obsługa z wykorzystaniem komunikacji internetowej (bankowość elektroniczna) i to w wersji ulepszonej - tzn. z bezpośrednim dostarczaniem niezbędnej do zrealizowania usługi bankowej do systemu księgowo-finansowego Klienta.

Zaś na pytanie organu "Czy przedmiotowe usługi są czynnościami wymienionymi w art. 6a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.)...".

W. nie należy rozpatrywać jako odrębnej czynności bankowej; jest to kanał wymiany informacji. Wnioskodawca nie wprowadza nowej czynności, a jedynie daje nową możliwość komunikacji z Bankiem (papier zastąpiony stroną www). W. to dodatkowe udogodnienie dla Klienta, który korzysta z podstawowych usług bankowych naszego Banku (vide: wyjaśnienia zawarte we wcześniejszych punktach). Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż wprowadzana usługa jest zgodna z Rekomendacjami Zarządu Związku Banków Polskich w sprawie przyjęcia standardu wymiany danych finansowych pomiędzy klientem a bankiem oraz bankiem a klientem na rynku polskim.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy pobierana przez Bank opłata za usługę W. korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczona usługa W. korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ww. przepisem - zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Usługa W. świadczona przez Wnioskodawcę ma na celu usprawnienie obsługi Klienta w zakresie świadczonych przez Bank czynności bankowych związnych np. z obsługą rachunków bankowych Klienta - tzn. w miejsce klasycznej obsługi w tzw. "okienku kasowym" (a polegającej na wykonywaniu czynności typu: przyjmowanie zlecenia zapłaty, drukowanie i wydawanie Klientowi papierowych wersji wyciągów, listy operacji itp.) wdrożona jest obsługa z wykorzystaniem komunikacji internetowej.

Wnioskodawca podkreśla, że dokonując kwalifikacji danej czynności należy kierować się przede wszystkim jej funkcją prawną tj. celem świadczonej usługi, a ten wskazuje na immanentne związanie z typowymi dla instytucji finansowej usługami bankowymi - typu: prowadzenie rachunku bankowego.

Stanowisko takie w odniesieniu do analizowanego tu przypadku pozwala na skonstatowanie, że funkcja prawna (czyli cel) W. sprowadza się do wykonywania czynności związanych z obsługą usług, opisanych hipotezą normy z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy - czyli usług bankowych typu: prowadzenia rachunku bankowego.

Mając na względzie przedstawioną argumentację, Wnioskodawca wyraża stanowisko, iż usługa W. korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usług pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 13 ustawy).

Natomiast w myśl art. 43 ust. 14 ustawy, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Zgodnie zaś z ust. 15 art. 43 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, będąc instytucją finansową, świadczy usługi m.in. z zakresu prowadzenia rachunków bankowych, udostępniania debetowych kart płatniczych i usługi tzw. bankowości elektronicznej. Klienci Banku - zawierając np. umowę o prowadzenie rachunku bankowego mają możliwość korzystania z systemu bankowości internetowej A, dzięki któremu zapewniony jest dostęp Klienta do listy swoich rachunków bankowych, śledzenia historii operacji, przeglądania wyciągów, składania wniosków np. o założenie nowego rachunku bankowego, etc. Bank - w ramach systemu A - wprowadza nową usługę: W., polegającą na umożliwieniu zlecania transakcji płatniczych i pobierania raportów oraz wyciągów poprzez bezpośrednie połączenie systemu finansowo-księgowego Klienta z systemem Informatycznym Banku za pomocą technologii Usług Sieciowych.

Usługa W. umożliwia bezpośrednią komunikację pomiędzy systemami finansowo-księgowymi Klienta a systemem bankowości internetowej A. Wymiana danych następuje w sposób automatyczny i w trybie online. Informacje wymieniane, to dane finansowe, które do tej pory do Klienta dostarczał i otrzymywał za pomocą systemu bankowości internetowej. Usługa W. pozwala ominąć stronę aplikacji (internetową stronę Banku) i pobierać dane w sposób oparty o technologię usług sieciowych. Obrazowo ujmując - Klient nie musi już internetowo odwiedzać Banku, ponieważ dzięki usłudze W. to Bank internetowo odwiedza Klienta w domu/biurze.

Z powyżej przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że najważniejszy element usługi W., a mianowicie to, że usługa ta nie stanowi odrębnej usługi związanej z prowadzeniem rachunków bankowych lecz jak określił ją Wnioskodawca stanowi kanał wymiany informacji pomiędzy klientem a Bankiem. Usługa ta daje klientowi Banku nową możliwość komunikacji i stanowi dodatkowe udogodnienie dla klienta.

Usługi jakie świadczy Wnioskodawca, w swej istocie dążą do dokonanie transakcji, których skutkiem jest zmiana sytuacji prawnej i finansowej po stronie Klienta. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach oferowanej usługi pociągają za sobą bezpośrednie skutki o charakterze finansowym dla klienta Banku. Ostateczna zmiana sytuacji prawnej i finansowej Klienta następuje w momencie zrealizowania czynności typu: przelew, która jest usprawniona dzięki nowej funkcjonalności bankowości elektronicznej - czyli przedmiotowej usłudze.

Wobec powyższego, usługa oferowana przez Wnioskodawcę nie stanowi odrębnej usługi od usługi związanej z prowadzeniem rachunków lecz jest immanentną częścią usług podstawowych realizowanych przez bank, jak np. prowadzenie rachunków bankowych. Przedmiotowa usługa W. jedynie zastąpiła czynności realizowane w placówce banku przy okienku kasowym. Usługa W. jest udogodnieniem dla klienta, który w sposób dla siebie dogodniejszy może korzystać z usług świadczonych przez bank.

Przedmiotowa usługa jest zatem usługą w zakresie prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych.

W świetle powyżej przedstawionego opisu sprawy i stanu prawnego, przedmiotowa usługa W. świadczona przez Wnioskodawcę korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego a Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl