IBPP3/443-806/09/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-806/09/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu 3 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania biogazu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem dnia 12 października 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania biogazu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W procesie oczyszczania ścieków, na terenie oczyszczalni ścieków, uwalnia się w sposób naturalny biogaz. Powstały, biogaz cechuje się właściwościami kalorycznymi, pozwalającymi na jego wykorzystanie. Wnioskodawca powstały biogaz w procesie oczyszczania ścieków, wykorzystuje na cele grzewcze oraz do produkcji energii elektrycznej. Pozostała nadwyżka biogazu, której nie można zagospodarować jest spalana.

Biogaz wykorzystywany na cele grzewcze służy do podgrzania osadu czynnego, znajdującego się w wydzielonych komorach fermentacyjnych (tzw. WKF) oraz do podgrzania pomieszczeń oczyszczalni ścieków, w przypadku wystąpienia niskich temperatur.

Energię elektryczną wytworzoną z biogazu Wnioskodawca wykorzystuje do zasilania urządzeń wykorzystywanych w procesie oczyszczania ścieków. Uzyskana w ten sposób energia elektryczna, zaspakaja tylko w części potrzeby Wnioskodawcy w zakresie zasilania ww. urządzeń. Do produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych Wnioskodawca używa generatorów, których moc nie przekracza 1MW, ponadto generatory nie służą do przesyłania energii elektrycznej na zewnątrz.

Wnioskodawca, po uzyskaniu zezwolenia na produkcję energii elektrycznej (wrzesień br.), planuje podłączyć się do sieci ogólnokrajowej dystrybutora, celem dokonania sprzedaży nadwyżki energii elektrycznej w okresach mniejszego zapotrzebowania na energię urządzeń produkcyjnych oczyszczalni ścieków.

Wnioskodawca klasyfikuje biogaz do kodu CN 2711.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca winien dokonać naliczenia i płatności podatku akcyzowego od wytworzonego biogazu (szczególnie tej jego nadwyżki, który podlega spaleniu).

Zdaniem Wnioskodawcy

a.

Produkowany biogaz w przypadku zużycia do napędu silników spalinowych w chwili obecnej jest opodatkowany stawką "0%" na podstawie art. 164 ustawy o podatku akcyzowym.

b.

Produkowany biogaz w przypadku jego zużycia do celów opałowych w chwili obecnej jest zwolniony z akcyzy na podstawie art. 163 ust. 2 i ust. 3 ww. ustawy.

c.

Produkowany przez podmiot biogaz w przypadku zużycia do celów innych niż do napędu silników spalinowych oraz innych niż do celów opałowych w chwili obecnej jest zwolniony z akcyzy na podstawie art. 163 ust. 4 ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zgodnie z ww. pkt a, tj. art. 164 ww. ustawy, biogaz produkowany przez Wnioskodawcę korzysta z opodatkowania "0%".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b) tiret pierwszy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) stawka akcyzy dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł. Przepis ten będzie mógł być jednak stosowany dopiero od ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej w nim przewidzianej ze wspólnym rynkiem.

W związku z powyższym obecnie dla biogazu o kodzie CN 2711 29 00 powinny być stosowane stawki akcyzy takie jak dla pozostałych węglowodorów gazowych, w stanie gazowym, objętych pozycja CN 2711.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a) ww. ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych wynosi dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

* skroplonych - 695,00 zł/1.000 kilogramów,

* w stanie gazowym - 100,00 zł/1.000 kilogramów.

Stosownie zaś do art. 89 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych stawka akcyzy wynosi 1,18 zł/1 gigadżul (GJ).

Jednakże na mocy przepisów art. 163 ust. 2 i ust. 3 ww. ustawy w okresie do dnia 31 października 2013 r. albo do czasu, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii na terytorium kraju osiągnie 25% zwalnia się od akcyzy gaz ziemny (mokry) o kodach CN 2711 11 00 oraz 2711 21 00, przeznaczony do celów opałowych. Jednakże w momencie, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii osiągnie 20%, do dnia 31 października 2013 r. stosuje się stawkę akcyzy stanowiącą 50% stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 13. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", informację o osiągnięciu poziomu udziału gazu ziemnego, o którym mowa w zdaniu pierwszym.

Do czasu obowiązywania zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, zwalnia się od akcyzy pozostałe węglowodory gazowe o kodzie CN 2711 29 00, przeznaczone do celów opałowych.

Zgodnie z art. 164 ust. 1 ww. ustawy do dnia 31 października 2013 r. zamiast stawki akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a) tiret drugie, do wyrobów akcyzowych określonych w tym przepisie stosuje się zerową stawkę akcyzy.

Z powyższego wynika, iż w obecnym stanie prawnym biogaz o kodzie CN 2711 29 00, przeznaczony do celów opałowych, na mocy art. 163 ust. 3 cyt. ustawy objęty jest zwolnieniem od podatku akcyzowego.

Zaś ww. biogaz wykorzystywany do napędu silników spalinowych w celu produkcji energii elektrycznej na mocy art. 164 ust. 1 ww. ustawy objęty jest zerową stawka podatku akcyzowego.

Jednocześnie zużycie ww. biogazu do celów innych niż napędowe lub opałowe nie jest opodatkowane podatkiem akcyzowym.

Zaznaczyć należy, iż wskazany przez Wnioskodawcę art. 163 ust. 4 dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b) czyli pozostałych paliw opałowych. Nie ma on zatem zastosowania do gazów objętych pozycją CN 2711 wykorzystywanych do celów opałowych wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie opodatkowania spalanej nadwyżki biogazu (do celów innych niż napędowe, opałowe) jest błędne. Jednakże ze względu, iż ww. czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym skutek podatkowy (ciężar podatku) dla Wnioskodawcy jest podobny jak przy opodatkowaniu stawką akcyzy w wysokości 0 zł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy winno uznać za prawidłowe, jednakże prawidłowość ww. stanowiska wynika z innej podstawy prawnej niż wskazana we wniosku.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej:

* obowiązku rejestracji dla celów podatku akcyzowego,

* opodatkowania wytworzonej na własne potrzeby energii elektrycznej,

- zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl