IBPP3/443-804/08/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-804/08/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2008 r. (data wpływu 29 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy olejów smarowych sprzedawanych w kraju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku w zakresie zwolnienia z akcyzy olejów smarowych sprzedawanych w kraju.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką zajmującą się hurtowym obrotem paliwami płynnymi. Wnioskodawca zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych nabyć wyrobów akcyzowych zharmonizowanych tj. olejów smarowych ujętych w nomenklaturze scalonej CN pod numerami CN 27101971-27101999. Przedmiotowe wyroby w kraju nabycia nie są uznawane za wyroby akcyzowe i w konsekwencji w kraju nabycia nie stosuje się do nich procedury zawieszenia poboru akcyzy ani procedury przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą z uproszczonym dokumentem towarzyszącym. Nabywanym wyrobom towarzyszą zwyczajowe dokumenty handlowe i transportowe (faktura, specyfikacja przemieszczanych towarów lub list przewozowy). Podmiotem odpowiedzialnym za transport ww. olejów smarowych będzie dostawca.

Spółka zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo oleje smarowe o kodach CN 27101971-27101999, które będą wprowadzane do usługowego magazynu posiadającego status składu podatkowego (Wnioskodawca będzie wynajmować magazyny do składowania olejów posiadające status usługowego magazynowego składu podatkowego).

Wnioskodawca zamierza wprowadzać oleje do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentów handlowych, zgodnie z § 2b ust. 1 Rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania.

Następnie Wnioskodawca zamierza sprzedawać ww. oleje smarowe o kodzie CN 27101971-27101999 przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe, albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników ze składu podatkowego do dwóch segmentów klientów:

1.

ostatecznego uprawnionego nabywcy (zgodnie z § 13 ust. 2a; 2b; 2c i 2e rozporządzenia ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego);

2.

ostatecznego uprawnionego nabywcy, ale sprzedaż będzie się odbywała w składzie podatkowym - podmiotem wyprowadzającym ze składu podatkowego będzie ostateczny uprawniony nabywca lub "pośrednik";

3.

do " pośrednika" (do magazynu), który następnie będzie odsprzedawał je do ostatecznego, uprawnionego klienta.;

4.

do "pośrednika", ale przedmiotowe wyroby akcyzowe będą wysyłane bezpośrednio do siedziby ostatecznego klienta, który będzie zużywał dostarczane oleje smarowe do celów objętych zwolnieniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwe jest dokonywanie wysyłki wyrobów objętych kodem CN 27101971-27101999 z pominięciem siedziby "pośrednika" do ostatecznego odbiorcy, gdzie zostanie potwierdzony odbiór wyrobów przez "pośrednika " na dokumencie ADT, a następnie wyroby te zostaną odsprzedane przez "pośrednika" podmiotowi, który będzie uprawnionym nabywcą.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku sprzedaży przedmiotowych olejów ze składu do "pośrednika" w sposób opisany w punkcie d, zdaniem spółki obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa nie wprowadzają jednoznacznej regulacji dotyczącej sytuacji, czy wyroby akcyzowe zharmonizowane mają być dostarczane ze składu podatkowego wyłącznie do siedziby podmiotu dokonującego ich dalszej odsprzedaży. Pośrednik każdorazowo będzie dołączał do zamówienia składanego do podatnika oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane do uprawnionego klienta oraz będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór przedmiotowych wyrobów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Sprzedaż olejów smarowych na rzecz "pośrednika" dokonującego następnie ich odsprzedaży do osób uprawnionych następuje w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z 23 kwietnia 2004 r. o podatku akcyzowym, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz wystawionej faktury VAT i po złożeniu przez " pośrednika" zabezpieczenia akcyzowego.

Podatnik celem skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w przepisie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, będzie dokonywał wysyłki olejów smarowych na podstawie administracyjnego dokument towarzyszącego gdzie w rubryce 7-"odbiorca" będzie umieszczał pełną nazwę i adres "pośrednika", natomiast w rubryce 7a "Miejsce dostawy" będzie umieszczał faktyczne miejsce dostawy tj. pełną nazwę i adres ostatecznego klienta, do którego wyroby zostaną faktycznie wysłane. "Pośrednik" po potwierdzeniu na administracyjnym dokumencie towarzyszącym faktu otrzymania wyrobów będzie zwracał kartę 3 ADT niezwłocznie podatnikowi (do wynajmowanego usługowego składu podatkowego) oraz zawiadomi organ podatkowy (właściwy urząd celny) celem zwolnienia złożonego przez niego zabezpieczenia akcyzowego.

Potwierdzenia nabycia ww. wyrobów akcyzowych przez "pośrednika" na ADT będzie dokonywał pracownik ostatecznego nabywcy, który będzie działał na podstawie upoważnienia wystawionego przez "pośrednika ".

Następnie "pośrednik" będzie wystawiał fakturę VAT dla ostatecznego nabywcy, oraz będzie od niego otrzymywał oświadczenie, że nabyte wyroby zostaną zużyte do celów, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Zakończenie procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego dla podatnika następuje w myśl przepisu § 24f pkt 2 w związku z przepisem § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania, w momencie zwrotu karty 3 ADT z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę upoważnionego do nabycia zwolnionych od akcyzy wyrobów, po spełnieniu warunków określonych w przepisie § 13 ust. 2c i 2e rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Powodem takiej organizacji obrotu olejami smarowymi, które mogą być zwolnione od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, tzn. sprzedaż do "pośrednika", a wysyłka bezpośrednio do ostatecznego klienta jest ograniczenie kosztów transportu i magazynowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przemieszczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

W myśl ust. 2a § 13 cyt. rozporządzenia przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem sprzedaży ww. wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa § 13 ust. 2b pkt 2 rozporządzenia czyli dokonującego odsprzedaży wyrobów podmiotom zużywającym je na cele objęte zwolnieniem na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 i 6.

Stosownie do § 13 ust. 2b ww. rozporządzenia uprawnionym nabywcą, o którym mowa wyżej jest podmiot dokujący zakupu wyrobów, który:

1.

zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6 ww. rozporządzenia, i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem;

2.

dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.

Zgodnie z § 13 ust. 2c ww. ustawy w przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, ze składu podatkowego na terytorium kraju podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1.

podmiot dokonujący odsprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6;

2.

podmiot, o którym mowa w pkt 1, posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, podmiotowi, o którym mowa w pkt 1, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot, o którym mowa w pkt 1, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;

4.

podmiot, o którym mowa w pkt 1, potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, z którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane;

5.

podmiot, o którym mowa w pkt 1, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;

6.

podmiot wykorzystujący wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, nabywający wyroby od podmiotu, o którym mowa w pkt 1, złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 2e ww. rozporządzenia oświadczenie o którym mowa, w ust. 2b pkt 1 i ust. 2c pkt 1 i 6, powinno zawierać co najmniej:

1.

nazwę i adresata podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

2.

ilość zamawianych wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lub 6;

3.

określenie celów, na które zostaną przeznaczone lub odsprzedane zakupione wyroby;

4.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Zgodnie z przepisem § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.) w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przemieszczanych ze składu podatkowego na terytorium kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do odbiorcy na terytorium kraju:

1.

do karty 2 i 4 przepisy ust. 1 pkt 1 i 3 tego rozporządzenia stosuje się odpowiednio;

2.

karta 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego, po potwierdzeniu prawidłowości odpowiednich wpisów przez odbiorcę i opieczętowaniu pieczęcią urzędową przez właściwego dla odbiorcy naczelnika urzędu celnego lub pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, jest przesyłana faksem niezwłocznie do wysyłającego; dodatkowo oryginał karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego jest przekazywany do wysyłającego najpóźniej w terminie dwóch tygodni od dnia, w którym dostarczono wyroby akcyzowe zharmonizowane.

Ponadto zgodnie z przepisem § 9 ust. 3 cyt. rozporządzenia, odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o którym mowa w ust. 1 i 2, powinien być potwierdzony na kartach 2, 3 i 4 administracyjnego dokumentu towarzyszącego przez właściwego naczelnika urzędu celnego lub pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, zgodnie z przepisami dotyczącymi szczególnego nadzoru podatkowego. Jednakże w myśl przepisu § 9 ust. 4 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy odbiorcą jest podmiot upoważniony do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, potwierdzenie odbioru wyrobów dokonywane jest bezpośrednio przez ten podmiot na kartach 2, 3 i 4 administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

W przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym, dopuszczalna jest sytuacja, w której nabywcą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest podmiot określony przez Spółkę jako "pośrednik", a wyroby są przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i przemieszczanie to odbywa się bezpośrednio pomiędzy składem podatkowym, a podmiotem zużywającym te wyroby do celów objętych zwolnieniem podatkowym. Jednakże w świetle powyżej powołanych przepisów prawa w celu skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego warunkiem koniecznym jest, aby podmiot dokonujący odprzedaży wyrobów, o których mowa w przepisie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, potwierdził na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie tych wyrobów i zwrócił ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, z którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane. Potwierdzenia odbioru ww. wyrobów akcyzowych przez "pośrednikiem" na administracyjnych dokumentach towarzyszących może w przedmiotowym stanie faktycznym dokonać pracownik ostatecznego nabywcy, który będzie działał na podstawie stosownego upoważnienia wystawionego przez Wnioskodawcę. Ponadto zgodnie z notą wyjaśniającą do wypełniania administracyjnego dokumentu towarzyszącego, w rubryce 7 tego dokumentu należy wpisać pełną nazwę i adres odbiorcy oraz numer identyfikacyjny VAT w przypadku gdy odbiorcą jest niezarejestrowany handlowiec czyli w tym przypadku "pośrednika", który dokona potwierdzenia odbioru tych wyrobów na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Natomiast w rubryce 7a dokumentu ADT należy wpisać faktyczne miejsce dostawy, czyli adres podmiotu zużywającego przedmiotowe wyroby do celów objętych zwolnieniem. Oczywiście w celu skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa powyżej spełnione muszą zostać również pozostałe warunki wskazane powyżej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa zakładu Ubezpieczeń społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl