IBPP3/443-800/08/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-800/08/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy Polska przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2008 r. (data wpływu 29 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania zużycia olejów smarowych z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy oraz składania deklaracji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania zużycia olejów smarowych z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy oraz składania deklaracji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się hurtowym obrotem paliwami płynnymi. Wnioskodawca zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych nabyć wyrobów akcyzowych zharmonizowanych tj. olejów ujętych w nomenklaturze scalonej CN pod numerami 27101981, 27101983, 27101987, 27101991 i 27101999. przedmiotowe wyroby w kraju nabycia nie są uznawane za wyroby akcyzowe i w konsekwencji w kraju nabycia nie stosuje się do nich procedury zawieszenia poboru akcyzy ani procedury przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą z uproszczonym dokumentem towarzyszącym. Nabywanym wyrobom towarzyszą zwyczajowe dokumenty handlowe i transportowe ffaktura, specyfikacja przemieszczanych towarów lub list przewozowy). Podmiotem odpowiedzialnym za transport ww. olejów smarowych będzie dostawca. Nabywane wyroby będą następnie sprzedawane naszym kontrahentom na terenie kraju przy zastosowaniu różnych łańcuchów dostaw.

Jednym ze sposobów dystrybucji będzie nabywanie wewnątrzwspólnotowe olejów o kodach CN 27101983-27101993 i dostarczanie ich bezpośrednio z kraju nabycia do kontrahenta krajowego. Odbiorca wyrobów nie jest składem podatkowym zarejestrowanym bądź niezarejestrowanym handlowcem oraz nie dokonała rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego. Nabywane przez niego wyroby są natomiast zużywane w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej na cele inne niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, olejów opałowych lub olejów smarowych do silników.

Ponadto Wnioskodawca zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo oleje o kodach CN 27101983- 27101993 i dostarczać je do magazynu wynajmowanego przez siebie na terenie kraju. Wnioskodawca nie będzie prowadzić składu podatkowego w miejscu dostawy olejów smarowych, a w wynajętym magazynie posiada status zarejestrowanego handlowca. Następnie oleje smarowe będą sprzedawane z magazynu klientom na terytorium kraju, którzy będą finalnymi odbiorcami zużywającymi oleje smarowe na cele objęte zwolnieniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca powinien dokumentować zużycie wyrobów przez uprawnionego nabywcę, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 5. Jeżeli tak to jakimi dowodami i jak w dalszej kolejności powiadamiać urząd celny o możliwości zwolnienia zabezpieczenia.

Czy jeżeli nie powstaje zobowiązanie Wnioskodawca jako podatnik jest zobowiązany składać deklaracje podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji dostawy olejów smarowych przez spółkę jako pośrednika, do podmiotów zużywających, zobowiązanie podatkowe wygaśnie dopiero w momencie zużycia tych wyrobów na cele objęte zwolnieniem. Ponieważ zabezpieczenie akcyzowe złożone przez spółkę może jedynie zostać wykorzystane do pokrycia zobowiązań podatkowych spółki powinno ono zostać zwolnione na podstawie dowodów sprzedaży olejów smarowych na cele objęte zwolnieniem. Zdaniem spółki takimi dowodami będą oświadczenia składane przez nabywców olejów smarowych od spółki, zaś zabezpieczenie powinno być zwolnione na wniosek spółki.

W ocenie wnioskodawcy z treści art. 18 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że podatnicy są zobowiązani składać deklaracje dla podatku akcyzowego w przypadku, gdy w stosunku do wykonywanych przez nich czynności powstaje obowiązek podatkowy. Zdaniem Wnioskodawcy nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym oraz nie powstaje obowiązek składania deklaracji podatkowej dla podatku akcyzowego w sytuacji kiedy spółka korzysta ze zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Zgodnie z § 13 ust. 2b uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 2a, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który:

1.

zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem;

2.

dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.

W myśl § 13 ust. 2d ww. rozporządzenia zwalnia się od akcyzy nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów oznaczonych kodem CN 27101983 - 27101993, dokonywane przez uprawnionego nabywcę, o którym mowa w ust. 2b, jeżeli:

1.

uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży oświadczenie naczelnikowi urzędu celnego, że nabyte wyroby zostaną zużyte lub odsprzedane do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5;

2.

uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;

3.

uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b pkt 1, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży zabezpieczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;

4.

uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b pkt 2, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży zabezpieczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy, które będzie zwolnione w momencie zużycia wyrobów przez uprawnionego nabywcę, o którym mowa w ust. 2b pkt 1, do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5.

Z powyższego wynika zatem, iż podmiotami uprawnionymi do zwolnienia od podatku akcyzowego w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych sklasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 83 do 2710 19 93 są dwie grupy podmiotów

1.

podmioty, które nabywają oleje smarowe z innych państw członkowskich w celu ich zużycia na terytorium kraju,

2.

podmioty, które nabywają wyżej wymienione wyroby w celu ich odsprzedaży podmiotom dokonującym ich zużycia na terytorium kraju.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca należy do drugiej grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia, ponieważ dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych sklasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 83 do 2710 19 93, a następnie dokonuje ich odsprzedaży podmiotom dokonującym ich zużycia na terytorium kraju.

Zatem po spełnieniu przez Podatnika wyżej wskazanych warunków będzie on uprawnionym do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego na warunkach określonych w § 13 ust. 2d w związku z § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Stosownie do postanowień § 13 ust. 2d pkt 4 uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b pkt 2, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, obowiązany jest złożyć zabezpieczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy ustawy z 23 stycznia o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), które będzie zwolnione w momencie zużycia wyrobów przez uprawnionego nabywcę, o którym mowa w ust. 2b pkt 1, do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5.

Ww. przepis określa jeden z warunków, które Podatnik musi spełnić, aby skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego. Przepis ten wyraźnie stanowi, iż złożone przez uprawnionego nabywcę, który dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom zużywającym wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, zabezpieczenie zostanie zwolnione w momencie zużycia wyrobów przez uprawnionego nabywcę, do celów, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia.

Z powyższego wynika zatem, iż to zabezpieczenie złożone przez Podatnika zostanie obciążone w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem olejów smarowych, przez które należy rozumieć przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju (art. 2 pkt 11 ustawy). Nie ma przy tym znaczenia przez kogo dokonywany jest transport od dostawy z kraju członkowskiego do magazynu polskiego klienta.

W myśl § 13 ust. 2d pkt 4 rozporządzenia zabezpieczenie, które zostanie złożone przez Podatnika zostanie zwolnione w momencie zużycia wyrobów przez uprawnionego nabywcę, o którym mowa w ust. 1 pkt 5.

Przepis ten pokrywa się z zasadą dokonywania zwrotu zabezpieczenia akcyzowego określonego w art. 52 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 52 ust. 1 ustawy zabezpieczenie akcyzowe nie może zostać zwrócone, dopóki zobowiązanie podatkowe nie wygaśnie lub nie będzie mogło już powstać.

Stosownie do postanowień art. 52 ust. 2 ustawy, jeżeli zobowiązanie podatkowe wygaśnie częściowo lub nie będzie mogło już powstać do części zabezpieczonej kwoty, złożone zabezpieczenie zostaje niezwłocznie częściowo zwrócone podatnikowi na jego wniosek.

W myśl ust. 3 art. 52 ustawy, jeżeli zobowiązanie podatkowe wygaśnie lub nie może już powstać, zabezpieczenie zostaje zwrócone w terminie do 7 dni.

W przedmiotowej sprawie zobowiązanie podatkowe, w odniesieniu do wyrobów oznaczonych kodem nomenklatury scalonej CN 2710 19 83 - 2710 19 93, nie będzie mogło powstać, gdy przedmiotowe wyroby zostaną zużyte zgodnie z przeznaczeniem.

Cytowane przepisy obligują zatem Wnioskodawcę do posiadania dowodów na to, iż zwolniony towar został sprzedany podmiotowi, o którym mowa w § 13 ust. 2b pkt 1, a także takich, które potwierdzą, że towar ten został zużyty do celów podlegających zwolnieniu, a zatem do celów o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 5.

Zdaniem tut. organu wypełnieniem tego obowiązku jest pobieranie przez Podatnika od jego klientów - podmiotów bezpośrednio zużywających wyroby akcyzowe zharmonizowane do celów, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 5 i 6 rozporządzenia, dokumentów, które potwierdzą fakt zużycia wyrobów celów objętych zwolnieniem.

Zatem nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż zwolnienia z zabezpieczenia można dokonać na podstawie dowodów sprzedaży olejów smarowych do podmiotu zużywającego ten wyrób na cele objęte zwolnieniem.

Ustawodawca nie określił w przepisach dotyczących podatku akcyzowego jakie to powinny być dokumenty, wobec powyższego za taki dowód może zostać uznane wiarygodne oświadczenie zużywającego ww. wyroby określające sposób i ilość wykorzystanych wyrobów do celów objętych zwolnieniem

W momencie otrzymania takiego dokumentu i przekazania go do właściwego naczelnika urzędu celnego, zabezpieczenie złożone przez Podatnika zostanie zwolnione.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 oraz pkt 3 ww. ustawy opodatkowaniu akcyzą podlega nabycie wewnątrzwspólnotow oraz sprzedaż wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na terenie kraju.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu, zwane dalej "podatnikami".

Obowiązek podatkowy, w myśl art. 7 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych, będących przedmiotem tego nabycia, nie później niż z dniem otrzymania faktury dokumentującej nabycie, jeżeli przepisy nie stanowią inaczej.

Stosownie do art. 4 ust. 5 ww. ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należytej wysokości. Z cyt. wyżej przepisów wynika, ze w przedstawionym zdarzeniu przyszłym u Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy z tyt. wewnątrzwspólnotowego nabycia olejów smarowych. Natomiast sprzedaż ww. wyrobów na terytorium kraju nie powoduje powstania obowiązku podatkowego z tytułu tej czynności.

Na podstawie z art. 18 ust. 1 i 2 ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Przepis ust. 1 nie dotyczy podatników w przypadku dokonywanego przez nich importu. Z powyższego wynika, że ustawa wyłącza z obowiązku składania deklaracji podatkowych podatników akcyzy dokonujących wyłącznie importu wyrobów akcyzowych.

Zatem Wnioskodawca dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych objętych kodem CN 27101983-27101993 objętych zwolnieniem na podstawie § 13 ust. 2d ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień będzie obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 18 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zwrotu podatku akcyzowego oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia olejów smarowych zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl