IBPP3/443-8/07/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-8/07/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2007 r. (data wpływu 2 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia obowiązkiem podatkowym towaru o nazwie dicyklopentandien. (PKWiU 24.12 -15.43 i CN 2902 19 80) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia obowiązkiem podatkowym towaru o nazwie dicyklopentandien. (PKWiU 24.14.12 -15.43 i CN 2902 19 80).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru o nazwie dicyklopentadien. Towar ten oznaczony jest według klasyfikacji wyrobów i usług (PKWiU) numerem 24.14.12-15.43 oraz według klasyfikacji kodu taryfy celnej CN 2902 19 80.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dicyklopentadien o kodzie klasyfikacji wyrobów i usług PKWiU 24.14.12-15.43 podlega obowiązkowi podatkowemu wynikającemu z przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na fakt, iż dicyklopentadien o symbolu PKWiU 24.14.12-54.43 i kodzie CN 2902 19 80 nie jest wymieniony w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, nie jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu art. 2 pkt 1 tejże ustawy. W związku z powyższym nabycie wewnątrzwspólnotowe przedmiotowego towaru nie podlega obowiązkowi zapłaty podatku akcyzowego oraz przepisom ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie. Wykaz wyrobów podlegających akcyzie ustawodawca określił w załączniku nr 1 do ww. ustawy. Załącznik ten zawiera wykaz wszystkich wyrobów, uznawanych zgodnie z ustawą za wyroby akcyzowe, uszeregowanych według kodów PKWiU lub CN. W poz. 6 tego załącznika wymienione zostały bez względu na symbol PKWiU i kod CN pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są:

* paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz,

* napoje alkoholowe,

* wyroby tytoniowe,

wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Do paliw silnikowych i olejów opałowych, zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zalicza się:

* wyroby wymienione w poz. 1 - 12 załącznika nr 2 do ustawy,

* pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Natomiast maksymalne stawki podatku akcyzowego m.in. dla paliw silnikowych zostały określone w ustawie o podatku akcyzowym (art. 65 ust. 1).

Korzystając z delegacji ustawowych Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), na mocy którego obniżył m.in. stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1 ustawy oraz warunki ich stosowania. Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia stawki akcyzy obniża się do wysokości określonej w:

* załączniku nr 1 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju;

* załączniku nr 2 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych.

W poz. 6 pkt 2 załącznika Nr 2 do ww. rozporządzenia-tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych - wskazano, iż stawka podatku akcyzowego dla węglowodorów cyklicznych pozostałych - kod CN 2902 19 80 wynosi 1.882,00 zł/1.000 l.

W myśl § 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opalowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1.

W załączniku do ww. rozporządzenia - wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy - w poz. 15 wymieniono węglowodory cykliczne pozostałe - kod CN 2902 19 80.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż wyrób o kodzie CN 2902 19 80 jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, a w konsekwencji wewnątrzwspólnotowe nabycie tego wyrobu podlega regulacjom ustawy o podatku akcyzowym.

W tym stanie rzeczy nie zasługuje na aprobatę stanowisko Wnioskodawcy, iż wyrób o nazwie dicyklopentandien i kodzie CN 2902 19 80 nie jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyłącznie z tego powodu, iż nie został wymieniony w załączniku Nr 1 do ustawy, a w konsekwencji wewnątrzwspólnotowe nabycie tego wyrobu nie jest objęte przepisami ustawy o podatku akcyzowym.

Powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie również w przepisach Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. L 283 z 31 października 2003 r., str. 51). Zgodnie z art. 1 ww. dyrektywy Państwa Członkowskie nakładają podatki na produkty energetyczne i energie elektryczną zgodnie z niniejsza dyrektywą.

W myśl art. 2 ust. 1 lit. c) ww. dyrektywy, dla celów niniejszej dyrektywy pojęcie "produkty energetyczne" stosuje się do produktów objętych kodami CN 2901 i 2902.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl