IBPP3/443-798/13/ASz - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-798/13/ASz Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 września 2013 r. (data wpływu 10 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 września 2013 r. (data wpływu 10 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 września 2013 r. znak: IBPP3/443-798/13/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem VAT. W okresie od grudnia 2012 r. do czerwca 2013 r. " Wnioskodawca zrealizował operację dofinansowana z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w zakresie działania 413 "Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju - Małe Projekty".

Przedmiotem operacji było przeprowadzenie warsztatów rękodzieła ludowego. Wnioskodawca z tytułu realizowanej operacji nie generował przychodu.

W ramach operacji Wnioskodawca zakupił opodatkowane towary i usługi. Wniosek o dofinansowanie operacji został złożony jako osoba fizyczna (zgodnie z przepisami PROW). Faktury za zakupione towary i usługi nie mogły być wciągnięte w koszt działalności z uwagi, iż były wystawione na osobę fizyczną, a realizacja operacji nie była związana z prowadzona działalnością, wszelkie opłaty były dokonywane z konta prywatnego, Wnioskodawca jako osoba fizyczna nie jest zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych. W ramach wniosku o dofinansowanie zakupiono:

* materiały promocyjne (ulotki, plakaty, broszury),

* materiały do przeprowadzenia warsztatów (glinę ceramiczną, narzędzia drewniane - łopatki, szpatułki),

* usługa księgowa - biuro rachunkowe.

W piśmie z dnia 6 września 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towaru i usług i składa deklaracje VAT-7.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są usługi z zakresu projektowania reklamowego.

Nazwa projektu, o którym mowa we wniosku: "...".

Wnioskodawca zrealizował ww. projekt w formie warsztatów w dniach 21, 22, 23 czerwca 2013 r. w P. W warsztatach ceramicznych mogły wziąć udział wszystkie zainteresowane osoby. W efekcie udział w przeprowadzonej imprezie wzięło około 80-100 osób (według prowadzonych list uczestnictwa). Zajęcia ceramiczne prowadzone były przez artystów rękodzielników w okolic P. i miały na celu zapoznanie uczestników ze sztuką garncarką na ziemiach p. i dawnym sposobem wykonywania naczyń domowego użytku (toczenie na kole garncarskim). Ponadto tematem warsztatów była też sztuka wytwarzania wyrobów z wikliny i słomy, haftów i koronek oraz promocja lokalnej twórczości ludowej. Przez trzy dni uczestnicy warsztatów mogli nieodpłatnie korzystać z możliwości nauczenia się wytwarzania ciekawych produktów sztuki ludowej i artystycznej. Projekt skierowany był w pierwszej kolejności do dzieci i młodzieży, osób bezrobotnych, emerytów oraz turystów. Ponadto mogli w nim brać udział nauczyciele, prowadzący w swoich środowiskach kółka zainteresowań, lekcje plastyki czy świetlice szkolne. Udział w warsztatach był nieodpłatny i ogólnie dostępny.

Wszystkie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie były i nie będą wykorzystane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie pozostają w jakimkolwiek związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 września 2013 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 września 2013 r.):

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, będący zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towaru i usług, składający deklaracje VAT-7, zrealizował projekt pn. "...". Realizacja projektu miała formę warsztatów, które miały miejsce w dniach 21, 22, 23 czerwca 2013 r. W warsztatach ceramicznych mogły wziąć udział wszystkie zainteresowane osoby. Udział w warsztatach był nieodpłatny i ogólnodostępny. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie były i nie będą wykorzystane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie pozostają w jakimkolwiek związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością.

Z treści przywołanej powyżej regulacji art. 86 ust. 1 jednoznacznie wynika, że prawodawca uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od wykorzystywania towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

W rozpatrywanej sprawie (jak wynika z wniosku), towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie były i nie będą wykorzystane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wobec powyższego, w związku z zaprezentowanym we wniosku opisem sprawy, z którego jednoznacznie wynika, iż nabyte towary i usługi na potrzeby realizacji projektu nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż towary i usługi nabyte w toku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl