IBPP3/443-796/09/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-796/09/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 22 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 11 stycznia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania ubytków powstałych podczas transportu gazu propan-butan o kodzie CN 3711.13.91 nabywanego wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2009 r., uzupełniony pismem z dnia 9 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 11 grudnia 2010 r. (data wpływu), do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania ubytków powstałych podczas transportu gazu propan-butan o kodzie CN 3711.13.91 nabywanego wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zapłacił podatek akcyzowy od ubytków w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów powstałych w czasie transportu gazu propan-butan o kodzie CN 2711.13.91. Wnioskodawca przyjmuje dostawy wewnątrzwspólnotowe do swojego składu podatkowego. Przedmiotowy gaz jest dostarczany do Wnioskodawcy wraz z dokumentem ADT. Gaz jest zużywany w składzie podatkowym Wnioskodawcy do produkcji kosmetyków w postaci aerozoli.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ubytki gazu propan-butan wykorzystywanego do produkcji kosmetyków powstałe w ramach transportu w nabyciu wewnątrzwspólnotowym powodują powstanie zobowiązania podatkowego podatku akcyzowego po stronie przyjmującego dostawę do składu podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle obowiązujących przepisów prawa krajowego ubytek powstały w czasie transportu nie powinien rodzić po stronie przyjmującego dostawę wewnątzrwspólnotową zobowiązania podatkowego, ponieważ nie jest on odpowiedzialny za zmiany jakie mogą nastąpić podczas transportu, nie wpływu na warunki transportu, jak również na pomiary dokonane podczas transportu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 8-9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) pod pojęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej należy rozumieć przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego; nie jest dostawą wewnątrzwspólnotową przemieszczenie wyrobów akcyzowych, jeżeli są oznaczone znakami akcyzy;

Nabycie wewnątrzwspólnotowe natomiast to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 40 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju.

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca dokonuje nabycia wewnatrzwspólnotowe gazu propan-butan o kodzie CN 2711.13.91 do składu podatkowego za dokumentem ADT.

W myśl bowiem art. 8 ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą

W przedmiotowym stanie faktycznym obowiązek podatkowy na mocy art. 10 ust. 1 ww. ustawy powstał w momencie wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego Wnioskodawcy. Natomiast przedmiotowe ubytki powstały w czasie transportu towaru do składu podatkowego Wnioskodawcy, a więc przed przyjęciem ich do składu podatkowego, czyli przed powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy.

Warto w tym miejscu odwołać do przepisów dyrektyw będących fundamentem ustawodawstw poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej, w tym polskiej ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 13 lit. a) Dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. U. UE. Nr 76, str. 1 z późn. zm.), zwanej dalej dyrektywą horyzontalną, od uprawnionego właściciela składu wymaga się zapewnienia gwarancji, w razie konieczności, obejmującej produkcję, przetwarzanie i przechowywanie oraz obowiązkowej gwarancji obejmującej przepływ wyrobów, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 3, której warunki są ustalone przez władze podatkowe Państwa Członkowskiego, w którym skład podatkowy ma zezwolenie na działalność.

Stosownie do art. 15 ust. 3 zdanie pierwsze dyrektywy horyzontalnej ryzyko związane z przepływem wewnątrz Wspólnoty będzie objęte gwarancją przewidzianą przez uprawnionego właściciela składu wysyłki (...).

W myśl art. 15 ust. 4 ww. dyrektywy bez uszczerbku dla art. 20, odpowiedzialność uprawnionego właściciela składu wysyłającego przesyłkę lub, jeśli zaistnieje taki przypadek, odpowiedzialność przewoźnika może być zawieszona po udowodnieniu, że odbiorca przyjął dostawę, w szczególności na podstawie dokumentu towarzyszącego określonego w art. 18 zgodnie z warunkami ustalonymi w art. 19.

Zgodnie z przedstawionym stanem prawnym Wnioskodawca nie jest odpowiedzialny za transport przedmiotowego gazu. Transport ten odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem dokumentu ADT wystawionym przez skład podatkowy wysyłającego. Wobec powyższego to wysyłający skład podatkowy zgodnie z art. 15 ust. 3 dyrektywy horyzontalnej ponosi ryzyko za powstałe ubytki podczas transportu.

Wobec powyższego ubytki powstałe przed wprowadzeniem do składu podatkowego Wnioskodawcy nie podlegają opodatkowaniu u Wnioskodawcy na gruncie ustawy o podatku akcyzowym.

Reasumując ubytki gazu powstałe podczas transportu ze składu podatkowego wysyłającego do składu podatkowego Wnioskodawcy nie podlegają u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Tym samym Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl