IBPP3/443-791/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-791/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z 17 listopada 2009 r. (data wpływu 2 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku olejów smarowych wykorzystywanych w celach smarowania oraz poruszania łożysk i przekładni oraz układów hydraulicznych maszyn - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od podatku olejów smarowych wykorzystywanych w celach smarowania oraz poruszania łożysk i przekładni oraz układów hydraulicznych maszyn.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca dokonuje zakupów od przedsiębiorstwa M. z siedzibą w W. olejów smarowych o następujących kodach CN:

1.

BP-Energear EP 80W90 CN 2710 19 87

2.

BP-Energol GR-XP 150 CN 2710 19 87

3.

BP-Energol GX-Xp 220 CN 2710 19 87

4.

BP-Energol HLP-Z 46 CN 2710 19 83

5.

BP-Energol HLP-Z 68 CN 2710 19 83

6.

BP-Energol PM 220 CN 2710 19 99

Wskazać należy, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie produkcji artykułów gospodarstwa domowego, toaletowych i sanitarnych (1722Z), a oleje te są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do:

Lp -Nazwa oleju smarowego -Sposób wykorzystania

1 -BP-Energear EP 80W90 -smarowanie łożysk i przekładni innych niż silnikowe w wózkach transportowych Wnioskodawcy

2 -BP-Energol GR-XP 150 -smarowanie łożysk i przekładni innych niż silnikowe w pompie masowej i młynie tarczowym znajdujących się na wydziale wytwórstwa Wnioskodawcy oraz w innych urządzeniach znajdujących się na wydziale przetwórstwa Wnioskodawcy

3 -BP-Energol GR-XP 220 -smarowanie łożysk i przekładni innych niż silnikowe w rozwłókniaczu i młynie tarczowym znajdujących się na wydziale wytwórstwa Wnioskodawcy

4 -BP-Energol HLP-Z 46 -poruszanie układu hydraulicznego maszyny papierniczej MP6 Wnioskodawcy

5 -BP-Energol HLP-Z 68 -poruszanie układów hydraulicznych wózków transportowych Wnioskodawcy

6 -BP-Energol PM 220 -smarowanie łożysk i przekładni układu centralnego smarowania maszyny papierniczej MP6 Wnioskodawcy

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy oleje smarowe o kodach CN 2710 1983, CN 2710 1987, oraz CN 2710 1999 wykorzystywane w celach smarowania oraz poruszania łożysk i przekładni oraz układów hydraulicznych maszyn i urządzeń podlegają zwolnieniu z podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym oraz przedstawionym poniżej stanem prawnym kupowane przez Wnioskodawcę od przedsiębiorstwa M. z siedzibą w W. oleje smarowe oznaczone kodami CN 2710 1983, CN 2710 1987 i CN 2710 1999 są zwolnione od akcyzy, jeżeli zostaną spełnione warunki wskazane w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Zgodnie z postanowieniami art. 39 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Minister właściwy do spraw finansów publicznych został upoważniony do wprowadzenia, w drodze rozporządzenia, zwolnienia od akcyzy w przypadku, gdy m.in. wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej, określając szczegółowy zakres oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu zwolnionymi wyrobami akcyzowymi oraz konieczność zapewnienia właściwej kontroli.

Zgodnie zaś z § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) wydanego m.in. w oparciu o ww. przepis ustawy, zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od akcyzy m.in. oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i CN 2710 19 87-99, przy spełnieniu łącznie trzech poniżej wskazanych warunków:

Warunek pierwszy - zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia, zwolnienie to dotyczy wyłącznie olejów smarowych przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż:

* napędowe lub opałowe, albo

* jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo

* jako oleje smarowe do silników, albo

* do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Warunek drugi - zgodnie i § 10 pkt 2 rozporządzenia w związku z art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie to stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego da podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Przy czym, należy wskazać, iż w ocenie Wnioskodawcy zgodnie z art. 2 ustawy:

* Wnioskodawca posiada status podmiotu zużywającego, gdyż jest podmiotem mającym siedzibą i miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, zaś

* M. z siedzibą w W. posiada status podmiotu prowadzącego skład podatkowy, gdyż jest podmiotem, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Warunek trzeci - zgodnie i § 10 rozporządzenia w związku z art. 32 ust. 5-11 ustawy, zwolnienie to zachodzi wyłącznie, jeżeli spełnione są następujące warunki:

* objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio, podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w art. 32 ust. 3 pkt 4 lub 8 ustawy,

* dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy; nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy

* prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeinaczenie.

Ewidencja ta może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Ewidencja ta powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.

Ewidencja ta powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

W przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 3 i 5 ustawy, przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia przez właściwego naczelnika urzędu celnego zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając na względzie, iż stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl