IBPP3/443-787/12/MN - Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-787/12/MN Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2012 r. (data wpływu 19 września 2012 r.) oraz pismem z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 września 2012 r. (data wpływu 19 września 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP3/443-787/12/MN z dnia 6 września 2012 r., oraz pismem z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 14 września 2012 r.):

Miasto zrealizuje w latach 2012-2013 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "XXX" wniosek (...). Część wydatków miasto poniosło w latach 2008-2011 w tym: w roku 2008 wys. 36.356,00 zł (audyt energetyczny), w 2011 r. wys. 176.455,27 zł (projekty budowlane, wykonawcze i studium wykonalności), koszty te zostaną przedstawione do refundacji jako kwalifikowalne w projekcie. Zarząd Województwa dnia 10 lipca 2012 r. podjął uchwałę nr..., zgodnie z którą wybrał niniejszy projekt do dofinansowania - Działanie 5.3 Czyste Powietrze i Odnawialne Źródła Energii, Priorytet V Środowisko, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Miasto po podpisaniu umowy o dofinansowanie będzie beneficjentem przedmiotowego projektu a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego Województwa środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy.

Przedmiotem projektu jest kompleksowa termomodernizacja obiektu Miejskiego Ośrodka Rekreacji i Sportu, na którą składać się będą następujące prace:

* ocieplenie elewacji budynku w tym zmniejszenie powierzchni przeszklenia obiektu,

* instalacja systemów solarnych i CWU,

* wentylacja nawiewno - wywiewna,

* instalacja grzewcza

oraz montaż instalacji solarnych na obiekcie przy ul. G. oraz na obiekcie przy ul. D.

Podczas realizacji projektu Wnioskodawca dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę prac i usług faktur VAT za następujące zadania projektowe: prace budowlane - solary ul. G., prace budowlane (termomodernizacyjne) - ul. D., prace budowlane - solary ul. D., nadzór autorski, promocję projektu.

Do chwili obecnej beneficjent poniósł koszty związane z audytem energetycznym, projektami budowlanymi, projektami wykonawczymi, opracowaniem studium wykonalności projektu (wydatki zostały poniesione w latach 2008-2011).

Wszystkie wydatki w ramach projektu zostaną/zostały poniesione zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Poziom dofinansowania zadania wynosi 85%. Pierwszy wniosek o płatność beneficjent planuje złożyć w III kwartale 2012 r.

Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarowi usług VAT.

W wyniku realizacji projektu beneficjent nie będzie osiągał żadnych dochodów. Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Miasto.

W dniu 24 lipca 2012 r. pismem nr (...) - Urząd Marszałkowski Województwa w ramach kompletowania dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie wystąpił do urzędu Miasta z prośbą o podanie informacji, czy beneficjent jest płatnikiem VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z prośbą o interpretację indywidualną w podanym poniżej zakresie.

W piśmie z dnia 14 września 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż podmiotem figurującym jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi będzie Miejski Ośrodek Rekreacji i Sportu oraz Urząd Miasta w zakresie promocji i studium wykonalności.

Miejski Ośrodek Rekreacji i Sportu jest obiektem widowiskowo - sportowym przeznaczonym do organizacji oraz obsługi imprez sportowych i rekreacyjnych. W hali przy ul. D. swoje mecze rozgrywają K., C. oraz S. W Kompleksie Sportowym grają koszykarze. Ponadto na obiektach trenują i grają zespoły klubów młodzieżowych oraz odbywają się zajęcia szkolne. Istnieje również możliwość wynajmu dla grup zorganizowanych, z czego często korzystają zakłady pracy dbające o kondycję swoich pracowników. Dla indywidualnych klientów przeznaczona jest oferta zajęć fitness.

Powyższe formy udostępniania obiektów są odpłatne. Obiekty udostępniane na cele sportowe są opodatkowane stawką 8% VAT natomiast wszelkie najmy np. sali fitness, salki konferencyjnej są opodatkowane stawką 23% VAT.

Zgodnie z dokumentacją składaną wraz z wnioskiem o pozyskanie środków w ramach RPO W, zawarto informację, że projekt nie generuje dochodu. Powyższa informacja wynika ze studium wykonalności z punktu dotyczącego określenia luki w finansowaniu. Dochody z udostępnienia obiektów przy ul. D. oraz ul. G. są mniejsze niż koszty ich utrzymania. Strata spowodowana jest licznymi wynajęciami hal lub sal przez kluby sportowe, które zgodnie z zarządzeniami Prezydenta Miasta nr (...) z dnia 1 września 2011 r. oraz nr (...) z dnia 13 września 2012 r. mają je udostępniane w cenie 1 zł/h.

Ponadto w piśmie z dnia 20 września 2012 r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, iż obiekty będące przedmiotem opisanej we wniosku modernizacji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Czynności opodatkowane podatkiem VAT na obiektach będących przedmiotem opisanej we wniosku modernizacji wykonywane będą przez odrębny od Wnioskodawcy podmiot, tj. Miejski Ośrodek Rekreacji i Sportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z faktem, ze beneficjent nie będzie osiągał żadnych dochodów w wyniku realizacji przedmiotowego projektu a także mając na uwadze powyżej zamieszczone informacje na temat przedsięwzięcia, beneficjent pragnie wnieść następujące zapytanie: czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 20 września 2012 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Miasto zrealizuje w latach 2012-2013 r. projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "XXX".

Przedmiotem projektu jest kompleksowa termomodernizacja obiektu Miejskiego Ośrodka Rekreacji i Sportu oraz montaż instalacji solarnych na obiekcie przy ul G. oraz na obiekcie przy ul. D.

Podczas realizacji projektu Wnioskodawca dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę prac i usług faktur VAT za następujące zadania projektowe: prace budowlane - solary ul. G., prace budowlane (termomodernizacyjne) - ul. D., prace budowlane - solary ul. D., nadzór autorski, promocję projektu.

Do chwili obecnej beneficjent poniósł koszty związane z audytem energetycznym, projektami budowlanymi, projektami wykonawczymi, opracowaniem studium wykonalności projektu (wydatki zostały poniesione w latach 2008-2011).

Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarowi usług VAT.

Podmiotem figurującym jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi będzie Miejski Ośrodek Rekreacji i Sportu oraz Urząd Miasta. (Wnioskodawca) w zakresie promocji i studium wykonalności.

Obiekty będące przedmiotem opisanej we wniosku modernizacji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Czynności opodatkowane podatkiem VAT na obiektach będących przedmiotem opisanej we wniosku modernizacji wykonywane będą przez odrębny od Wnioskodawcy podmiot, tj. Miejski Ośrodek Rekreacji i Sportu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje Wnioskodawca wskazał bowiem, że efekty projektu (obiekty będące przedmiotem opisanej we wniosku modernizacji) nie będą wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane przez niego zakupy w związku z realizacją przedmiotowego projektu, dotyczące promocji i studium wykonalności.

Wnioskodawca nie ma również możliwości odliczenia podatku VAT z faktur, w których jako nabywca wskazany będzie Miejski Ośrodek Rekreacji i Sportu, bowiem rzeczywistym nabywcą tych towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu będzie ten podmiot, a nie Wnioskodawca. W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokona nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż w związku z realizacją projektu pn. "XXX" Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami poczynionymi na ten cel.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Miejskiego Ośrodku Rekreacji i Sportu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl