IBPP3/443-775/13/ASz - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku przy realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-775/13/ASz Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku przy realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 17 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku przy realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 17 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku przy realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna (Wnioskodawca) złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach środka 4.1.: Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" na operację pod tytułem "...". W ramach niniejszej operacji planowane jest wykonanie remontu sanitariatów w budynku remizy OSP. Zadanie obejmuje: parter-pomieszczenia WC oraz toalety, a także 1 piętro - pomieszczenia toalety. W ramach pomieszczenia WC i toalety na parterze planuje się wykonanie następujących zakresów prac: pomieszczenie WC parter do wysokości 2,00 m położone zostaną płytki, płyta ścienna, pozostałe powierzchnie ścian pomalowane zostaną farbami emulsyjnymi. Sufit wykonany zostanie z tynku z gładzią gipsową oraz pomalowany zostanie fartami emulsyjnymi.

Na całej powierzchni posadzki położone zostaną płytki. Zamontowane zostaną również drzwi wejściowe do sanitariatu. Wykonany zostanie montaż gniazdek, wyłączników oraz lamp. W ramach wyposażenia zamontowane zostaną: umywalka, miska ustępowa, pojemnik na papier toaletowy, pojemnik na ręczniki papierowe. W ramach pomieszczenia toalety na parterze planuje się wykonanie następujących prac: do wysokości 2,0 m na ścianach położenie płytek, pomalowanie pozostałych powierzchni ścian farbami emulsyjnymi. Na suficie wykonanie tynku z gładzią gipsową oraz pomalowanie sufitu farbami emulsyjnymi, położenie płytek na całej powierzchni posadzki, zamontowanie drzwi wejściowych do sanitariatu i do kabiny. Wykonany zostanie również montaż gniazdek, włączników oraz lamp, zamontowane zostanie następujące wyposażenie: 3 sztuki pisuary, 2 sztuki umywalki, 1 sztuka miska ustępowa, pojemnik na papier toaletowy, pojemnik na ręczniki papierowe, suszarka elektryczna do rąk, pojemniki na mydło. Wykonana zostanie również wentylacja pomieszczenia i wymiana elementów instalacji co. (grzejnik oraz rurki). Na 1 piętrze planuje się remont pomieszczenia toalety, niniejszy remont obejmował będzie następujące prace: wyłożenie płytkami do wysokości 2,0 m ścian pomieszczenia toalety, pomalowanie pozostałych powierzchni ścian farbami emulsyjnymi, wykonanie tynku z gładzią gipsową oraz pomalowanie farbami emulsyjnymi sufitu, położenie płytek na całej powierzchni posadzki, zamontowanie drzwi wejściowych do sanitariatu, wymiana okna, wymiana podokienników, montaż systemowych kabin wc wraz z drzwiami. Wykonany zostanie również montaż gniazdek, włączników oraz lamp. Zamontowane zostanie następujące wyposażenie: umywalka 1 sztuka, miska ustępowa 2 sztuki, pojemnik na papier toaletowy, pojemnik na ręczniki papierowe, pojemnik na mydło. Wykonana zostanie wentylacja pomieszczenia, wymienione zostaną elementy instalacji co. (grzejniki, rurki).

Wykonany remont sanitariatów przyczyni się do poprawy standardu w remizie OSP, co umożliwi pełnienie funkcji społeczno-kulturalnych dedykowanych mieszkańcom obszaru LGR "...". Korzystanie z wyremontowanych elementów (sanitariatów) w budynku OSP w trakcie spotkań mieszkańców, inicjatyw kulturalnych i społecznych będzie nieodpłatne. OSP nie jest płatnikiem podatku VAT.

W piśmie z dnia 15 lipca 2013 r., Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie są i nie będą związane z wykorzystaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawcy przy realizacji ww. projektu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawcy przy realizacji przedstawionego projektu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i do ubiegania się o jego zwrot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...". Zadanie obejmuje: parter-pomieszczenia WC oraz toalety, a także 1 piętro - pomieszczenia toalety. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie są i nie będą związane z wykorzystaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a zakupy towarów i usługi dotyczące przedmiotowego projektu nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...". Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż przy realizacji przedstawionego projektu nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i do ubiegania się o jego zwrot, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl