IBPP3/443-775/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-775/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabytych wewnątrzwspólnotowo arkuszy blach - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania nabytych wewnątrzwspólnotowo arkuszy blach.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

1.

W miesiącu październiku i listopadzie 2008 r. kontrahent zagraniczny dostarczył do Spółki blachy w ilości 38 arkuszy. Spółka nie otrzymała faktury handlowej od kontrahenta zagranicznego i zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług - art. 20 ust. 1 pkt 5 - dostawa towaru została opodatkowana w miesiącu listopadzie i grudniu 2008 r. na podstawie faktur wewnętrznych.

2.

W miesiącu styczniu Spółka otrzymała fakturę handlową od kontrahenta zagranicznego wystawioną z datą 23 grudnia 2008 r. na kwotę 338.405,10 EUR, w której kontrahent zafakturował 155 arkuszy blach.

3.

Spółka zaksięgowała ww. fakturę w miesiącu grudniu 2008 r. zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 6 odpowiadającą w wartości 117 arkuszy, gdyż 38 arkuszy (dostawa w październiku i listopadzie 2008 r.) Spółka już opodatkowała (Ad. 1).

4.

W miesiącu marcu 2009 r. kontrahent zagraniczny wystawił fakturę korygującą z datą 25 marca 2009 r. na kwotę 338.405,10 EUR do faktury wystawionej w dniu 23 grudnia 2008 r., anulując ją w całości. Następnie w miesiącu: marcu 2009 r., kwietniu 2009 r. i czerwcu 2009 r. wystawił faktury handlowe fakturując od nowa dostawy blach dosrczanych do Spółki od października 2008 r. do kwietnia 2009 r.

Faktura wystawiona w miesiącu marcu przez kontrahenta zagranicznego obejmowała dostawy blach z miesiąca października i listopada 2008 r.

Faktura wystawiona w miesiącu kwietniu obejmowała dostawy blach z miesiąca stycznia, lutego i marca 2009 r.

Faktura wystawiona w miesiącu czerwcu obejmowała dostawy blach z miesiąca kwietnia 2009 r.

Spółka nie zaksięgowała faktury korygującej, gdyż uznała, że zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług, rozliczenie WNT na podstawie faktur wewnętrznych i faktury wystawionej 23 grudnia 2008 r. jest prawidłowe.

Spółka nie wykazywała też do podatku od towarów i usług faktur handlowych wystawionych przez kontrahenta zagranicznego fakturującego częściowe dostawy materiałów do Spółki ponieważ materiał ten został opodatkowany w całości na podstawie faktury handlowej wystawionej w grudniu 2008 r.

Ponieważ dostawy do Spółki trwały od października 2008 r. do kwietnia 2009 r. Spółka negocjowała cenę blachy, co miało wpływ na podstawę do opodatkowania.

Rozliczenie podstawy do opodatkowania zostało dokonane w miesiącu kwietniu 2009 r., gdy została zakończona dostawa 155 arkuszy blach do Spółki. Ponieważ w miesiącu grudniu podstawa do opodatkowania z faktury handlowej wynosiła 338.405,10 EUR, a suma faktur handlowych wystawionych przez kontrahenta zagranicznego fakturującego częściowo dostawy wynosiła 301.675,07 EUR, różnicę wykorygowano w miesiącu kwietniu fakturą wewnętrzną na wartość - 36.730,03 EUR.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka postąpiła prawidłowo:

* opodatkowując fakturę handlową wystawioną przez kontrahenta zagranicznego w grudniu 2008 r.;

* nie księgując faktury korygującej wystawionej przez kontrahenta zagranicznego w marcu 2009 r. uznając ją za bezzasadną;

* nie księgując faktur handlowych wystawionych przez kontrahenta zagranicznego fakturującego częściowo dostawy blach do Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozliczenie faktury z dnia 23 grudnia 2008 r. na kwotę 338.405,10 EUR jest prawidłowe i zgodne z art. 20 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o podatku od towar i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 5 ww. ustawy, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

Przepis ten ustanawia generalną zasadę dotyczącą powstania obowiązku podatkowego w przypadku czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Od powyższej zasady ustawodawca wprowadził pewne wyjątki określone m.in. w ust. 6 art. 20 ustawy o podatku VAT. W myśl tego przepisu, w przypadku gdy przed terminem o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, o którym mowa w art. 20 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług niezbędne jest ustalenie, kiedy nastąpiła dostawa towaru oraz w jakiej dacie została wystawiona faktura.

Stosownie do art. 31 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Zgodnie zaś z art. 106 ust. 7 ww. ustawy w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w miesiącu październiku i listopadzie 2008 r. Spółka nabyła wewnątrzwspólnotowo 38 arkuszy blach. Dostawa ta została opodatkowana, stosownie do art. 20 ust. 5 ustawy, w miesiącu listopadzie i grudniu 2008 r. na podstawie faktur wewnętrznych, ponieważ przed upływem 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy ww. 38 arkuszy blach, dostawca unijny nie wystawił faktury.

W miesiącu styczniu 2009 r. Spółka otrzymała fakturę wystawioną 23 grudnia 2008 r., w której zafakturowano 155 arkuszy blach. Spółka zaksięgowała tę fakturę w miesiącu grudniu 2008 r. w części odpowiadającej ilości 117 arkuszy blach, gdyż 38 arkuszy blach (dostarczonych w październiku i listopadzie) Spółka wcześniej opodatkowała.

Natomiast w marcu 2009 r. kontrahent unijny wystawił z datą 25 marca 2009 r. fakturę korygującą do faktury z 23 grudnia 2008 r. anulując ją w całości.

Powyższe zgodne jest z art. 90 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1) stanowiącym, iż w przypadku anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności lub też w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy, podstawa opodatkowania jest stosownie obniżana na warunkach określonych przez państwo członkowskie.

W świetle powyższego, z uwagi na okoliczność, że Wnioskodawca nie otrzymał blach w ilości 117 arkuszy (co potwierdził dostawca unijny anulując fakturę 25 marca 2009 r.), faktura pierwotna wystawiona przez dostawcę unijnego w dniu 23 grudnia 2008 r. nie skutkuje u Wnioskodawcy powstaniem obowiązku podatkowego na zasadach określonych w art. 20 ust. 6 ustawy. W konsekwencji nie podlega ona rozliczeniu w podatku VAT z tyt. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jeżeli jednak Wnioskodawca uwzględnił fakturę z dnia 23 grudnia 2008 r. jako dokument potwierdzający nabycie wewnatrzwspólnotowe 117 arkuszy blach, których de facto nie otrzymał, winien dokonać stosownej korekty rozliczenia podatku VAT z tyt. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wskazują wprost, w którym momencie podatnik powinien uwzględnić otrzymaną od unijnego kontrahenta fakturę korygującą.

Zauważyć należy, iż sposób rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku otrzymania faktury korygującej uzależniony jest od okoliczności, które spowodowały jej wystawienie. Jeżeli otrzymana faktura korygująca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jest skutkiem pomyłki (błędu) np. z tyt. zafakturowania na fakturze towaru, którego w rzeczywistości nie dostarczono, rozliczenie korekty powinno nastąpić w dacie zaksięgowania pierwotnej faktury.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że faktura z 23 grudnia 2009 r. została anulowana całkowicie, co oznacza, iż wobec faktu braku dostawy blach w ilości określonej w ww. fakturze, że została ona wystawiona błędnie. Tym samym wewnętrzną fakturę korygującą, dotyczącą tej anulowanej transakcji, uwzględnić należy w miesiącu wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów udokumentowanego pierwotną fakturą.

Zatem w związku z anulowaniem faktury z 23 grudnia 2008 r. nieprawidłowe jest opodatkowanie przez Spółkę na podstawie anulowanej faktury nabycia 117 arkuszy blach, gdyż ta faktura nie dokumentuje zdarzenia gospodarczego tj. dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Odnośnie natomiast obowiązku podatkowego z tytułu dostawy blach dokumentowanych fakturami wystawionymi przez kontrahenta zagranicznego w marcu, kwietniu i czerwcu stwierdzić należy co następuje:

* obowiązek podatkowy z tytułu dostawy arkuszy blach w miesiącu październiku i listopadzie 2008 r. dokumentowanych fakturą z miesiąca marca 2009 r. powstał 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów czyli odpowiednio 15 listopada i 15 grudnia - art. 20 ust. 5 ustawy;

* obowiązek podatkowy z tytułu dostawy arkuszy blach w miesiącu styczniu, lutym i marcu 2009 r. dokumentowanych fakturą z miesiąca kwietnia 2009 r. powstał 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów czyli odpowiednio 15 lutego, 15 marca, 15 kwietnia (z wyjątkiem przypadku, gdyby faktura została wystawiona przed 15 kwietnia, obowiązek podatkowy powstałby wówczas z chwilą wystawienia faktury) - art. 20 ust. 5 i 6 ustawy;

* obowiązek podatkowy z tytułu dostawy blach w miesiącu kwietniu 2009 r. dokumentowanych fakturą z miesiąca czerwca 2009 r. powstał 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów czyli 15 maja 2009 r. - art. 20 ust. 5

Spółka, zgodnie z art. 106 ust. 7 ww. ustawy, do ww. nabyć wewnątrzwspólnotowych winna wystawić faktury wewnętrzne. Takie faktury wewnętrzne Spółka jest obowiązana ująć w odpowiednich rejestrach dla celów VAT w rozliczeniu za miesiące, w których powstał obowiązek podatkowy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl