IBPP3/443-762/13/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-762/13/JP Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2013 r. (data wpływu 21 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2013 r. (data wpływu 23 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2013 r. (data wpływu 23 lipca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2013 r., ukształtowało się następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina ubiega się o pozyskanie środków z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Działanie 4.3 Schemat B Strefy aktywności gospodarczej o powierzchni powyżej 20 ha w celu realizacji projektu pn. "...".

Przedmiotem niniejszego projektu jest budowa infrastruktury w Strefie Aktywności Gospodarczej, w tym:

* modernizacja i rozbudowa układu drogowego,

* budowa kanalizacji opadowej-odwodnienie dróg,

* sieć wodociągowa,

* rurociągi dla sieci teletechnicznej,

* oświetlenie uliczne w SAG.

Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje:

* sieć komunikacyjna - realizacja w niniejszym projekcie: ok. 1810 mb,

* kanalizacja deszczowa - realizacja w niniejszym projekcie: ok. 2058 mb,

* sieć wodociągowa - realizacja w niniejszym projekcie: ok. 918 mb,

* sieć oświetlenia ulicznego - realizacja w niniejszym projekcie: ok. 1964 mb,

* sieć teletechniczna - realizacja w niniejszym projekcie: budowa rurociągu osłonowego ok. 1675 mb.

Celem projektu jest kompleksowe przygotowanie miejsca pod inwestycje przyciągających do gminy inwestorów, a mieszkańcom i całej wspólnocie dającej możliwość rozwoju w oparciu o powstałe miejsca pracy. Po zakończeniu inwestycji Gmina ogłosi przetarg zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami na sprzedaż przygotowanych terenów pod inwestycje i dokona sprzedaży nieruchomości.

W ramach projektu będą realizowane zadania, które nie będą podlegały sprzedaży m.in. przebudowa drogi gminnej, budowa chodnika. Powstałe w wyniku nakładów inwestycyjnych budowle realizowane w ramach zadań własnych gminy będą ogólnodostępne.

Po zakończeniu inwestycji wytworzony układ drogowy oraz infrastruktura sieciowa pozostaną własnością Gminy, na zasadach poniżej:

Miasto i Gmina - w zakresie działań własnych, zleconych ustawą o samorządzie gminnym, poprzez Urząd Miasta i Gminy, prowadzi nadzór nad majątkiem gminy. W zakresie produktów projektu UMiG będzie odpowiedzialny za utrzymanie dróg wytworzonych w ramach projektu w SAG oraz pozostałej infrastruktury drogowej, zwłaszcza że cały układ drogowy w SAG zostanie włączony do dróg gminnych o charakterze dróg publicznych. W ramach UMiG bezpośredni nadzór będzie pełnić wydział odpowiedzialny za utrzymanie dróg oraz infrastruktury drogowej w stanie niepogorszonym i ich właściwą eksploatację.

PWiK Sp.z o.o., które będzie operatorem sieci wodociągowej, posiada niezbędny sprzęt i zasoby ludzkie do utrzymania i prawidłowego zarządzania sieciami wodociągowymi wytw. w ramach projektu. W przypadku sieci wodociągowej, zarządzana ona będzie przez PWiK Sp.z o.o. na zasadzie nieodpłatnego użyczenia. Opłaty od podmiotów działających w SAG za zrzut ścieków regulowane będą na ogólnych zasadach. Z uwagi, iż nie następuje tutaj przeniesienie tytułu własności, a jedynie nieodpłatne użyczenie, w przypadku zmian organizacyjnych lub likwidacji PWiK, wytworzone w ramach projektu sieci wodociągowe będą zarządzane przez Miasto i Gminę jako zadanie własne samorządu gminnego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek zapłacony przy nabyciu towarów/usług w ramach realizowanej inwestycji albowiem towary i usługi, które zostaną nabyte przy udziale środków unijnych, nie posłużą czynnościom opodatkowanym.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym generujących podatek należny. Z tytułu realizacji przedmiotowego projektu Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT należny.

W piśmie z dnia 18 lipca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że wszystkie elementy projektu będą udostępniane całkowicie nieodpłatnie i nie będą z tego tytułu pobierane żadne opłaty. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. Nie będą pobierane opłaty z tytułu użytkowania zmodernizowanego i rozbudowanego układu drogowego oraz kanalizacji deszczowej. Nie będą pobierane opłaty z tytułu korzystania z wybudowanej sieci punktów oświetleniowych (tzn. z tytułu powstałego oświetlenia ulicznego w Strefie Aktywności Gospodarczej). Wykonane rurociągi dla sieci teletechnicznej pozostaną własnością Gminy i zostaną nieodpłatnie udostępnione operatorom w celu poprowadzenia w nich sieci teletechnicznej (przewody, kable). Faktury dokumentujące towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Kanalizacja opadowa czyli tzw. kanalizacja deszczowa pozostanie własnością Gminy. W ramach UMiG bezpośredni nadzór nad tą siecią będzie pełnił wydział odpowiedzialny za utrzymanie dróg. Z tytułu przyjmowania opadów do kanalizacji opadowej nie będą pobierane żadne opłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując zadanie opisane w pozycji nr 68 wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Gmina będzie miała prawną możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub całości.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 lipca 2013 r.):

W związku z realizacją projektu pn. "..." Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w piśmie z dnia 18 lipca 2013 r. (data wpływu 23 lipca 2013 r.) uzupełniającym wniosek, Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego oraz zmodyfikował własne stanowisko. Tym samym przyjęto, że przedstawione w tym piśmie informacje są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji pytania i stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) ubiega się o pozyskanie środków z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Działanie 4.3 Schemat B Strefy aktywności gospodarczej o powierzchni powyżej 20 ha w celu realizacji projektu pn. "...".

Przedmiotem niniejszego projektu jest budowa infrastruktury w Strefie Aktywności Gospodarczej.

Celem projektu jest kompleksowe przygotowanie miejsca pod inwestycje przyciągających do gminy inwestorów, a mieszkańcom i całej wspólnocie dającej możliwość rozwoju w oparciu o powstałe miejsca pracy.

Faktury dokumentujące towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Nie będą pobierane opłaty z tytułu użytkowania zmodernizowanego i rozbudowanego układu drogowego oraz kanalizacji deszczowej.

W przypadku sieci wodociągowej, zarządzana ona będzie przez PWiK Sp.z o.o. na zasadzie nieodpłatnego użyczenia.

Nie będą pobierane opłaty z tytułu korzystania z wybudowanej sieci punktów oświetleniowych (tzn. z tytułu powstałego oświetlenia ulicznego w Strefie Aktywności Gospodarczej).

Wykonane rurociągi dla sieci teletechnicznej pozostaną własnością Gminy i zostaną nieodpłatnie udostępnione operatorom w celu poprowadzenia w nich sieci teletechnicznej (przewody, kable).

Wszystkie elementy projektu będą udostępniane całkowicie nieodpłatnie i nie będą z tego tytułu pobierane żadne opłaty. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca w treści wniosku wyraźnie wskazał, iż towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie ma więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone i ocenione.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl