IBPP3/443-759/13/UH - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-759/13/UH Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2013 r. (data wpływu 21 czerwca 2013 r.), uzupełniony pismem z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 5 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 5 września 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP3/443-759/13/UH z dnia 27 sierpnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Gmina... (Wnioskodawca) od października 2012 r. realizuje projekt pn. "...", dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013. Celem projektu jest podniesienie zainteresowania obszarami inwestycyjnymi Gminy. W ramach projektu prowadzona jest kampania promocyjna, która obejmuje stworzenie koncepcji promocji, stworzenie portalu internetowego, marketing internetowy, reklamę w prasie regionalnej i branżowej, a także wydruk materiałów poligraficznych. W 2011 r. Gmina poniosła także koszty związane z opracowaniem wniosku o dofinansowanie. W ramach projektu nie będą osiągane przychody. W wyniku realizacji projektu Gmina będzie dokonywała zakupu usług, które będą udokumentowane fakturami VAT.

W piśmie z dnia 4 września 2013 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż

1. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność promocyjną zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy promocja gminy należy do zadań własnych gminy.

2. Główną korzyścią osiągniętą w wyniku realizacji projektu jest wzrost rozpoznawalności potencjału gospodarczego Gminy oraz promocja Gminy w kraju i regionie. W wyniku realizacji przedmiotowego projektu można domniemywać, że przeprowadzone działania promocyjne przyczynią się do większego zainteresowania terenami inwestycyjnymi należącymi do Gminy, a w związku z tym do zwiększenia prawdopodobieństwa ich sprzedaży.

3. Gmina planowała, że pośrednim rezultatem realizacji projektu pn. "..." będzie większe zainteresowanie terenami inwestycyjnymi należącymi do Gminy oraz możliwość sprzedaży tych terenów. Należy podkreślić, że tereny inwestycyjne niezależnie od realizacji projektu były przeznaczone na sprzedaż, natomiast podjęcie projektu jest odpowiedzią na brak zainteresowania tymi terenami ze strony inwestorów. W ramach projektu promowanych było 6 ofert inwestycyjnych. Gmina podkreśliła, że dysponuje znacznie szerszą ofertą dla inwestorów.

4. Głównym celem przystąpienia do realizacji projektu było promowanie Gminy i terenów inwestycyjnych będących jej własnością. Gmina dysponuje bogatą ofertą terenów inwestycyjnych, które w tej chwili nie są wykorzystywane do celów zarobkowych. Pośrednim celem Gminy jest późniejsza sprzedaż tych terenów.

5. Projektem objętych jest 6 ofert inwestycyjnych obejmujących działki należące wyłącznie do Gminy. Jedynym beneficjentem projektu jest Gmina. Wkład własny do projektu pochodzi z budżetu Gminy.

6. W związku z ciągłym poszukiwaniem inwestorów należy uznać, że przeprowadzona promocja projektu miała się przyczynić do zwiększenia zainteresowania tymi terenami i znalezienia inwestorów.

7. Jeżeli w przyszłości pojawią się inwestorzy zainteresowani lokowaniem kapitału na obszarach objętych projektem, to umowy z nimi będzie zawierała Gmina. Gmina planuje sprzedaż gruntów na podstawie umowy sprzedaży, jednak nie można wykluczyć innych form udostępnienia tych terenów, np. dzierżawy.

8. Na fakturach dokumentujących zakup usług związanych z realizacją projektu pn. "..." jako nabywca figuruje Gmina.

9. Projekt został już zakończony. Pierwsze wydatki w związku z opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej zostały poniesione 17 czerwca 2011 r. Właściwa realizacja projektu rozpoczęła się natomiast 11 listopada 2012 r. kiedy podpisano umowę z wykonawcą, a ostatecznie zakończyła 19 czerwca 2013 r. W budżecie projektu zostały ujęte koszty przygotowania dokumentacji aplikacyjnej oraz przeprowadzenia promocji inwestycyjnej

Ponadto, Gmina chciałaby podkreślić, że zgodnie z zasadami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach którego realizowany jest projekt, ewentualną sprzedaż promowanych gruntów nie należy rozpatrywać jako przychód w projekcie. Dlatego też przychód związany z ewentualną sprzedażą gruntów Gmina traktuje niezależnie od zakupu usług w związku z realizacją projektu "...".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będąc podatnikiem posiadającym osobowość prawną, nie prowadzącym działalności gospodarczej, czyli nie wykonując definicji podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług ma możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo odliczenia podatku VAT przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15. Wnioskodawca nie wykonuje definicji podatnika. Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż jego realizacja nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest "wykreowanie" sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Katalog czynności opodatkowanych zawarty jest w art. 5 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Beneficjent) od października 2012 r. realizuje projekt pn. "...", obejmujący 6 ofert inwestycyjnych znajdujących się na działkach należących wyłącznie do Gminy.

Ww. projekt został podjęty w związku z brakiem zainteresowania inwestorów terenami inwestycyjnymi Gminy. Realizacja projektu ma stworzyć możliwość sprzedaży tych terenów poprzez podniesienie zainteresowania obszarami inwestycyjnymi Gminy wzrost rozpoznawalności jej potencjału gospodarczego oraz promocja Gminy w kraju i regionie. Działania promocyjne podejmowane w trakcie realizacji projektu przyczynią się do większego zainteresowania terenami inwestycyjnymi Gminy, a w związku z tym do zwiększenia prawdopodobieństwa ich sprzedaży. Realizacja projektu polega na prowadzeniu kampanii promocyjnej obejmującej stworzenie koncepcji promocji oraz portalu internetowego, marketing internetowy, reklamę w prasie regionalnej i branżowej, a także wydruk materiałów poligraficznych. Gmina planuje sprzedaż gruntów na podstawie umowy sprzedaży, nie wyklucza również innych form udostępnienia tych terenów, np. dzierżawy. Zakup usług związanych z realizacją projektu będzie udokumentowany fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Ww. obszary inwestycyjne Gminy niezależnie od realizacji projektu były przeznaczone na sprzedaż. Promocja terenów inwestycyjnych będących własnością Gminy ma na celu znalezienie w przyszłości inwestorów, którzy je zakupią lub wydzierżawią.

Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Gminy (czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy). Zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Gminę celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez stworzenie portalu internetowego, marketing internetowy, reklamę w prasie branżowej i regionalnej oraz wydruk materiałów poligraficznych Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego "produktu" (należących do Gminy terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo stwierdzenia Wnioskodawcy, że "ewentualną sprzedaż promowanych gruntów nie należy rozpatrywać jako przychód w projekcie", niewątpliwym jest, iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych (zmierza do sprzedaży, nie wyklucza innych form udostępniania tych terenów np. dzierżawy).

Z opisu stanu faktycznego bezsprzecznie wynika, iż bogata oferta terenów inwestycyjnych, jaką dysponuje Wnioskodawca, w tej chwili nie jest wykorzystywana do celów zarobkowych, pośrednim celem Wnioskodawcy jest późniejsza sprzedaż tych terenów.

Wnioskodawca wskazał, że:

* przeprowadzone działania promocyjne przyczynią się do większego zainteresowania terenami inwestycyjnymi należącymi do Gminy, a w związku z tym do zwiększenia prawdopodobieństwa ich sprzedaży.

* tereny inwestycyjne niezależnie od realizacji projektu były przeznaczone na sprzedaż, natomiast podjęcie projektu jest odpowiedzią na brak zainteresowania tymi terenami ze strony inwestorów.

* przeprowadzona promocja projektu miała się przyczynić do zwiększenia zainteresowania tymi terenami i znalezienia inwestorów.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży lub innych form udostępnienia tych terenów np. dzierżawy terenów inwestycyjnych, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży. Sprzedaż i np. dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

W tym miejscy należy wskazać, iż w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Cytowany wyżej art. 15 ust. 2 ustawy, z dniem 1 kwietnia 2013 r., otrzymuje brzmienie: "działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, poz. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W sytuacji więc gdy gmina wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, czynności te wpisują się w definicję działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Bezsprzecznym jest, że jednostka samorządu terytorialnego (w omawianym przypadku Gmina) zbywając lub np wydzierżawiając, będące jej własnością działki inwestycyjne, będzie dokonywała czynności w oparciu o umowy cywilnoprawne. Tym samym z tytułu sprzedaży i np dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu (a tym samym dokonane na jego rzecz zakupy) będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu lub np. wydzierżawienia promowanych terenów inwestycyjnych.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych. Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależnione jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do gminy tereny inwestycyjne. Zatem obrót związany z ewentualną sprzedażą gruntów jest konsekwencją przeprowadzonej kampanii promocyjnej.

Tut. organ zauważa, że kampania promocyjna jest "narzędziem", dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. dokonać komercyjnego przeznaczenia gruntów objętych promocją (dokonywaną w ramach ww. projektu) na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i sprzedaż lub np. dzierżawę.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

W przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi. Nabywane na potrzeby realizacji opisanego we wniosku projektu towary i usług niewątpliwie wiążą się z realizowaną w przyszłości działalnością opodatkowaną, która implikować będzie po stronie Gminy podatek należy. Realizowany projekt, którego przedmiotem jest wypromowanie należących do Gminy terenów inwestycyjnych, a tym samym nabywane na jego rzecz towary i usługi mają ewidentny związek przyczynowo - skutkowy z powstałym w przyszłości obrotem opodatkowanym. Zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu (przychodu) poprzez sprzedaż np. gadżetów czy folderów reklamowych lecz w sposób niewątpliwy przyczynia się do wygenerowania obrotu opodatkowanego z tytułu sprzedaży lub dzierżawy działek inwestycyjnych, bowiem gdyby zintensyfikowane działania promocyjne nie zostały podjęte obrót opodatkowany mógłby nie wystąpić.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "...", pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym Wnioskodawca ma prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług ma możliwość odzyskania podatku naliczonego zawartego w cenie towarów nabywanych w związku z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl