IBPP3/443-759/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-759/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku alkoholu etylowego zawartego w mieszaninach substancji zapachowych stosowanych do wytwarzania wyrobów cukierniczych oraz dalszej odsprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku alkoholu etylowego zawartego w mieszaninach substancji zapachowych stosowanych do wytwarzania wyrobów cukierniczych oraz dalszej odsprzedaży.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) zamierza rozszerzyć dotychczasową działalność o wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz odsprzedaż aromatów (substancji zapachowych), w których zawartość alkoholu mieści się w zależności od typu aromatu od 50% do 70%.

Przedmiotowe aromaty klasyfikowane są do kodu CN 3302 - mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) na bazie jednej lub wielu takich substancji, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle; pozostałe preparaty oparte na substancjach zapachowych, w rodzaju stosowanych do produkcji napojów.

Aromaty będą odsprzedawane odbiorcom prowadzącym zarejestrowaną działalność gospodarczą, którzy są producentami wyrobów cukierniczych niestanowiących wyrobów akcyzowych (o zawartości alkoholu poniżej 1,2%) oraz przedsiębiorcom prowadzącym wyspecjalizowana sprzedaż hurtową producentom wyrobów cukierniczych niestanowiących wyrobów akcyzowych (o zawartości poniż4ej 1,2%) - bez możliwości wykorzystania i zmiany składu aromatów.

Przedmiotowe transakcje nie będą na żadnym etapie objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca w ramach rzeczonych transakcji nie będzie występował jako zarejestrowany handlowiec.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w opisanym stanie przyszłym sprzedaż producentom wyrobów cukierniczych oraz wyspecjalizowanym hurtowniom aromatów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy będzie zwolniona od podatku akcyzowego.

2.

Czy w opisany stanie przyszłym dla zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży krajowej wystarczające jest późniejsze wykorzystanie przedmiotowych aromatów do wytwarzania produktów wskazanych w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) i poza powyższym nie mażadnych innych przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia (w szczególności nie jest wymagany obowiązek ewidencyjny i przemieszczanie na podstawie administracyjnego bądź uproszczonego dokumentu towarzyszącego).

3.

czy sprzedając przedmiotowe aromaty Wnioskodawca ma obowiązek sporządzania "dokumentu dostawy".

Zdaniem Wnioskodawcy, olejki eteryczne, w których rzeczywista zawartość alkoholu etylowego przekracza 1,2% objętości, które są następnie stosowane do wytworzenia artykułów spożywczych niebędących wyrobami akcyzowymi (o objętości alkoholu poniżej 1,2%) korzystają ze zwolnienia w trybie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 43 wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości.

Z przepisów wynika, że wyrobem alkoholowym jest alkohol etylowy zawarty w innych wyrobach, o mocy powyżej 1,2% objętości (pozycja 43 załącznika nr 1). Zatem wyrób zawierający w swym składzie alkohol etylowy o rzeczywistej mocy poniżej 1,2% objętości nie stanowi wyrobu akcyzowego i w zawiązku z tym nie podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym. W tym kontekście zwolnienie z podatku akcyzowego alkoholu etylowego, przewidziane w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy dotyczy olejków eterycznych oraz mieszanin substancji zapachowych o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości.

Zdaniem Wnioskodawcy do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego bez znaczenia jest fakt, że na etapie nabycia a następnie odsprzedaży nie dochodzi do wykorzystania aromatów do celów uprawniających do zwolnienia. Takie wykorzystanie jest możliwe wyłącznie na etapie produkcji wyrobów przeznaczonych do bezpośredniego spożycia. Elementem decydującym o możliwości skorzystania ze zwolnienia będzie zamiar w jakim aromaty zostały wyprodukowane, nabyte i sprzedane, ostatecznie spożytkowane w produkcji artykułów spożywczych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, gdy dokument ten zawiera te same dane co dokument dostawy, odsprzedaż będzie się więc odbywać wyłącznie na podstawie faktury VAT. Jedyną informacją przekazywaną organom podatkowym będzie informacja przekazywana w informacji podsumowującej zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 108, poz. 626), za wyroby akcyzowe uznaje się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie zaś z poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy za wyrób akcyzowy został uznany alkohol zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy. Pozycją tą zatem objęty został alkohol zawarty w tych wyrobach, a nie wyroby zawierające w swym składzie alkohol etylowy.

Ponadto w myśl art. 92 ust. 1 ww. ustawy do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Stosownie zaś do art. 10 ust. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegającego opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów (substancji zapachowych) klasyfikowanych do kodu CN 3302 (mieszaniny substancji zapachowych) zawierających w swoim składzie alkohol etylowy od 50% do 70% objętości. Nabywane aromaty będą w stanie nieprzetworzonym odsprzedawane producentom artykułów wyrobów spożywczych (wyrobów cukierniczych) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nie przekraczającej 1,2%, lub odsprzedawane przedsiębiorcom prowadzącym ich sprzedaż hurtową producentom artykułów spożywczych (wyrobów cukierniczych) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nie przekraczającej 1,2%. Wnioskodawca wskazał również, iż nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty nie będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z powyższym, co do zasady alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% zawarty w ww. aromatach jest wyrobem akcyzowym, a jego nabycie wewnątrzwspólnotowe podlega opodatkowaniu akcyzą.

W sytuacji określonej we wniosku należy jednak brać pod uwagę przepis art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Z uwagi na powyższe, alkohol etylowy zawarty w ww. aromatach i esencjach owocowych stosowanych do wytworzenia artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości jest zwolniony od podatku akcyzowego, zatem zwolnione z podatku będzie również jego nabycie wewnątrzwspólnotowe.

W miejscu tym należy podkreślić, iż powyższe zwolnienie z akcyzy nie dotyczy aromatów i esencji owocowych, które w swoim składzie zawierają alkohol etylowy, tylko dotyczy wyłącznie alkoholu etylowego zawartego w ww. wyrobach.

Powyższe odnosi się zatem do sytuacji gdy nabywane wewnątrzwspólonotowo aromaty i esencje owocowe klasyfikowane są do wyrobów nie wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy tzn., gdy wyroby te nie są zaliczone do wyrobów akcyzowych - np. wyroby o kodzie CN 3302.

Natomiast jeżeli nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty i esencje owocowe byłyby klasyfikowane do wyrobów określonych w załączniku nr 1 do ustawy np. do kodu CN 2208 (alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe) to zwolnienie z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 nie ma zastosowania, gdyż wówczas przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia jest wyrób zaliczony do alkoholi etylowych.

Alkohol etylowy zawarty już w olejkach eterycznych i mieszaninach zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości podlega obligatoryjnemu zwolnieniu z akcyzy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy. Ustawodawca dla zastosowania tego zwolnienia nie określił dodatkowych (innych niż określone w samym brzmieniu przepisu) warunków zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Należy jednakże mieć na uwadze, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 może określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania dla celów zastosowania zwolnienia. Na podstawie powyższego Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070). W rozporządzeniu tym nie zostały określone dodatkowe warunki dla stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy.

Powyższe oznacza, iż w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów nie zaliczonych do wyrobów akcyzowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy i ich dalszej odsprzedaży producentom artykułów spożywczych (wyrobów cukierniczych) i podmiotom prowadzącym ich hurtową sprzedaż do przedsiębiorców produkujący artykuły spożywcze (wyroby cukiernicze) i napoje bezalkoholowe o objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości - alkohol zawarty w niniejszych aromatach będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, bez spełnienia dodatkowych warunków, poza wymienionymi w art. 30 ust. 9 pkt 5.

Innymi słowy w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca korzystając z powyższego zwolnienia nie musi posiadać statusu zarejestrowanego odbiorcy, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji dotyczącej wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy, nie ma obowiązku pobierania lub składania oświadczeń dotyczących przeznaczenia nabywanych wewnątrzwspólnotowo i odsprzedawanych przedmiotowych wyrobów oraz nie ma obowiązku wystawiania dokumentu dostawy.

Niemniej jednak w sytuacji, o której tu mowa, mimo, że obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku prowadzenia odpowiedniej ewidencji dotyczącej wykorzystania nabywanych wyrobów oraz składania stosownych oświadczeń dotyczących przeznaczenia wyrobów w interesie podatników jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż olejki eteryczne lub mieszaniny substancji zapachowych zawierające alkohol zwolniony z akcyzy będące przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotwego i dalszej odsprzedaży, zostały przeznaczone na cele objęte zwolnieniem.

W tym miejscu należy również wskazać, iż obowiązek złożenia przez Wnioskodawcę w urzędzie skarbowym informacji podsumowującej, wynikający z ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) nie ma odniesienia dla zastosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Mając powyższe na uwadze mimo, iż nieuprawnione jest stanowisko Wnioskodawcy uznające, że zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 5 zwolnieniu podlegają olejki eteryczne i mieszaniny substancji zapachowych zawierających alkohol etylowy podczas gdy z ww. przepisów wynika, że zwolnieniu podlega alkohol etylowy zawarty w tych wyrobach, to jednak oceniając skutek tego zwolnienia, w sytuacji będącej przedmiotem wniosku, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl