IBPP3/443-754/11/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-754/11/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 15 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT uzyskanych przychodów na realizacje celów statutowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT uzyskanych przychodów na realizacje celów statutowych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 września 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 września 2011 r. znak: IBPP3/443-754/11/PK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja wpisana jest do rejestru przedsiębiorców KRS. Jest to jednostka organizacyjna wpisana do Rejestru Fundacji i Stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego. W ramach działalności statutowej fundacja otrzymuje przychody w postaci dotacji lub dofinansowania do realizacji projektów z zakresu kultury i sztuki na podstawie odrębnych umów. Wnioskodawca, poza realizacją projektów, o których mowa we wniosku nie świadczy i nie świadczył żadnych usług.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga żadnych zysków ze swojej działalności. Jedynie, ze względu na ewentualną przyszłą potrzebę prowadzenia działalności gospodarczej, w 2010 r. Fundacja zarejestrowała się w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Jednak do chwili obecnej nie prowadziła żadnej działalności gospodarczej, jedynie statutową.

Wnioskodawca nie jest podmiotem prawa publicznego i nie posiada statusu OPP. Fundacja jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym i jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Działania Fundacji polegają na pozyskiwaniu środków finansowych ze sponsoringu, darowizn, dotacji, które to środki w całości przeznaczane są na realizację projektów mających na celu szerzenie edukacji przez kulturę i sztukę. Wszystkie projekty były prowadzone nieodpłatnie, tzn. że Fundacja nie czerpie żadnych zysków ze sprzedaży, np. biletów, wydanych publikacji, które towarzyszą wydarzeniom.

Realizacja projektów polega na organizacji nieodpłatnych, ogólnie dostępnych, imprez o charakterze edukacyjno - kulturalnym, takich, jak warsztaty, wykłady, koncerty, spektakle, projekcje filmowe itd. (np. podczas organizowanego Festiwalu) oraz na opracowywaniu i wydawaniu publikacji książkowych i płytowych zgodnych z ideą edukacji kulturalnej, promocji kulturalnej regionów lub miast. Fundacja udostępnia te publikacje nieodpłatnie do szerokiego kręgu odbiorców w celach promocyjnych.

Projekty te organizowane najczęściej we współpracy i na podstawie pisemnych umów z "promotorami" np. Urzędami Miasta, Urzędami Wojewódzkimi, które przekazują Fundacji określone fundusze na ściśle określony cel o charakterze kulturowym. Z tych środków finansowych Fundacja organizuje nieodpłatne ogólnie dostępne imprezy o charakterze edukacyjno - kulturowym. Np. zapraszani artyści mają wypłacane honoraria, koszty podróży, wyżywienia, noclegów ze środków pozyskanych z otrzymanych dotacji, dofinansowania lub darowizn na ściśle określony cel. Następnie Fundacja rozlicza wszelkie wydatki z Dotacjodawcą, zgodnie z deklarowanymi we wniosku o dotację pozycjami kosztorysowymi.

Realizacja projektów odbywa się w ramach działalności statutowej Fundacji, która ma na celu szeroką edukację polskiego społeczeństwa poprzez sztukę. Cele statutowe realizowane są na podstawie oceny dokonywanej przez Zarząd Fundacji w zakresie "zapotrzebowania kulturowego w danym czasie i na danym terenie". Na tej podstawie podejmowane są działania w kierunku pozyskiwania środków finansowych na realizację zamierzonego, nieodpłatnie dostępnego dla uczestników projektu. Zdarza się również, że konkretne podmioty np. Urzędy Miast same zwracają się do Fundacji z prośbą o nieodpłatne zorganizowanie konkretnej imprezy kulturowej gwarantując jednocześnie, środki finansowe, które przynajmniej w części zabezpieczą wydatki związane z realizacją imprezy, czyli tzw. koszty zmienne, jak honoraria artystów, wynajęcie terenu lub sali koncertowej, koszty dojazdu artystów, zakwaterowania itp.).

Projekty te realizowane są przez Fundację całkowicie nieodpłatnie, tzn. że Fundacja nie czerpie żadnych zysków ze sprzedaży, np. biletów, publikacji, które towarzyszą wydarzeniom.

Z podwykonawcami natomiast zawierane są umowy cywilnoprawne (np. umowy o dzieło z artystami, autorami tekstów itp.)

Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług w jakikolwiek sposób związanych z filmami i nagraniami na nośnikach informatycznych w celach ich dalszego przetwarzania bądź odsprzedaży. Wnioskodawca, zgodnie z działalnością statutową tworzy nagrania wideo z przeprowadzonych przez Fundację imprez - w celach dokumentacyjnych i promujących ideę Fundacji (zgodnie z prawami autorskimi wykonawców i odprowadzając tantiemy ZAIKS).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody fundacji uzyskane na cele statutowe na podstawie umów realizacji projektów, których celem jest promocja z zakresu kultury i sztuki, należy traktować jako świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 1 ustawy od towarów i usług VAT.

Jeśli tak, to czy świadczenie tego typu usług może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) - tzn. czy fakt, że nadzór merytoryczny nad działalnością "Fundacja sprawuje Ministerstwo Kultury można uznać jako "uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym" (w świetle zapisów tego art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a).

Czy wartość przychodów uzyskanych z tytułu realizacji umów na cele statutowe z zakresu kultury i sztuki należy łączyć z przychodami z tytułu działalności gospodarczej w celu ustalenia możliwości korzystania ewentualnego korzystania ze zwolnienia z obowiązku podatkowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychodów fundacji uzyskanych na cele statutowe na podstawie umów realizacji projektów, których celem jest promocja z zakresu kultury i sztuki, nie należy traktować jako świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 1 ustawy od towarów i usług VAT i nie należy ich łączyć z ewentualnymi przychodami z tytułu działalności gospodarczej do celów ewentualnego korzystania ze zwolnienia podatkowego VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, że do wartości sprzedaży o której mowa w art. 113 ust. 1 należy przyjmować wyliczenia wyłącznie uzyskane z tytułu wpływów z prowadzonej działalności gospodarczej z wyłączeniem wyżej opisanej działalności statutowej na cele z zakresu kultury i sztuki.

W tym przypadku ewentualne korzystanie ze zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) (z uwagi na fakt, że nadzór merytoryczny nad działalnością Fundacja sprawuje Ministerstwo Kultury, który to w świetle zapisów tego art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) można uznać jako "uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym") nie będzie miało zastosowania, ponieważ tego typu przychody zdaniem Wnioskodawcy nie są przychodami ze sprzedaży usług a więc co do zasady nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Konsekwencją powyższego zapisu jest fakt, iż w sytuacji gdy prawodawca nie dokonał przywołania stosownego symbolu PKWiU dla danego towaru lub usługi w przepisach w zakresie podatku VAT klasyfikacji należy dokonać na podstawie cech charakterystycznych dla danego świadczenia i takim właśnie świadczeniem są usługi w zakresie udzielania pożyczek, będące przedmiotem niniejszej interpretacji, dla których prawodawca nie dokonał odwołania do statystyk publicznych.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez towary rozumie rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Z treści art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie nie będące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem aby ocenić czy doszło do świadczenia przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanej należy rozpatrzyć czy przez Wnioskodawcę w ogóle były świadczone jakiekolwiek czynności, a jeżeli tak to czy czynność ta była odpłatna.

Ustawa o VAT nie definiuje co należy rozumieć przez czynność odpłatną jednakże kwestia ta była niejednokrotnie przedmiotem rozpatrzenia przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jak zauważył ETS w wyroku 102/86 "czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem". Należy też zwrócić uwagę na wyrok C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie Trybunał zauważył, iż czynność "podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy".

W orzeczenie z dnia 5 lutego 1981 r., C-154/80 Trybunał stwierdził, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że czynność uznaje się za odpłatną gdy są spełnione następujące warunki:

* istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne

* wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy

* istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi

* odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem

* istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Trzeba też zauważyć, że dana sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu wyłącznie w sytuacji gdy dokona jej podatnik podatku VAT. W myśl art. 15 ust. 1 i ust. 2 wyżej cyt. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty.

Z wniosku wynika, że Fundacja realizuje projekty we współpracy i na podstawie pisemnych umów z "promotorami" np. Urzędami Miasta, Urzędami Wojewódzkimi, które przekazują Fundacji określone fundusze na ściśle określony cel o charakterze kulturowym. Realizacja projektów polega na organizacji nieodpłatnych, ogólnie dostępnych, imprez o charakterze edukacyjno - kulturalnym, takich, jak warsztaty, wykłady, koncerty, spektakle, projekcje filmowe itd. (np. podczas organizowanego Festiwalu) oraz na opracowywaniu i wydawaniu publikacji książkowych i płytowych zgodnych z ideą edukacji kulturalnej, promocji kulturalnej regionów lub miast. Fundacja udostępnia te publikacje nieodpłatnie do szerokiego kręgu odbiorców w celach promocyjnych.

Zdaniem tut. organu w przedmiotowej sprawie zostały spełnione następujące warunki:

* Wnioskodawcę łączą więzy prawne z osobą trzecią (zawarto umowę na realizacje ww. projektów),

* wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość za konkretne świadczenie polegające na zorganizowaniu przedmiotowych imprez oraz na opracowywaniu i wydawaniu publikacji przez Wnioskodawcę),

* Wnioskodawca jako świadczący usługę zyskuje zindywidualizowaną korzyść w postaci otrzymanego wynagrodzenia (dotacji),

* otrzymane środki pozostają w bezpośrednim związku z wykonanymi ww. czynnościami,

* istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem tut. organu, Wnioskodawca w powyższym zakresie świadczy odpłatne usługi w rozumieniu ustawy o VAT na rzecz "promotorów". Należy bowiem zauważyć, że Fundacja organizuje imprezy kulturalno - edukacyjne oraz opracowuje i wydaje publikacje książkowe i płytowe na podstawie zawartych umów z "promotorami" za co otrzymuje wynagrodzenie w postaci dotacji. Przedmiotowe dotację w istocie stanowią zapłatę za wykonane działania przez Fundacje. Jak też Fundacja świadczy ww. usługi w sposób zorganizowany i częstotliwy co przemawia za uznaniem przedmiotowej działalności za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy a Wnioskodawcy za podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 cytowanej ustawy. Bez znaczenia pozostaje tutaj, że Wnioskodawca z tytułu świadczonych usług nie uzyskuje zysku.

W konsekwencji należy uznać, iż usługi polegające na realizacji projektów których celem jest promocja z zakresu kultury i sztuki na realizację których Fundacja otrzymuje dotacje lub dofinansowanie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ww. ustawy stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku usług kulturalnych świadczonych przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną (art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a).

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W myśl art. 43 ust. 19 ustawy o VAT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

b.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

c.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

d.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

e.

działalności agencji informacyjnych;

f.

usług wydawniczych;

g.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

h.

usług ochrony praw.

Z powyższych przepisów wynika, że usługi kultury korzystają ze zwolnienia z podatku VAT gdy są spełnione dwa warunki to jest podmiotowy i przedmiotowy. Podmiotem mogącym świadczyć usługi kultury korzystającym ze zwolnienia może być m.in. podmiot prawa publicznego lub inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym pod warunkiem, że podmiot ten nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług

Fundacja jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym i jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Ponadto jak wynika z wniosku, Fundacja nie osiąga zysków ze swojej działalności. Tym samym spełniony jest warunek przewidziany w art. 43 ust. 18 ustawy o VAT co w połączeniu z wyżej opisanym statutem Wnioskodawcy pozwala stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia przesłankę podmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT.

W następnej kolejności należy zbadać, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, opisane we wniosku wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia. Jak wynika z wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się z podatku usługi kulturalne (...). Ustawa o VAT nie podaje definicji pojęcia "usług kulturalnych". Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu "usługi kulturalne" w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller "Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska" Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle "kultura" podaje, że jest to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania" (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (http://sjp.pwn.pl/), kultura oznacza "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory". Przez potoczne rozumienie pojęcia "kultura" możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia "kultura", ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego. Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala nam na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustaw wprost lub pośrednio odnoszących się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów "kultura" oraz "usługi kulturalne" na potrzeby niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W rozumieniu art. 2 tej ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Z wniosku wynika, że Fundacja realizuje następujące czynności o charakterze edukacyjno - kulturalnym takie jak:

* warsztaty,

* wykłady,

* koncerty,

* spektakle,

* projekcje filmowe,

* opracowywaniu i wydawaniu publikacji książkowych i płytowych zgodnych z ideą edukacji kulturalnej, promocji kulturalnej regionów lub miast.

Przenosząc powyższe na grunt regulacji ustawy o VAT w pierwszej kolejności należy zauważyć, iż stosownie do art. 43 ust. 19 ustawy ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 33 tego artykułu nie mogą korzystać m.in. usługi:

* związane z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

* związane z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

* wydawnicze.

A zatem działalność Wnioskodawcy w zakresie projekcji filmów oraz opracowywaniu i wydawaniu publikacji książkowych i płytowych podlega wyłączeniu ze zwolnienia z podatku VAT. Mając na uwadze, iż dla usług polegających na opracowywaniu i wydawaniu publikacji książkowych i płytowych nie przewidziano stawki preferencyjnej usługi te podlegają opodatkowaniu stawką VAT we wysokości 23%.

Natomiast usługi w zakresie projekcji filmów w sytuacji gdy zostaną zaklasyfikowane pod symbolem PKWiU 59.14.10.0 stosownie do art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 w zw. z poz. 165 załącznika nr 3 do ustawy o VAT będą podlegały opodatkowaniu stawką VAT 8% pod warunkiem, iż nie będą to usługi reklamowe i promocyjne. Natomiast w sytuacji gdy usługi w zakresie projekcji filmów nie zostaną sklasyfikowane pod ww. symbol PKWiU również polegają opodatkowaniu stawką 23%.

Natomiast pozostałe z ww. usług świadczonych przez Wnioskodawcę, mając na uwadze ich kulturalny charakter jak też okoliczność, iż Fundacja spełnia warunki określone dla podmiotów pozwalające korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT, będą korzystały ze zwolnienia z podatku VAT.

W sytuacji gdy usługa (dany projekt) składa się zarówno z ww. świadczeń opodatkowanych jak i zwolnionych z podatku VAT należy dokonać przyporządkowania wartości sprzedaży do poszczególnych pozycji świadczenia kompleksowego i wyodrębnić świadczenia podlegające opodatkowaniu i je opodatkować właściwą stawką VAT.

Stosownie do art. 113 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Do wartości sprzedaży, o której mowa powyżej, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Powszechność VAT oznacza, że obejmuje on z zasady nie tylko każdą sprzedaż towaru czy usługi, ale również każdego sprzedawcę towaru czy usługi, mającego cechy podatnika. Artykuł 113 ustawy wprowadza jeden z wyjątków od powszechności tego podatku, a mianowicie zwolnienie podmiotowe z podatku dla drobnych przedsiębiorców. Konsekwencją objęcia podatnika zwolnieniem podmiotowym jest to, że wszystkie wykonywane przez niego czynności (poza czynnościami wyłączonymi ze zwolnienia) nie są opodatkowane. Ustawodawca określił wysokość sprzedaży, osiągniecie której skutkuje utratą zwolnienia podmiotowego na 150.000 zł. Przy czym należy zauważyć, że do ww. kwoty wlicza się wyłącznie wartość sprzedaży opodatkowanej, poza środkami trwałymi oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi podlegających amortyzacji. Oznacza to, że przy obliczaniu sprzedaży dla celów art. 113 nie bierze się pod uwagę sprzedaży towarów i usług korzystających ze zwolnienia przedmiotowego tak jak np. usługi kulturalne świadczone przez Fundację. Natomiast do przedmiotowej sprzedaży należy wliczać kwoty uzyskane z tytułu świadczenia usług w zakresie projekcji filmów oraz opracowywaniu i wydawaniu publikacji książkowych i płytowych.

Reasumując, Fundacja realizując projekty na podstawie umów zawartych z "promotorami" na realizację których otrzymuje od "promotorów" fundusze świadczy odpłatną usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Fundacja spełnia warunki dotyczące statutu podmiotu mogącego korzystać ze zwolnienia przy świadczeniu usług kulturalnych. Niemniej usługi w zakresie projekcji filmów oraz opracowywaniu i wydawaniu publikacji książkowych i płytowych podlega wyłączeniu ze zwolnienia przedmiotowego i w sytuacji gdy fundacja nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT winne być opodatkowane właściwą stawką podatku VAT. Do kwoty o której mowa w art. 113 ust. 1, osiągnięcie której skutkuje utratą zwolnienia podmiotowego nie wlicza się kwot uzyskanych ze sprzedaży zwolnionej przedmiotowo, natomiast należy uwzględnić kwoty z pozostałej sprzedaży.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl