IBPP3/443-753/14/KG - Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem samochodu przeznaczonego do transportu osób niepełnosprawnych, finansowanym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-753/14/KG Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem samochodu przeznaczonego do transportu osób niepełnosprawnych, finansowanym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 31 lipca 2014 r. (data wpływu 5 sierpnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z 31 lipca 2014 r. (data wpływu 5 sierpnia 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

18 czerwca Rzymskokatolicka Parafia pod wezwaniem.... w S. (Wnioskodawca) zakupił nowy 9-cio osobowy bus marki RENAULT, model XXX (Diesel). Pojazd ten został nieodpłatnie przekazany na potrzeby Środowiskowego Domu Samopomocy w S., gdzie służył będzie tylko i wyłącznie do przewozu osób niepełnosprawnych na zajęcia terapeutyczne w Ośrodku. Z tego też względu producent zaadaptował go i wyposażył w platformę najazdową do transportu osób na wózku inwalidzkim. Środowiskowy Dom Samopomocy - P. O. W. dla O. z Z. P., N. I. i R., został powołany w 2005 r. przez Parafię na zlecenie Powiatu. Koszt całkowity zakupu busa wyniósł 117.700 zł. Powiat zgodnie z umową nr XXX o dofinansowanie likwidacji barier transportowych w ramach programu pn. "...", ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczył kwotę 67.000 zł na projekt: "...". Pozostałe środki finansowe w wysokości 50.700 zł. Wnioskodawca pokrył ze środków własnych.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez sprzedawcę pojazdu. Po zakończeniu realizacji projektu jego efekty nie generują dla Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca jako kościelna osoba prawna nie prowadzi ksiąg rachunkowych, a tym samym nie wycenia aktywów i pasywów, gdyż nie podlega temu obowiązkowi. Prowadzi jedynie działalność polegającą na dzierżawie budynków gospodarczych osobom prawnym, a także osobom fizycznym grunty z przeznaczeniem na place pod garaże blaszaki. Z tego tytułu odprowadzany jest podatek VAT do budżety państwa, a uzyskany dochód jest ewidencjonowany i w całości przeznaczany na cele kultu religijnego oraz charytatywno-opiekuńcze. Parafia prowadzi m.in. Jadłodajnie dla Ubogich i Środowiskowy Dom Samopomocy.

Zgodnie z powyższą umową podpisaną z Powiatem, Parafia jest zobowiązana do rozliczenia otrzymanych środków finansowych i przedstawienia wszelkich niezbędnych załączników, m.in. dokumentu potwierdzającego niemożność obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wystawionego przez właściwy Urząd Skarbowy (§ 3 ust. 5 ww. umowy).

Wnioskodawca w dniu 18 czerwca 2014 r. w ramach projektu zakupił samochód, który jest udostępniany nieodpłatnie na potrzeby Środowiskowego Domu Samopomocy w S. w celu przewozu osób niepełnosprawnych na zajęcia terapeutyczne.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie wykonuje działalności w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych w myśl art. 86 ust. 1, zatem nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", gdyż - jak wskazuje treść wniosku - jego efekty nie generują sprzedaży opodatkowanej, a nabyte towary i usługi nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl