IBPP3/443-752/11/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-752/11/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia z podatku usług świadczonych przez Wnioskodawcę związanych ze sportem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia z podatku usług świadczonych przez Wnioskodawcę związanych ze sportem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca został powołany uchwałą Naczelnej Rady Lekarskiej i działa na podstawie ustawy o Izbach Lekarskich z dnia 2 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 219, poz. 1708), która to określa w art. 5 zadania, zasady działania i organizację Izb Lekarskich oraz prawa i obowiązki członków Izb Lekarskich. Zgodnie z art. 5 pkt 13 ww. ustawy zadaniem samorządu lekarzy jest w szczególności integrowanie środowiska lekarskiego, co następuje poprzez organizację, imprez o charakterze kulturalnym i sportowym.

Wnioskodawca w ramach zadań statutowych (wynikających z ustawy) jest organizatorem m.in. ogólnopolskich imprez sportowych skierowanych do lekarzy (jurajski rajd motocyklowy, jurajski rajd rowerowy, turniej tenisa ziemnego oraz mistrzostwa piłki nożnej halowej). Uczestnictwo osób z poszczególnych Izb Lekarskich uwarunkowane jest wpłatą opłaty wpisowej, która tylko w części pokrywa ponoszone koszty w tym zakresie, reszta środków na pokrycie tych imprez jest pokrywana ze środków własnych Wnioskodawcy, pochodzących ze składek członkowskich. W zakresie ponoszenia kosztów Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie z Naczelnej Izby Lekarskiej. Otrzymana dotacja pochodzi ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez organizację, nienastawioną na osiąganie zysków dla jej członków w ramach integrowania środowiska lekarskiego poprzez organizację imprez o charakterze sportowym mogą korzystać ze zwolnienia z podatku w obecnie obowiązującej brzmieniu ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym są zwolnione od podatku od towarów i usług zgodnie z ustawą obowiązującą od 1 stycznia 2011 r., wynika to również z Dyrektywy 112 art. 132 lit. m)., której treść brzmi: Państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W związku z tym Wnioskodawca spełnia wymogi określone w przywołanej Dyrektywie. Zdaniem Wnioskodawcy klasyfikuje się do zakresu podmiotowego jako organizacja nienastawiona na osiąganie zysków, świadcząca usługi w wychowaniu fizycznym swoich członków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Należy wskazać, iż zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usług z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU).

Z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347.1 z późn. zm.).

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Mając powyższe na uwadze zauważyć należy, iż zwolnienie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym doznaje pewnych ograniczeń - ze względu na cel tej usługi, jak również status usługodawcy. Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z tego zwolnienia są wyłącznie wymienione:

* kluby sportowe,

* związki sportowe oraz

* związki stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857). I tak stosownie do art. 3 i art. 6 tej ustawy działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

W art. 4 powołanej ustawy o sporcie mowa jest o szczególnym rodzaju klubu sportowego, jakim jest uczniowski klub sportowy. Z przepisu tego wynika, iż jednym z warunków koniecznych do jego działania jest wpis do ewidencji prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu (ust. 4). Ten oraz inne wymienione w art. 4 cyt. ustawy wymagania stosuje się odpowiednio do innych niż uczniowskie klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej (ust. 7).

Związki stowarzyszeń i innych osób prawnych działają na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). W myśl art. 22 ust. 1 wskazanej ustawy, stowarzyszenia w liczbie co najmniej trzech mogą założyć związek stowarzyszeń. Założycielami i członkami związku mogą być także inne osoby prawne, z tym że osoby prawne mające cele zarobkowe mogą być członkami wspierającymi.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, że stowarzyszenia mogą tworzyć związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, czasami zwane także federacjami. Aby taki związek powstał muszą się zebrać przynajmniej trzy stowarzyszenia. Związek wspólnie z tymi trzema stowarzyszeniami mogą tworzyć jeszcze inne osoby prawne, które nie mają celów zarobkowych np. fundacje.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca został powołany uchwałą Naczelnej Rady Lekarskiej i działa na podstawie ustawy o Izbach Lekarskich z dnia 2 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 219, poz. 1708), która to określa w art. 5 zadania, zasady działania i organizację Izb Lekarskich oraz prawa i obowiązki członków Izb Lekarskich. Zgodnie z art. 5 pkt 13 ww. ustawy zadaniem samorządu lekarzy jest w szczególności integrowanie środowiska lekarskiego, co następuje poprzez organizację, imprez o charakterze kulturalnym i sportowym. Wnioskodawca w ramach zadań statutowych (wynikających z ustawy) jest organizatorem m.in. ogólnopolskich imprez sportowych skierowanych do lekarzy (jurajski rajd motocyklowy, jurajski rajd rowerowy, turniej tenisa ziemnego oraz mistrzostwa piłki nożnej halowej). Uczestnictwo osób z poszczególnych Izb Lekarskich uwarunkowane jest wpłatą opłaty wpisowej, która tylko w części pokrywa ponoszone koszty w tym zakresie, reszta środków na pokrycie tych imprez jest pokrywana ze środków własnych Wnioskodawcy, pochodzących ze składek członkowskich. W zakresie ponoszenia kosztów Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie z Naczelnej Izby Lekarskiej. Otrzymana dotacja pochodzi ze środków publicznych.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, czy związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Należy zauważyć, iż organizowanie przez Wnioskodawcę m.in. ogólnopolskich imprez sportowych skierowanych do lekarzy (jurajski rajd motocyklowy, jurajski rajd rowerowy, turniej tenisa ziemnego oraz mistrzostwa piłki nożnej halowej) nie przesądza o faktycznym posiadaniu statusu klubu sportowego. Tym samym, tylko w przypadku prowadzania działalności sportowej zgodnie z warunkami przewidzianymi w powołanych przepisach szczególnych, można stwierdzić o spełnieniu kryteriów podmiotowych uprawniających do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w zakresie zastosowania w sprawie opisanej we wniosku zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 cyt. ustawy uznać należy za nieprawidłowe.

Zaznaczyć należy, że tut. Organ dokonując niniejszego rozstrzygnięcia skupił się ściśle na odpowiedzi na sformułowane we wniosku pytanie, w którym Wnioskodawca poddał w wątpliwość możliwość zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług w kontekście konkretnej normy prawnej tj. art. 43 ust. 1 pkt 32 do ustawy o VAT. Także przedmiotowa interpretacja zawęża się jedynie do udzielenia odpowiedzi na pytanie, nie wychodząc poza jego ramy, poprzez dokonanie oceny sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawcy w oparciu o inne niż wskazane w zapytaniu regulacje prawne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl