IBPP3/443-739/09/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-739/09/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 30 września 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.) oraz (data wpływu 7 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie miejsca świadczenia usługi polegającej na wykonaniu prac montażowych i innych związanych z planowaniem, projektowaniem, budową, wykończeniem a także demontażem stanowisk i stoisk targowych oraz giełdowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem w dniu 27 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie miejsca świadczenia usługi polegającej na wykonaniu prac montażowych i innych związanych z planowaniem, projektowaniem, budową, wykończeniem a także demontażem stanowisk i stoisk targowych oraz giełdowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy są usługi związane z budową stoisk targowych dla potrzeb targów samochodowych odbywających się poza granicami kraju tj. np. w Genewie. Materiały potrzebne do wykonania stoiska Wnioskodawca otrzymuje od zleceniodawcy. Wnioskodawca usługi te opodatkowuje na zasadzie określonej w art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT, czyli w miejscu świadczenia usług.

Pismem z dnia 24 listopada 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny w następujący sposób:

Firma Wnioskodawcy montuje stoiska wystawowe na dużych targach motoryzacyjnych oraz na imprezach plenerowych. Na targach motoryzacyjnych stoiska montuje się z wcześniej przygotowanych elementów wewnątrz hal wystawowych.

Wnioskodawca montuje w krajach Unii Europejskiej, jak i poza jej granicami, Moskwa, Genewa itd. Za każdym razem stoisko jest tak montowane, aby nie naruszyć hali, w której jest składane i nie jest ono w jakikolwiek sposób związane na stałe z podłożem tejże hali, tzn. stanowi całkiem niezależną konstrukcję.

Na imprezach plenerowych takich jak wyścigi, X w Wielkiej Brytanii Wnioskodawca buduje przenośny pawilon, który posiada stalową konstrukcję pokrytą folią i jest on również demontowany po imprezie a miejsce pozostawiane tak by nie naruszyć uprzednio zastanego stanu.

Symbol PKWiU dla ww. usługi to 82.30.12.

Pismem z dnia 24 listopada 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny w następujący sposób:

Powierzchnie wystawowe tzn. hale wynajmuje na cele montażu stoisk zleceniodawca usługi z siedzibą w Brukseli.

Symbol PKWiU dla ww. usługi to 74.87.15.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wykonanie prac montażowych i innych związanych z planowaniem, projektowaniem, budową, wykończeniem a także demontażem stanowisk i stoisk targowych, giełdowych i innych stanowią usługi związane z nieruchomościami w rozumieniu art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT.

2.

Czy powinna być stosowana stawka 22% VAT.

3.

Czy usługi te podlegają opodatkowaniu w miejscu budowy stanowiska lub stoiska czyli poza granicami kraju.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywanie prac montażowych i innych związanych z planowaniem, projektowaniem, budową, wykończeniem, a także demontażem stanowisk i stoisk targowych, giełdowych i innych stanowi usługi związane z nieruchomościami w rozumieniu art. 27 ust. 2 punkt 1 ustawy VAT. Usługi te podlegają opodatkowaniu w miejscu położenia nieruchomości, z którymi są związane - w miejscu budowy stanowiska lub stoiska. Jeżeli miejsce te znajduje się poza Polską to usługa nie podlega opodatkowaniu polskim VAT. VAT nie powinien być zafakturowany, na fakturze powinno się znaleźć podanie tego przyczyny art. 27 ust. 2 punkt 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsce świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Co do zasady, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Odstępstwo od tej zasady przewidziane zostało między innymi w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o VAT zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz usług podobnych do tych usług, takich jak targi i wystawy, a także usług pomocniczych do tych usług - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Powołany artykuł ustawy o podatku od towarów i usług potwierdza jedną z zasad wynikających z przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 z późn. zm.), iż miejscem opodatkowania świadczenia usług co do zasady powinno być miejsce rzeczywistej konsumpcji.

Zgodnie z art. 52 ww. Dyrektywy miejscem świadczenia następujących usług jest miejsce, w którym usługa jest faktycznie świadczona:

a.

działalność kulturalna, artystyczna, sportowa, naukowa, edukacyjna, rozrywkowa lub podobna, w tym działania podejmowane przez organizatorów takiej działalności oraz, w stosownym przypadku, usługi pomocnicze do takiej działalności;

b.

czynności pomocnicze do usług transportu, taka jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności;

c.

wycena rzeczowego majątku ruchomego lub prace na tym majątku.

Przepis ten należy interpretować w ten sposób, że świadczenie usług na rzecz wystawców należy uznać za świadczenie usług, o których mowa w tym przepisie.

Bowiem jak wynika z art. 52 Dyrektywy, usługi związane z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, edukacyjną, rozrywkową lub podobną, taką jak targi i wystawy obejmują swoim zakresem szeroki wachlarz usług, w których skład wchodzą wymienione w tym przepisie usługi świadczone przez organizatorów takiej działalności. Wobec powyższego, przepis ten nie dotyczy tylko organizatorów targów, ale również wszystkich podmiotów, które świadczą usługi z nimi związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy są usługi związane z budową stoisk targowych dla potrzeb targów samochodowych odbywających się poza granicami kraju. Materiały potrzebne do wykonania stoiska Wnioskodawca otrzymuje od zleceniodawcy.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz ww. przepisy ustawy o VAT, stwierdzić należy, iż przedmiotowa usługa nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski, ponieważ na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) usługa ta podlega opodatkowaniu na terytorium kraju, gdzie faktycznie jest świadczona, według obowiązujących w tym państwie przepisów.

Sposób dokumentowania czynności związanych ze świadczeniem usług poza granicami kraju, w przypadku, gdy podatnik nie jest zidentyfikowany dla podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze (w kraju wykonania usługi) reguluje art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z art. 106 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek wystawiania faktur istnieje również w przypadku dostaw towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Stosownie do § 25 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Wystawiona w takich przypadkach faktura, powinna zawierać dane określone w § 5 ww. rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

W związku powyższym wystawiona przez Wnioskodawcę faktura nie powinna zawierać stawek i kwot podatku oraz kwot należności wraz z podatkiem.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż wykonywanie prac montażowych i innych związanych z planowaniem, projektowaniem, budową, wykończeniem, a także demontażem stanowisk i stoisk targowych, giełdowych i innych stanowi usługi związane z nieruchomościami w rozumieniu art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT należało uznać za nieprawidłowe. Przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, bowiem są one opodatkowane w miejscu faktycznego wykonania na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl