IBPP3/443-733/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-733/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2013 r. (data wpływu 7 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na obiektach sportowych, na których Wnioskodawca wykonuje działalność opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na obiektach sportowych, na których Wnioskodawca wykonuje działalność opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 sierpnia 2013 r. (data wpływu 7 sierpnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2013 r., ukształtowało się następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Centrum Sportu i Rekreacji) jest samorządową jednostką budżetową, utworzoną na podstawie uchwały Rady Miejskiej w dniu 1 czerwca 2000 r. Wnioskodawca jest samodzielną jednostką organizacyjną, nieposiadającą osobowości prawnej, działającą jako wyodrębniona jednostka budżetowa Miasta, jest podmiotem zarejestrowanym jako odrębny od Miasta podatnik VAT czynny.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest realizowanie zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujących obszar kultury fizycznej, sportu, turystyki i rekreacji.

Bazę materialną Wnioskodawcy stanowią gminne tereny, obiekty sportowe i rekreacyjne wraz z ich wyposażeniem. Wnioskodawca gospodaruje mieniem komunalnym oraz zapewnia jego prawidłową eksploatację i ochronę.

Celem działalności Wnioskodawcy jest:

a.

dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny i zdrowie mieszkańców realizowany poprzez sport, rekreację i turystykę,

b.

promocja miasta poprzez sport, turystykę i rekreację,

c.

upowszechnianie i rozwój kultury fizycznej, sportu i turystyki wśród mieszkańców.

Do podstawowych zadań Centrum należy świadczenie usług w zakresie kultury fizycznej, w tym:

a.

udostępnianie obiektów sportowo-rekreacyjnych,

b.

organizacja i współorganizacja własnych lub zleconych imprez o charakterze sportowym, rekreacyjnym, turystycznym oraz kulturalno-rozrywkowym,

c.

pomoc w prowadzeniu obsługi administracyjnej i finansowej stowarzyszeń realizujących zadania własne gminy w zakresie sportu i rekreacji wśród dzieci i młodzieży,

d.

prowadzenie w ramach Miejskiego Ośrodka Sportowego szkolenia dzieci, młodzieży oraz zawodników w zakresie pływania, lekkiej atletyki, zapasów, umożliwiającego szkolonej młodzieży czynny udział w rozgrywkach ligowych, zawodach i turniejach organizowanych przez związki sportowe,

e.

współpraca z organizacjami i stowarzyszeniami działającymi na rzecz kultury, sportu, rekreacji i turystyki,

f.

prowadzenie działalności w zakresie: usług hotelarskich, wypożyczalni sprzętu sportowo-turystycznego i rekreacyjnego, organizowanie i prowadzenie parkingów, pól namiotowych, lodowisk,

g.

realizacja zadań własnych gminy oraz zadań zleconych w zakresie sportu, rekreacji, turystyki i wypoczynku osób niepełnosprawnych,

h.

organizacja kąpielisk,

i.

promocja jednostki.

Wnioskodawca uzyskane dochody odprowadza do Gminy, a środki na wydatki Gmina przekazuje do Wnioskodawcy w transzach miesięcznych zgodnie z planem finansowym zatwierdzonym przez Radę Miejską. Dochody uzyskane przez Wnioskodawcę zgodne są z cennikiem zatwierdzonym przez Rade Miejską. Wnioskodawca obejmuje trwałym zarządem obiekty sportowe będące majątkiem Gminy.

W skład obiektów, które są użytkowane w szczególności przez lokalną społeczność wchodzą min.:

* Hala widowiskowo-sportowa - duża (arena, płyta główna, kort ziemny kryty, sauna, siłownia, szatnie, sala konferencyjna),

* Hala sportowa - mała,

* Korty tenisowe ziemne,

* Centrum Sportów Letnich i Wodnych (ośrodek z plażą oraz parkiem),

* Stadion Sportowy wraz z budynkiem administracyjnym,

* Kompleks boisk sportowych,

* Baza biwakowo-campingowo-rekreacyjna,

Powyższe obiekty użytkowane są (udostępniane przez Wnioskodawcę na rzecz użytkowników) zarówno odpłatnie jak i nieodpłatnie. Nieodpłatnie na podstawie uchwały Rady Miejskiej udostępniane są obiekty m.in na rzecz szkół w ramach prowadzenia zajęć sportowych i treningów oraz na rzecz stowarzyszeń. Godziny przeznaczenia obiektów do odpłatnego lub nieodpłatnego użytkowania obiektów są uwzględnione w harmonogramach czasu pracy danego obiektu.

Obiekty użytkowane są w następujący sposób:

* Hala widowiskowo-sportowa - odpłatnie i nieodpłatnie,

* Hala sportowa - w przeważającej części odpłatnie,

* Korty tenisowe ziemne - odpłatnie (umowa dzierżawy na okres 3 lat),

* Centrum Sportów Letnich i Wodnych (ośrodek z plażą oraz parkiem) nieodpłatnie,

* Stadion Sportowy wraz z budynkiem administracyjnym - odpłatnie i nieodpłatnie,

* Kompleks boisk sportowych - nieodpłatnie,

* Baza biwakowo-campingowo-rekreacyjna - w przeważającej części odpłatnie,

W ramach swojej działalności Wnioskodawca:

* dokonuje transakcji opodatkowanych VAT według odpowiednich stawek (23% i 8%), w szczególności wynajmu obiektów, odpłatnego udostępniania obiektów sportowych, wynajmu parkingu podziemnego, odpłatnego udostępniania sprzętu sportowego, usług reklamowych, sprzedaży biletów (wpisowe) na organizowane imprezy sportowo-rekreacyjne w postaci meczy sportowych, konkursów tańca, biegów lekkoatletycznych itp. Transakcje te są dokumentowane paragonami z kas fiskalnych i fakturami oraz są wykazywane w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT,

* prowadzi działalność w zakresie innych zdarzeń niż opodatkowane tak jak nieodpłatne udostępniania obiektów sportowych dla uczniów szkół na cele dydaktyczne oraz stowarzyszeń działających na rzecz sportu z terenu Gminy, organizacje imprez sportowych, zajęć sportowo-rekreacyjnych takich jak: "Akcja Lato", "Akcja Ferie zimowe", "Mikołajki", itp.

W związku z wykonywaniem ww. czynności Wnioskodawca ponosi szereg wydatków, na które wystawiane są faktury z wykazanym podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi na rzecz Wnioskodawcy służyć będą zarówno czynnościom opodatkowanym jak i czynnościom niepodlegającym podatkowi VAT.

Niektóre z ponoszonych wydatków trudno jest przyporządkować poszczególnym obiektom. Przykładowo: media (CO, woda, energia elektryczna), wywóz nieczystości, zakup środków czystości, zakup drobnego wyposażenia obiektów, remonty na obiektach itp. Wnioskodawca udostępniając nieodpłatnie obiekty traktuje tą działalność jako działalność pozostającą poza zakresem opodatkowania VAT.

Wnioskodawca nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania poniesionych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności prowadzonej na obiektach sportowych (dotyczy obiektów, na których prowadzona jest zarówno działalność opodatkowana jak i niepodlegająca opodatkowaniu VAT). W odniesieniu do wydatków bieżących na utrzymanie obiektów Wnioskodawca nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje W chwili obecnej Wnioskodawca nie korzysta z odliczenia podatku VAT naliczonego i podatek VAT należny odprowadza w całości do właściwego miejscowo urzędu skarbowego. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca nie skorzystał również z prawa do odliczenia podatku w związku z czynnościami, którym takie prawo przysługuje art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę, o których mowa we wniosku, nie są wydatkami, o których mowa w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, gdyż nie są wydatkami związanymi z wytworzeniem nieruchomości stanowiącej majątek przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Wydatki te nie obejmują także wydatków o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT (tekst jedn.: nabycia usług noclegowych i gastronomicznych).

Wnioskodawca nie ma możliwości obiektywnego i jednoznacznego przyporządkowania niektórych ponoszonych wydatków związanych z obiektami, na których występuje działalność opodatkowana i niepodlegająca opodatkowaniu. U Wnioskodawcy nie występuje sprzedaż zwolniona z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (doprecyzowane w piśmie z dnia 6 sierpnia 2013 r.):

Czy możliwe jest korzystanie w całości z odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na obiektach sportowych, na których Wnioskodawca wykonuje działalność opodatkowaną i niepodlegającąją opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przedmiotem zapytania jest wyłącznie prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi działalności opodatkowanej oraz niepodlegającej opodatkowaniu (tekst jedn.: występującej na obiektach sportowych, które prowadzą działalność zarówno opodatkowaną jak i niepodlegajacą opodatkowaniu VAT, bez działalności zwolnionej z VAT), w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz zakupów związanych z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (których nie da się jednoznacznie przypisać do określonej kategorii czynności) nie powinno się stosować odliczenia częściowego wedle proporcji określonej w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, lecz odliczenie pełne. Ponadto gdyby Wnioskodawca chciał ustalić proporcję sprzedaży do celów odliczenia to wyniesie ona 100%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanychVAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową, utworzoną na podstawie uchwały Rady Miejskiej. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest realizowanie zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujących obszar kultury fizycznej, sportu, turystyki i rekreacji. Bazę materialną Wnioskodawcy stanowią gminne tereny, obiekty sportowe i rekreacyjne wraz z ich wyposażeniem. W ramach swojej działalności Wnioskodawca dokonuje transakcji opodatkowanych VAT według odpowiednich stawek (23% i 8%), prowadzi działalność w zakresie innych zdarzeń niż opodatkowane tak jak nieodpłatne udostępniania obiektów sportowych. W związku z wykonywaniem ww. czynności Wnioskodawca ponosi szereg wydatków, na które wystawiane są faktury z wykazanym podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi na rzecz Wnioskodawcy służyć będą zarówno czynnościom opodatkowanym jak i czynnościom niepodlegającym podatkowi VAT. Wnioskodawca nie ma możliwości obiektywnego i jednoznacznego przyporządkowania niektórych ponoszonych wydatków związanych z obiektami, na których występuje działalność opodatkowana i niepodlegająca opodatkowaniu. Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę, o których mowa we wniosku, nie są wydatkami, o których mowa w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, gdyż nie są wydatkami związanymi z wytworzeniem nieruchomości stanowiącej majątek przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Wydatki te nie obejmują także wydatków o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT (tekst jedn.: nabycia usług noclegowych i gastronomicznych).

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi działalności opodatkowanej oraz niepodlegającej opodatkowaniu (tekst jedn.: występującej na obiektach sportowych, które prowadzą działalność zarówno opodatkowaną jak i niepodlegajacą opodatkowaniu VAT, bez działalności zwolnionej z VAT), w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz zakupów związanych z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż jeśli Wnioskodawca ponosi wydatki, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, to zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy, będącemu podatnikiem VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku VAT i nieuprawniające do tego odliczenia i nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków do czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż z unormowań zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług wynika, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności: opodatkowanych, zwolnionych od podatku, czy też niepodlegających opodatkowaniu.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (tekst jedn.: opodatkowanych i zwolnionych). Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 24 października 2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) wskazał, że "za w pełni aktualną i trafną należy uznać linię orzeczniczą NSA, z której jednoznacznie wynika, że zawarte w przepisach art. 90 ust. 1-3 u.p.t.u. sformułowanie "czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia" należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie "czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku" należy zatem rozumieć jako "czynności zwolnione od podatku" oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia.

Zdaniem NSA, za trafne należy uznać stanowisko, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatnikowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegajacych w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że pełne prawo do odliczenia podatku przysługuje w stosunku do zakupów związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i niepodlegającymi opodatkowaniu, wyłącznie w sytuacji gdy nie ma możliwości przyporządkowania ich do określonych rodzajów czynności.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że w świetle powołanej powyżej uchwały siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) w przypadku gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz niepodlegające opodatkowaniu VAT i nie jest w stanie przyporządkować zakupów do poszczególnych rodzajów działalności, wówczas Wnioskodawcy w całości przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z obiektami sportowymi na których prowadzona jest działalność opodatkowana i niepodlegajaca opodatkowaniu, w sytuacji gdy nie jest w stanie przyporządkować tych wydatków odrębnie do czynności opodatkowanych lub czynności niepodlegających opodatkowaniu. Prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż przedstawione we wniosku twierdzenie Zainteresowanego, iż nie ma możliwości obiektywnego i jednoznacznego przyporządkowania niektórych ponoszonych wydatków związanych z obiektami, na których występuje działalność opodatkowana i niepodlegająca opodatkowaniu, przyjęto jako element stanu faktycznego. Niniejszą interpretacje wydano przy założeniu, że Wnioskodawca faktycznie nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, tj. czynności opodatkowanych lub niepodlegających opodatkowaniu.

Należy również zwrócić uwagę na przepis art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w myśl którego nieodpłatne świadczenie usług w pewnych okolicznościach jako zrównane z odpłatnym świadczeniem usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl