IBPP3/443-731/13/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-731/13/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 2 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży detalicznej towarów w systemie wysyłkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży detalicznej towarów w systemie wysyłkowym. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 2 września 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-731/13/KG z dnia 20 sierpnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi "pierwszą" działalność gospodarczą od dnia 23 lipca 2012 r. w zakresie sprzedaży detalicznej towarów w systemie wysyłkowym (PKD 47.912) na portalach aukcyjnych Y i Z, która realizowana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z UE i spoza UE. W poprzednim roku podatkowym 2012 Wnioskodawca nie przekroczył limitu kwoty 20.000 zł obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej.

Formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Sprzedaż odbywa się wyłącznie przez internet i dotyczy przedmiotów kolekcjonerskich.

Za zakupione przedmioty kupujący regulują należność w całości (wraz z kosztami przesyłki) tylko i wyłącznie w formie bezgotówkowej:

* na firmowy rachunek bankowy, który służy tylko i wyłącznie do rozliczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą;

* poprzez system płatności, skąd przelewane są na firmowy rachunek bankowy;

* poprzez system płatności P. (instytucja pieniądza elektronicznego) w PLN, USD lub Euro. Płatności zgromadzone na firmowym koncie P. (do którego jest przypisany złotówkowy firmowy rachunek bankowy) zostają przelewane na złotówkowy firmowy rachunek bankowy. Specyfika portalu aukcyjnego Z nie pozwala kupującemu na inną formę regulowania płatności jak tylko i wyłącznie za pośrednictwem systemu P.

Przy płatnościach dokonywanych na firmowy rachunek bankowy dane kupujących (imię i nazwisko, adres), daty wpłat, kwoty wpłat oraz informacje czego wpłaty dotyczą (numer aukcji lub nazwa aukcji i nick kupującego) widoczne są na wyciągu bankowym.

Prowadzona przez Wnioskodawcę codzienna sprzedaż wysyłkowa na portalu aukcyjnym Y jest ewidencjonowana w postaci raportu-ewidencji ze sprzedaży Y w zakresie: numeru transakcji (aukcji) i jej nazwy, liczby sprzedanych przedmiotów, daty sprzedaży (daty zakończenia aukcji), kwoty sprzedaży, nicku kupującego i związanych z nim danych osobowych (imię i nazwisko, adres), a także daty wpływu zapłaty i miejsca jej wpływu (firmowy rachunek bankowy, P., P.). Wnioskodawca prowadzi też ewidencję w zakresie płatności dokonywanych w systemie P. - każda wpłata posiada: datę wpływu na konto P., unikatowy numer transakcji (nadawany przez system), który jest powiązany z numerami aukcji, których płatność dotyczy oraz nicku Y kupującego, do którego jednoznacznie przypisane są dane nabywcy (imię i nazwisko, adres).

Każda transakcja sprzedaży na portalu aukcyjnym Z zawiera następujące informacje: datę zakończenia aukcji, unikatowy numer identyfikacyjny transakcji (aukcji), nick kupującego na Z, imię i nazwisko kupującego, jego adres, adres e-mailowy, nazwę i ilość zakupionego towaru, cenę jednostkową towaru, wartość ogółem zakupionych towarów oraz koszty przesyłki.

Każda transakcja zapłaty (za zakupione przedmioty w walucie lub w złotówkach) w systemie P. zawiera następujące informacje: datę zapłaty, unikatowy numer identyfikacyjny zapłaty (transakcji), nick kupującego na Z (identyfikator aukcji), imię i nazwisko kupującego, jego adres, adres e-mailowy, nazwę i ilość zakupionego towaru (opis i numer aukcji), cenę jednostkową towaru, wartość ogółem zakupionych towarów oraz koszty przesyłki, dane sprzedawcy na którego rzecz dokonana jest zapłata oraz wysokość opłaty za dokonanie transakcji automatycznie pobieranej przez P.

Na tej podstawie Wnioskodawca sporządza ewidencje i drukuje dokumenty pozwalające jednoznacznie na przypisanie wszystkim transakcjom odpowiadające im zapłaty.

Ze wszystkich powyższych ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności (transakcji) dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (imienne dane nabywcy wraz z jego adresem).

Przychód uzyskany ze sprzedaży na portalach aukcyjnych Y i Z księgowany jest następująco (w złotówkach):

* przy wpłatach na firmowy rachunek bankowy (złotówkowy) - pod datą wpływu na konto;

* przy wpłatach w systemie P. - pod datą wpływu na P.;

* przy wpłatach w systemie P. - pod datą wpływu na P. w kwocie brutto (nie pomniejszonej o opłaty pobierane przez P.) w walucie obcej przeliczonej na złotówki według kursu średniego NBP z dnia poprzedniego.

Dostawy zakupionych towarów, po uregulowaniu zapłaty przez kupującego, dokonywane są za pomocą Poczty Polskiej przesyłką poleconą i rejestrowane w pocztowej książce nadawczej, w której oprócz daty nadania i numeru przesyłki zarejestrowane są wszystkie dane nabywcy (imię i nazwisko, adres).

Przedmiotem sprzedaży nie są towary lub usługi wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. Nr 1382), do których nie stosuje zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy pomimo przekroczenia w miesiącu maju 2013 r. obrotów w wysokości 20.000 zł w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, polegającą na sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym i otrzymywaniu wpłat ze sprzedaży od kupujących w opisany powyżej sposób (wpłaty na firmowy rachunek bankowy, wpłaty na P. i przez system P.), Wnioskodawca podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

2. Czy dokonywanie wpłat przez kupujących za pośrednictwem systemów P. i P. można traktować jako dokonywanie wpłat na firmowy rachunek bankowy.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

W świetle obowiązujących przepisów i stanu prawnego, w przedstawionym stanie faktycznym zostały spełnione wszystkie warunki określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. oraz w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. (poz. 36 załącznika do rozporządzenia - dostawa towarów w systemie wysyłkowym) do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej:

* zapłaty za wykonywaną czynność dokonywane są w całości za pośrednictwem banku, P., P. na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);

* dostawy sprzedanych towarów dokonywane są za pomocą poczty, prowadzona jest szczegółowa ewidencja dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów;

* w poprzednim roku podatkowym 2012 r. Wnioskodawca nie przekroczył limitu obrotu 20.000 zł z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2 sformułowane zostało w piśmie z dnia 28 sierpnia 2013 r.:

Zgodnie z obowiązującymi przepisami (m.in. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r.) zapłatę od kupującego poprzez wpłatę na konto P. i P. można potraktować na równi z wpłatami na firmowy rachunek bankowy. Konta P. i P. są rachunkami spersonalizowanymi i zintegrowanymi z pozostałymi dokumentami zawierającymi informacje, kto (nazwa, adres), komu (nazwa, adres), za co (nr transakcji i jej pełna nazwa), ile i kiedy zapłacił co stanowi podstawą do pełnej identyfikacji. Miesięczne zestawienia z wpływu środków finansowych na konta P. i P. można wygenerować z systemu elektronicznego w takiej formie jak wyciąg bankowy. Środki finansowe z wpłat od kupujących za zakupione na aukcji towary są systematycznie przelewane z kont P. i P. na bankowy rachunek firmowy.

Zdaniem Wnioskodawcy dokonywanie wpłat przez kupujących za pośrednictwem systemów P. i P. można traktować jako wpłaty na firmowy rachunek bankowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Od dnia 1 stycznia 2013 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanego dalej "rozporządzeniem".

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Stosownie natomiast do zapisu § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 rozporządzenia wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi);

* zapłata za towar w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika;

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres) oraz

* przedmiotem sprzedaży nie są towary lub usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od 2012 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej przedmiotów kolekcjonerskich w systemie wysyłkowym na portalach aukcyjnych Y i Z, która realizowana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z UE i spoza UE. Sprzedaż odbywa się wyłącznie przez internet i dotyczy przedmiotów kolekcjonerskich.

Z wniosku wynika, że:

- sprzedaż odbywała się w systemie wysyłkowym (Pocztą Polską);

- za zakupione przedmioty kupujący regulują należność w całości (wraz z kosztami przesyłki) tylko i wyłącznie w formie bezgotówkowej:

* na firmowy rachunek bankowy, który służy tylko i wyłącznie do rozliczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą;

* poprzez system płatności P., skąd przelewane są na firmowy rachunek bankowy;

* poprzez system płatności P. (instytucja pieniądza elektronicznego) w PLN, USD lub Euro, do którego jest przypisany złotówkowy firmowy rachunek bankowy;

- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności (transakcji) dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (imienne dane nabywcy wraz z jego adresem).

Przedmiotem sprzedaży nie są towary lub usługi wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), do których nie stosuje zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że płatność poprzez elektroniczne systemy płatnicze (on-line), która dokonywana jest z konta nabywcy towarów na konto bankowe podatnika, spełnia warunki określone w poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zatem Wnioskodawca, pomimo przekroczenia w miesiącu maju 2013 r. obrotów w wysokości 20.000 zł, nie będzie obowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu sprzedaży wysyłkowej (Pocztą Polską) towarów (przedmiotów kolekcjonerskich) za pośrednictwem internetu (na portalach aukcyjnych Y i Z), za który to towar zapłata następuje wyłącznie w formie bezgotówkowej:

* na firmowy rachunek bankowy, który służy tylko i wyłącznie do rozliczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą;

* poprzez system płatności P., skąd przelewane są na firmowy rachunek bankowy;

* poprzez system płatności P. (instytucja pieniądza elektronicznego) w PLN, USD lub Euro, do którego jest przypisany złotówkowy firmowy rachunek bankowy,

a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności (transakcji) dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (imienne dane nabywcy wraz z jego adresem).

W świetle powyższego, po przekroczenie limitu obrotów obligującego do rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, Wnioskodawca może nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym.

Nadmienić jednak wypada, że w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę jakiejkolwiek czynności nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania (niewymienionej w załączniku do rozporządzenia), będzie on zobowiązany do zaewidencjonowania tej sprzedaży na kasie rejestrującej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl