IBPP3/443-726/12/MN - Ustalenie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-726/12/MN Ustalenie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 13 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2012 r. (data wpływu 14 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 sierpnia 2012 r. (data wpływu 14 sierpnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 9 listopada 2006 r. zawarł z Wojewódzkim Urzędem Pracy w R. umowę o dofinansowanie realizacji projektu pn. "XXX" w ramach Działania 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Projekt realizowany był w okresie od 1 października 2006 r. Do 31 lipca 2007 r. (postęp rzeczowy), od 1 października 2006 r. Do 29 września 2007 r. (postęp finansowy). Celem realizacji projektu było umożliwienie osobom odchodzącym z rolnictwa (rolnikom i domownikom) zdobycie kwalifikacji poprzez zwiększenie dostępu do bezpłatnych szkoleń poprzedzonych wsparciem doradców zawodowych.

Wnioskodawca oraz Wojewódzki Urząd Pracy są organami władzy publicznej. W związku z realizacją ww. umowy Wnioskodawca ponosił wydatki w ramach projektu, w tym zawierające podatek od towarów i usług. W wyniku realizacji projektu na kwotę dofinansowania złożyły się następujące pozycje budżetowe:

1.

wydatki związane z personelem (wynagrodzenia),

2.

wydatki dotyczące beneficjentów ostatecznych (dodatki szkoleniowe, koszty badań lekarskich, koszty dojazdów na blok doradczy oraz blok szkoleniowy, poczęstunek uczestników projektu podczas bloku doradczego),

3.

inne wydatki (koszty szkoleń, koszty działań informacyjnych, zakup sprzętu stanowiącego własność Wnioskodawcy - zestawy komputerowe z oprogramowaniem, szafy, biurka, półki, krzesła, telefony).

Naliczony podatek w ramach tych wydatków nie jest w żaden sposób odliczany przez Wnioskodawcę, zarówno w całości, jak i w części, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W piśmie z dnia 10 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo iż, nie składa deklaracji VAT-7, Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu w ramach umowy o dofinansowanie realizacji projektu pn. "XXX" w ramach Działania 2.3 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w R., w przypadku Wnioskodawcy, istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczania podatku od towarów i usług w całości lub w części w związku z poniesionymi wydatkami w ramach umowy o dofinansowanie projektu pn. "XXX" Działania 2.3 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy, gdyż nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "XXX" w ramach Działania 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Celem realizacji było umożliwienie osobom odchodzącym z rolnictwa (rolnikom i domownikom) zdobycie kwalifikacji poprzez zwiększenie dostępu do bezpłatnych szkoleń poprzedzonych wsparciem doradców zawodowych.

Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentującej nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: "XXX", Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości odliczenia podatku naliczonego ani w całości ani w części w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl