IBPP3/443-722/13/ASz - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-722/13/ASz Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 13 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 10 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 10 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 sierpnia 2013 r. znak: IBPP3/443-722/13/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W. S.A. (Wnioskodawca) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. Wnioskodawca w okresie od 28 grudnia 2011 r. do dnia 27 sierpnia 2014 r. realizuje projekt badawczy pn. "..." w ramach Programu Badań Naukowych i Prac Rozwojowych na Rzecz Obronności i Bezpieczeństwa Państwa prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Projekt jest realizowany przez Konsorcjum naukowo przemysłowe składające się z Akademii...., lidera projektu oraz konsorcjantów: Wnioskodawca, G., H. Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Zgodnie z postanowieniami umowy o wykonanie projektu rozwojowego zawartego między Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a Konsorcjum prawa do wykorzystania wyników badań pozostaną własnością Skarbu Państwa reprezentowanym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.

Celem projektu jest opracowanie i realizacja rozwiązań zapewniających zwiększenie efektywności i poszerzenie obszaru analizy kryminalnej poprzez rozbudowę aplikacji L. i M., polegającą na stworzeniu zintegrowanego środowiska L.2, realizującego kompleksową gamę usług analitycznych, wzbogacających w sposób istotny funkcjonalność stosowanych dotychczas narzędzi. W wyniku realizacji projektu zakłada się otrzymanie narzędzia, które pozwoli przeszukiwać duże zbiory różnego typu, efektywnie je przetwarzać oraz pozwoli na udostępnienie uzyskanych wyników w formie przystosowanej dla potrzeb analizy kryminalnej.

Projekt jest finansowany w 100% ze środków budżetu Państwa. Wnioskodawca na realizację projektu otrzymało dofinansowanie w kwocie 305 900 zł. Zgodnie z zapisami umowy środki finansowe przeznaczone na realizację zadań muszą być wykorzystane zgodnie z kosztorysem. Środki finansowe na realizację Projektu nie mogą być wydatkowane na inne cele niż określone w Umowie. W wyniku realizacji projektu nie zostanie wytworzony żaden towar, ani usługa mająca wartość handlową. Efektem realizowanych prac będzie koncepcja i projekt architektury zintegrowanego środowiska do analizy i wizualizacja danych L.2 oraz implementacja jego komponentów.

W ramach realizowanego projektu nie ma konkretnego zamawiającego, będącego odbiorcą usługi. Lider projektu przedkłada Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju raporty z etapów prac określonych Harmonogramem oraz Raport końcowy ze zrealizowanych prac.

Wnioskodawca będzie figurował jako nabywca towarowi usług w fakturach dokumentujących zakupy dokonywane w ramach realizacji projektu. Zakupy towarów i usług dokonywane przez Wnioskodawcę dotyczą wyłącznie części projektu wykonywanej indywidualnie przez Wnioskodawcę, tzn. nie dotyczą części realizowanej przez innych Partnerów lub Lidera Projektu.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie dokonywał przekazania środków finansowych innym Partnerom. Wnioskodawca nie będzie także dokonywało przekazania jakichkolwiek towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu. W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca ponosi wydatki związane z nabyciem aparatury i urządzeń. Urządzenia te nabywane są wyłącznie na potrzeby prac badawczo rozwojowych. W związku z powyższym na dzień sporządzenia niniejszego wniosku Wnioskodawca oświadcza, iż jego zamiarem jest wykorzystywanie nabytych składników majątkowych wyłącznie do realizacji przedmiotowego projektu, a nie wykorzystywanie ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego przez Wnioskodawcę projektu rozwojowego przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług z wiązanych z realizacją projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 4 września 2013 r.):

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w związku z realizowanym projektem "..." Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu. Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko takie wynika z niespełnienia podstawowej pozytywnej przesłanki określonej w art. 81 ust. 1 ustawy o VAT, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca wyjaśnia, że jego wątpliwości wynikają z kwestii uregulowanych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (czynny podatnik podatku od towarów i usług składający deklaracje VAT-7) wraz z innymi Partnerami oraz Liderem w okresie od 28 grudnia 2011 r. do dnia 27 sierpnia 2014 r. realizuje projekt badawczy pn. "...". Wnioskodawca będzie figurował jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących zakupy dokonywane w ramach realizacji projektu. Zakupy towarów i usług dokonywane przez Wnioskodawcę dotyczą wyłącznie części projektu wykonywanej indywidualnie przez Wnioskodawcę, tzn. nie dotyczą części realizowanej przez innych Partnerów lub Lidera Projektu. Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca wskazał, nie zamierza wykorzystywać efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wobec powyższego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż towary i usługi nabyte w toku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl