IBPP3/443-721/08/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-721/08/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2008 r. (data wpływu 15 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących poniesione nakłady oraz powstania obowiązku podatkowego z tytułu zwrotu nakładów poniesionych na remont lokalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 24 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących poniesione nakłady oraz powstania obowiązku podatkowego z tytułu zwrotu nakładów poniesionych na remont lokalu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów i jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gastronomiczną. Wnioskodawca nie posiada własnego lokalu. W celu prowadzenia tej działalności wynajął lokal. Została zawarta umowa najmu z właścicielem i określona kwota czynszu najmu w wysokości miesięcznej netto + VAT. Ustalona kwota czynszu jest realną kwotą rynkową najmu w tej miejscowości.

Wynajęty lokal jest piwnicą i Wnioskodawca musi dokonać adaptacji tego lokalu na potrzeby działalności. Sporządzony został kosztorys zaadaptowania pomieszczeń piwnicznych na potrzeby działalności. Właściciel zaakceptował zakres prac ujętych w kosztorysie i zobowiązał się do zwrotu nakładów poniesionych na adaptację w wysokości kwoty ustalonej w kosztorysie.

Prace adaptacyjne w lokalu będzie wykonywała zewnętrzna firma remontowo-budowlana oraz część prac wykona Wnioskodawca samodzielnie. Po zakończeniu prac firma remontowo-budowlana wystawi fakturę za wykonane prace i Wnioskodawca będzie zobligowany do zapłaty tej faktury.

Zwrot nakładów przez właściciela budynku będzie dokonywany poprzez comiesięczną kompensatę wzajemnych wierzytelności - Wnioskodawcy z tytułu opłaty faktury czynszowej i właściciela budynku z tytułu zobowiązania się do zwrotu kwoty wynikającej z zaakceptowanego kosztorysu i będzie trwał, aż do momentu skumulowania.

Wynajmowany lokal jest pomieszczeniem piwnicznym, a adaptacja będzie polegała m.in. na położeniu podłóg (których nie ma), wyburzeniu ścian i postawieniu nowych zgodnie z projektem, tynkowaniu, założeniu nie istniejącej instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej itp. Wartość faktury za prace remontowo-budowlane może się różnić od kwoty zwrotu nakładów zaakceptowanej przez właściciela "in minus" gdyż nie będzie zawierała pracy własnej Wnioskodawcy oraz "in plus" gdy wystąpią dodatkowe prace nie ujęte w kosztorysie oraz na skutek zmiany cen materiałów.

Wezwaniem z dnia 19 listopada 2008 r. tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku poprzez wskazanie w jakiej dacie i na jakich warunkach zgodnie z zawartą umową Wnioskodawca wystawi faktury dokumentujące zwrot poniesionych nakładów na adaptację lokalu.

Wnioskodawca pismem z dnia 24 listopada 2008 r. uzupełnił zdarzenie przyszłe w następujący sposób:

Zgodnie z zawartą umową z właścicielem lokalu czynsz za wynajmowany lokal będzie rozliczany w okresach miesięcznych - dokumentowany fakturami VAT z 7-mio dniowym terminem zapłaty, zwrot poniesionych nakładów wystąpi w dacie (terminie) wymagalności zapłaty za czynsz (gdyż Wnioskodawca nie będzie go musiał płacić - kompensata) i w tej dacie wystawi fakturę VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy VAT naliczony w fakturach dokumentujących adaptację podlega odliczeniu w dniu otrzymania tych faktur.

Kiedy wystąpi moment podatkowy w podatku VAT z tytułu zwrotu nakładów inwestycyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek naliczony w fakturach za adaptację lokalu podlega odliczeniu w deklaracji VAT jako VAT z tytułu nabycia środków trwałych w dniu otrzymania faktur.

Należny podatek VAT wynikający z comiesięcznego zwrotu nakładów inwestycyjnych będzie podlegał w rozliczeniu w deklaracji VAT w dniu wystawienia faktury (miesiąc otrzymania zwrotu nakładów inwestycyjnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ostatnia zmiana Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów", i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Skoro w ustawie określono, iż przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, to dokonywanie przez Wnioskodawcę nakładów na wynajęty lokal jest świadczeniem na rzecz właściciela. Nakład jest prawem majątkowym, który może być przedmiotem obrotu gospodarczego. Odpłatnością za ww. świadczenie jest kwota, którą właściciel lokalu musi zapłacić Wnioskodawcy za poniesione nakłady. Poniesione przez Wnioskodawcę nakłady stanowią inwestycję w obcym środku trwałym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 2 ww. ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3 - 7.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11).

Przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie wykonywał czynności opodatkowane. Zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady na lokal, w którym zamierza prowadzić działalność gastronomiczną w deklaracji podatkowej w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę albo w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi-art. 19 ust. 4 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie z zawartą umową zapłata zostanie dokonana w formie kompensaty. Czynsz za wynajmowany lokal będzie rozliczany w okresach miesięcznych - dokumentowany fakturami VAT z 7-dniowym terminem zapłaty, zwrot poniesionych nakładów wystąpi w dacie (terminie) wymagalności zapłaty za czynsz i w tej dacie Wnioskodawca wystawi fakturę VAT.

Zatem, jeżeli z umowy wynika, że należność za czynsz zostanie skompensowana poniesionymi przez najemcę wydatkami na remont lokalu w terminie wymagalności należności za czynsz, za dzień zapłaty należałoby przyjąć dzień, w którym przypada termin płatności czynszu.

W świetle powyższego obowiązek podatkowy u najemcy powstanie na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu od dnia wykonania usługi. W tym przypadku za dzień wykonania usługi należy uznać dzień dokonania rozliczenia. Dla terminu powstania obowiązku podatkowego bez znaczenia jest forma, w jakiej najemca otrzyma zwrot poniesionych wydatków (zwrot gotówkowy, czy w formie kompensaty z należnością za czynsz).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji, tj. obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawarta zostanie w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl