IBPP3/443-719/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-719/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu 22 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wniesienie aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wniesienie aportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie handlu detalicznego na terenie całej Polski. Spółka jest między innymi właścicielem nieruchomości na którą składają się nieruchomości gruntowe zabudowane opisane w KW, które obejmują 29 sąsiadujących ze sobą działek ewidencyjnych o łącznej powierzchni 16.444 m 2, zabudowane budynkiem handlowym oraz budowlami, z których część stanowią urządzone drogi dojazdowe i parkingi, - zwane dalej łącznie "Nieruchomościami".

Budynek i budowle opisane powyżej zostały wybudowane i oddane do użytkowania w 2004 r. Od chwili przyjęcia do używania w 2004 r., Spółka prowadzi w opisanym budynku działalność handlową, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (dalej "VAT") co oznacza, że Spółka nie rozlicza VAT tak zwaną strukturą. Część powierzchni budynku jest ponadto wynajmowana przez Spółkę podmiotom trzecim również od 2004 r. Wynajem stanowi dla Spółki czynność opodatkowaną VAT. Przy czym urządzone drogi i parkingi użytkowane są również przez najemców.

Przedmiotowy budynek stanowi jednolity przedmiot własności i nie istnieją w nim wyodrębnione lokale, stanowiące odrębne nieruchomości, będące odrębnymi od budynku przedmiotami własności.

Wymienione Nieruchomości nie są zabudowane obiektami budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym ani obiektami budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu regulacji VAT.

Spółka odliczyła podatek VAT naliczony przy zakupie towarów i usług związanych z budową budynku i budowli opisanych powyżej. Po przyjęciu do używania przedmiotowego budynku i budowli Spółka nie poniosła wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej "p.d.o.p.") w odniesieniu do powyższych Nieruchomości, przekraczających 30% ich wartości początkowej.

W wyniku decyzji biznesowej Spółka wraz z drugim wspólnikiem Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością planuje utworzenie spółki, komandytowej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej "Spółka Komandytowa"), w której Spółka będzie pełnić rolę komandytariusza. Na pokrycie swojego udziału Spółka jako komandytariusz zamierza wnieść do Spółki Komandytowej wkład pieniężny bądź niepieniężny w postaci Nieruchomości (dalej, aport) w trybie art. 107 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (dalej: k.s.h.).

Spółka rozważa możliwość wniesienia Nieruchomości w terminie późniejszym po powstaniu spółki osobowej poprzez podwyższenie wartości wkładu.

Spółka nie wyklucza w przyszłości w zależności od uwarunkowań biznesowych częściowego wycofania wkładu.

Spółka zakłada, iż Nieruchomości będą wykorzystywane przez Spółkę Komandytową na potrzeby prowadzonej przez nią bieżącej działalności gospodarczej, opodatkowanej VAT (w tym: usługi wynajmu). Spółka nie wyklucza jednak, iż w przyszłości, w zależności od uwarunkowań biznesowych. Nieruchomości mogą zostać zbyte przez Spółkę Komandytową.

Spółka zakłada, iż powyższe Nieruchomości nie będą stanowić przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu odpowiednio Ustawy kodeks cywilny (dalej: "k.c.") oraz ustawy o p.d.o.p. w momencie ich wniesienia do Spółki Komandytowej jak również ich zbycia.

Spółka informuje, że składa niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w imieniu spółki komandytowej (w oparciu o art. 14n i 14 m ustawy - Ordynacja Podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997, tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. poz. 60 wraz z późn. zm.), jako podmiotu, którego zawiązanie planuje. Spółka informuje również, iż złożyła w swoim imieniu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zasad opodatkowania powyższej transakcji wniesienia Nieruchomości jako wkładu do Spółki Komandytowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji stwierdzenia przez Ministra Finansów, iż rozważany przez Spółkę aport Nieruchomości przedstawionych w stenie faktycznym do Spółki Komandytowej może stanowić (stanowi) dostawę opodatkowaną VAT, Spółka Komandytowa będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej z tytułu aportu wybranych Nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji stwierdzenia przez Ministra Finansów, iż rozważany przez Spółkę aport przedmiotowych budynków i budowli do Spółki Komandytowej powinien stanowić dostawę opodatkowaną VAT, Spółce Komandytowej będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przez Spółkę z tytułu aportu przedmiotowych Nieruchomości zabudowanych.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) co do zasady przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)"

Opisane w stanie faktycznym Nieruchomości otrzymane przez Spółkę Komandytową w wyniku aportu będą służyć wykonywaniu przez nią czynności opodatkowanych VAT. W rezultacie, Spółce Komandytowej przysługiwać będzie prawo do odliczenia na zasadach ogólnych podatku naliczonego, wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Spółkę, dokumentującej przedmiotowy aport.

Spółka pragnie ponadto wskazać, iż prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przez nabywcę w sytuacji otrzymania przez niego wkładu niepieniężnego, opodatkowanego VAT, potwierdził jednoznacznie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 5 maja 2009 r. (sygn. IPPP1/443-98/09-4/AP). Dyrektor potwierdził, iż "skoro zatem wnoszone przez Wnioskodawcę towary będą udokumentowane fakturami VAT zawierającymi podatek, nabywca po spełnieniu warunku wykorzystania przedmiotowych towarów do czynności opodatkowanych, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT, będzie miał prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego w fakturach w rozliczeniu za okres w którym otrzymały faktury (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy) bądź w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy) jeżeli nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 86 ustawy".

Prawo do odliczenia podatku VAT przez podmiot obejmujący aport potwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 10 czerwca 2009 r. (sygn. IIPP2/443-383/09-4/SJ).

Podsumowując, w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym Spółka Komandytowa uprawniona będzie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury VAT wystawionej przez Spółkę, dokumentującej wniesienie Nieruchomości jako wkładu niepieniężnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl