IBPP3/443-715/12/MN - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-715/12/MN Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2012 r. (data wpływu 10 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.) oraz pismem z dnia 29 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.) oraz pismem z dnia 29 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 września 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z dnia 20 sierpnia 2012 r.):

Gmina w dniu 3 czerwca 2011 r. w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowskiego Województwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "XXX". Beneficjent w oświadczeniu z dnia 2 czerwca 2011 r. zadeklarował, że nie ma prawnej możliwości, zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, odzyskania lub odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT i koszt ten został uznany jako koszt kwalifikowany projektu.

Zgodnie z wymogami Urzędu Marszałkowskiego Województwa konieczne jest uzyskanie indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu. Przedmiotem niniejszego projektu jest przeprowadzenie kompleksowej kampanii promującej tereny inwestycyjne Miasta, a także organizacja udziału przedstawicieli miasta w zagranicznych misjach gospodarczych. Projekt obejmuje w szczególności:

1.

Udział w zagranicznych misjach gospodarczych. W ramach projektu Miasto planuje wziąć udział w trzech zagranicznych misjach gospodarczych, zorganizowanych we współpracy z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych, placówkami dyplomatycznymi wybranych państw, międzynarodowymi organizacjami promocyjnymi lub firmami doradczymi. Kierunki organizowanych misji przedstawiają się następująco: Azja Południowo-Wschodnia (Chiny lub Japonia), Europa Północna (Wielka Brytania i Skandynawia), Europa Zachodnia (Niemcy, Francja, Hiszpania).

2.

Przygotowanie oraz przeprowadzenie kampanii promocyjnej "yyy", która obejmować będzie w szczególności następujące elementy:

* aktualizację i rozbudowę portalu www,

* opracowanie Systemu Identyfikacji Projektu,

* wykonanie i dystrybucję materiałów promocyjnych, w tym: płyt CD/DVD -1000 szt. oraz nośników danych USB - 400 szt., folderów reklamowych - 400 szt., wkładek do folderu dla poszczególnych terenów inwestycyjnych - 5000 szt., torb reklamowych - 1.000 szt., rollupa - 1 szt., ścianki reklamowej - 1 szt. zestawów gadżetów reklamowych (VIP - 200 szt. oraz NORMAL - 400 szt.) oraz materiałów promujących wybrane tereny inwestycyjne - 4 sztuki

* przeprowadzenie kampanii w internecie, w tym: wynajęcie boksu internetowego na portalach typu wirtualne targi, kampania odsłonowa w serwisach internetowych, wpisanie ofert inwestycyjnych do wyszukiwarki nieruchomości m.in. na portalach www, pozycjonowanie strony inwestycyjnej miasta w wyszukiwarkach.

* przeprowadzenie kampanii w prasie (cykl 6 publikacji w wydawnictwach polskich oraz cykl 10 publikacji w wydawnictwach anglojęzycznych),

* zorganizowanie seminarium inwestycyjnego prezentującego potencjał gospodarczy oraz tereny inwestycyjne Y,

* zorganizowanie bezpośredniej, zagranicznej kampanii promocyjnej B2B skierowanej do wyselekcjonowanej grupy inwestorów.

Kampania promocyjna planowana w ramach projektu dotyczy następujących obszarów inwestycyjnych zlokalizowanych w Y: terenu przy Al...., terenu przy ul...., V, terenu przy ul...., terenu przy ul...., terenu Q, terenu X, terenu w Z, tzw. terenu A, terenu W, terenu przy ul...., tzw. terenu yyy, terenu zzz terenu przy ul...., terenu B.

Okres realizacji projektu 31 marca 2011 r. - 31 października 2013 r.

Bezpośrednim celem projektu jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej miasta. W rezultacie niniejszego przedsięwzięcia wypromowanych zostanie 15 terenów inwestycyjnych, co było zamiarem Gminy przystępującej do realizacji projektu.

Z tytułu wykonania projektu Beneficjent będzie regulować zobowiązania za wykonane prace na podstawie wystawionych na Gminę faktur VAT i rachunków.

Realizacja projektu odbędzie się zgodnie z obowiązującym prawodawstwem, w szczególności:

* Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

* Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240),

* Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397),

* Ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223)

* Ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów I usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054),

* Ustawą z dnia 29 listopada 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759).

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż celem projektu jest wzrost zainteresowania obszarami inwestycyjnym na terenie gminy oraz pozyskanie nowych inwestorów poprzez przeprowadzenie kampanii promocyjnej.

Udostępnienie (sprzedaż lub dzierżawa) promowanych terenów inwestycyjnych nie jest bezpośrednim celem projektu, ale realizacja przedmiotowego projektu spowoduje, iż Gmina może osiągnąć obroty z ich sprzedaży lub dzierżawy. Jeżeli w przyszłości znajdą się inwestorzy zainteresowani zakupem lub dzierżawą terenów objętych ww. projektem, Wnioskodawca będzie zawierał z nimi umowy cywilnoprawne.

Długookresowym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualna sprzedaż lub dzierżawę.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonując sprzedaży lub dzierżawy terenów objętych projektem będzie osiągać obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Promowane tereny inwestycyjne stanowią własność Gminy Y.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "XXX" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 29 sierpnia 2012 r.):

Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, (...) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest "wykreowanie" sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "XXX".

Przedmiotem niniejszego projektu jest przeprowadzenie kompleksowej kampanii promującej tereny inwestycyjne Miasta, a także organizacja udziału przedstawicieli miasta w zagranicznych misjach gospodarczych. Projekt obejmuje w szczególności:

1.

Udział w zagranicznych misjach gospodarczych. W ramach projektu Miasto planuje wziąć udział w trzech zagranicznych misjach gospodarczych, zorganizowanych we współpracy z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych, placówkami dyplomatycznymi wybranych państw, międzynarodowymi organizacjami promocyjnymi lub firmami doradczymi.

2.

Przygotowanie oraz przeprowadzenie kampanii promocyjnej "yyy", która obejmować będzie w szczególności następujące elementy:

* aktualizację i rozbudowę portalu www,

* opracowanie Systemu Identyfikacji Projektu,

* wykonanie i dystrybucję materiałów promocyjnych,

* przeprowadzenie kampanii w internecie,

* przeprowadzenie kampanii w prasie,

* zorganizowanie seminarium inwestycyjnego prezentującego potencjał gospodarczy oraz tereny inwestycyjne w Y,

* zorganizowanie bezpośredniej, zagranicznej kampanii promocyjnej B2B skierowanej do wyselekcjonowanej grupy inwestorów.

Kampania promocyjna planowana w ramach projektu dotyczy następujących obszarów inwestycyjnych zlokalizowanych w Y: terenu przy Al...., terenu przy ul...., V, terenu przy ul...., terenu przy ul...., terenu Q, terenu X, terenu w Z, tzw. terenu A, terenu W, terenu przy ul...., tzw. terenu yyy, terenu zzz terenu przy ul...., terenu B.

Okres realizacji projektu 31 marca 2011 r. - 31 października 2013 r.

Bezpośrednim celem projektu jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej miasta. W rezultacie niniejszego przedsięwzięcia wypromowanych zostanie 15 terenów inwestycyjnych, co było zamiarem Gminy przystępującej do realizacji projektu.

Z tytułu wykonania projektu Beneficjent będzie regulować zobowiązania za wykonane prace na podstawie wystawionych na Gminę faktur VAT i rachunków.

Celem projektu jest wzrost zainteresowania obszarami inwestycyjnym na terenie gminy oraz pozyskanie nowych inwestorów poprzez przeprowadzenie kampanii promocyjnej

Udostępnienie (sprzedaż lub dzierżawa) promowanych terenów inwestycyjnych nie jest bezpośrednim celem projektu, ale realizacja przedmiotowego projektu spowoduje, iż Gmina może osiągnąć obroty z ich sprzedaży lub dzierżawy. Jeżeli w przyszłości znajdą się inwestorzy zainteresowani zakupem lub dzierżawą terenów objętych ww. projektem, Wnioskodawca będzie zawierał z nimi umowy cywilnoprawne.

Długookresowym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualna sprzedaż lub dzierżawę.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonując sprzedaży lub dzierżawy terenów objętych projektem będzie osiągać obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Promowane tereny inwestycyjne stanowią własność Gminy.

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Gminy, czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy. Wnioskodawca już w momencie rozpoczęcia kampanii promocyjnej przewiduje, że celem działań promujących tereny inwestycyjne jest ich późniejsza sprzedaż lub dzierżawa. Zatem zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Miasto celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez udział w zagranicznych misjach gospodarczych, kampanię promocyjną w prasie i Internecie, zorganizowanie seminarium inwestycyjnego Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego "produktu" (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał w opisie stanu faktycznego, że długookresowym - pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualną sprzedaż lub dzierżawę, towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu w sposób pośredni służą czynnościom, których celem jest sprzedaż lub wynajem promowanych obiektów inwestycyjnych tzn. czynnościom opodatkowanym.

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku niewątpliwym jest, iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży lub wydzierżawienia terenów inwestycyjnych, na co wskazuje zresztą sam Wnioskodawca, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży lub dzierżawie.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, które w przyszłości będą generować obrót opodatkowany VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl