IBPP3/443-714/09/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-714/09/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania należności uiszczanej w związku z nabyciem w drodze przetargu prawa do najmu lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania należności uiszczanej w związku z nabyciem w drodze przetargu prawa do najmu lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia ogłosiła przetarg w celu ustalenia pierwszeństwa na najem wolnego lokalu mieszkalnego w zasobach Wnioskodawcy. Postępowaniem przetargowym objęto wolne lokale mieszkaniowe spełniające definicję towaru używanego zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, nie zasiedlane po raz pierwszy. Wygrywający przetarg uzyskuje prawo najmu lokalu mieszkalnego i w związku z tym wpłaca jednorazowo wylicytowaną kwotę. Od momentu wpłaty do czasu podpisania umowy najmu wpłacona kwota ma charakter zwrotny. W momencie wpłaty wylicytowanej kwoty i podpisania ze Spółdzielnią umowy najmu, wpłacona kwota nie podlega zwrotowi jak również nie stanowi żadnej formy zabezpieczenia typu kaucja czy wadium.

Na podstawie § 3 pkt 1 umowy najmu, wylicytowane przychody z przetargu stanowią jednorazową należną kwotę (oprócz czynszu) za wynajem lokalu z przeznaczeniem na Fundusz Remontowy budynków mieszkalnych. Ponadto większość Funduszu Remontowego pochodzi również z części opłat czynszowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wpłacona przez wygrywającego kwota, która zasila Fundusz Remontowy Spółdzielni jest zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy, zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, gdzie pod pozycją 4, pod symbolem PKWiU ex 70.20.11 widnieją usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe a Spółdzielnia podpisuje z wygrywającym umowę najmu.

Dostawa budynków mieszkalnych, które nie będą zasiedlane bądź zamieszkane po raz pierwszy korzysta ze zwolnienia od podatku. Podobnie świadczenie usług polegających na wynajmie lokali na cele mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia na podstawie przepisu zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług a Spółdzielnia dostarcza wygrywającemu mieszkanie używane. Podobne stanowisko zajął Urząd Skarbowy postanowieniem z dnia 28 lutego 2005 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto art. 8 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia ogłosiła przetarg w celu ustalenia pierwszeństwa na najem wolnego lokalu mieszkalnego w zasobach Wnioskodawcy. Postępowaniem przetargowym objęto wolne lokale mieszkaniowe spełniające definicję towaru używanego zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, nie zasiedlane po raz pierwszy. Wygrywający przetarg uzyskuje prawo najmu lokalu mieszkalnego i w związku z tym wpłaca jednorazowo wylicytowaną kwotę. Od momentu wpłaty do czasu podpisania umowy najmu wpłacona kwota ma charakter zwrotny. W momencie wpłaty wylicytowanej kwoty i podpisania ze Spółdzielnią umowy najmu, wpłacona kwota nie podlega zwrotowi jak również nie stanowi żadnej formy zabezpieczenia typu kaucja czy wadium. Zgodnie z zawieranymi umowami najmu wylicytowane przychody z przetargu stanowią jednorazową należną kwotę (oprócz czynszu) za wynajem lokalu z przeznaczeniem na Fundusz Remontowy budynków mieszkalnych.

Ustawodawca w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT zawarł generalną zasadę dotyczącą stawki opodatkowania towarów i usług podatkiem od towarów i usług, zgodnie z którą stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Od powyższej reguły ustawodawca uczynił szereg wyjątków i wprowadził stawki preferencyjne czy też zwolnienie z podatku VAT dla pewnej grupy towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Natomiast w ww. załączniku pod poz. 4 ustawodawca wymienił jako zwolnione z podatku usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe o symbolu PKWiU ex 70.20.11.

Umowy najmu i dzierżawy zdefiniowane zostały w przepisach art. 699 i 693 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Stosownie do art. 659 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju. Natomiast w myśl art. 693 § 1 i 2 ww. ustawy przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż w przypadku zarówno umowy najmu jak i umowy dzierżawy podstawowym zobowiązaniem wynajmującego i wydzierżawiającego jest oddanie rzeczy do używania, oraz do pobierania pożytków w przypadku umowy dzierżawy.

Natomiast podstawowym obowiązkiem najemcy i dzierżawcy jest zapłata czynszu ustalonego przez strony w zawartych umowach najmu lub dzierżawy.

Świadczenie, zdefiniowanych w ww. przepisach Kodeksu cywilnego usług najmu i dzierżawy nieruchomości o charakterze mieszkalnym, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jako usługa wymieniona w poz. 4 załącznika Nr 4 do ustawy zaklasyfikowana do symbolu PKWiU ex 70.20.11.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie zaś do art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347 str. 1 z późn. zm.) podstawę opodatkowania, co do zasady, stanowi wszystko, co stanowi wartość otrzymanego wynagrodzenia które dostawca lub świadczący usługi otrzymuje lub powinien otrzymać od nabywcy, klienta lub osoby trzeciej, z tytułu takich dostaw, łącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takich dostaw.

Zauważyć należy, że o ile przepisy wspólnotowe posługują się pojęciem wynagrodzenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymał lub ma otrzymać, ustawodawca polski stanowi o obrocie, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży. Mimo różnic w nazewnictwie należy uznać, że pojęcia te sobie odpowiadają. Należność jest kwotą, na którą strony się umówiły, czyli kwotą, którą podatnik ma otrzymać od nabywcy towarów lub usług. Tym samym kwotę należną stanowi całość świadczenia należnego od nabywcy, a nie kwota faktycznie przez niego zapłacona. Tak więc nie jest istotna kwota otrzymanego wynagrodzenia za wykonane usługi, lecz kwota wynikająca z ustaleń stron o jego wysokości.

W konsekwencji uznać należy, że kwotę należną stanowi wszelka korzyść majątkowa jaką podatnik uzyska lub ma uzyskać w związku z wykonaniem czynności opodatkowanej i która wynika z zawartej umowy.

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca wyraźnie wskazał, że pobrana od wygrywającego przetarg kwota, jest zaliczana przez strony umowy najmu (§ 3 pkt 1 umowy), obok czynszu, jako składnik wynagrodzenia umownego z tytułu najmu lokalu mieszkalnego.

W tym stanie rzeczy kwota ta stanowi obok czynszu, wynagrodzenie za świadczenie usługi najmu lokalu mieszkalnego zwolnionej od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl