IBPP3/443-707/09/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-707/09/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wykazania w deklaracji eksportu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wykazania w deklaracji eksportu towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje eksportu swoich wyrobów. Powyższe transakcje dokumentuje fakturami VAT. Czasami towar odbiera nabywca lub wynajęta przez niego firma transportowa. W tym przypadku wywóz towaru następuje na warunkach FCA. Wnioskodawca stosuje 0% stawkę podatku VAT pod warunkiem, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy Wnioskodawca posiada dokument lub jego kopię potwierdzającą wywóz towaru poza granicę Wspólnoty. W przypadku braku ww. dokumentów Wnioskodawca nie wykazuje tej dostawy w rejestrze w miesiącu wystawienia faktury, lecz następnym stosując 0% stawkę podatku VAT, pod warunkiem otrzymania dokumentu SAD przed upływem terminu do złożenia deklaracji za ten okres. W przypadku nieotrzymania wymaganego dokumentu w ww. terminie Wnioskodawca opodatkowuje sprzedaż stawką krajową. Przesunięcie do miesiąca następnego uwarunkowane jest posiadaniem dokumentu potwierdzającego procedurę wywozu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku eksportu towarów dokonanego na bazie FCA (odbiór własny klienta) występuje możliwość przesunięcia omawianej transakcji do miesiąca następnego i nieujmowania faktury w rejestrze VAT w miesiącu jej wystawienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 pkt 1 ust. 7, 11 w przypadku nieotrzymania dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza granice Wspólnoty przed terminem złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy Wnioskodawca nie wykazuje tej dostawy w miesiącu wystawienia faktury, lecz w następnym, stosując 0% stawkę podatku pod warunkiem otrzymania dokumentu SAD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (...).

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a) cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 0%. Natomiast zgodnie z przepisem art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Oznacza to, iż prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu eksportu towarów uzależnione jest od posiadania przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 i 8 ww. ustawy o VAT jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

W myśl art. 41 ust. 9 ww. ustawy otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

W przypadku eksportu pośredniego zdefiniowanego w art. 2 pkt 8 lit. b) ustawy o VAT, w którym wywozu towarów dokonuje nabywca mający siedzibę poza terytorium kraju dokumentem, który uprawnia podatnika do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu eksportu pośredniego, jest kopia dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty co wynika z art. 41 ust. 11 ww. ustawy, w myśl którego przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o których mowa w art. 2 pkt 8 lit. b), jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, że zarówno w przypadku eksportu bezpośredniego (art. 2 pkt 8 lit. a), jak i eksportu pośredniego (art. 2 pkt 8 lit. b) istnieje możliwość oczekiwania na wykazanie eksportu w deklaracji do następnego okresu rozliczeniowego, jeżeli podatnik nie otrzyma dokumentu SAD (jego kopii w przypadku eksportu pośredniego) przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym została zrealizowana dostawa eksportowa. W tej sytuacji dostawa ta nie podlega ujawnieniu ani w deklaracji ani w ewidencji prowadzonej dla celów VAT, jej rozliczenie zostaje przesunięte na miesiąc następny, pod warunkiem otrzymania dokumentu SAD (jego kopii w przypadku eksportu pośredniego) przed upływem terminu do złożenia deklaracji za ten następny miesiąc.

Przy czym zauważyć należy, iż stosownie do art. 42 ust. 8 ustawy, wyżej przedstawiona możliwość przesunięcia rozliczenia eksportu do następnego okresu rozliczeniowego istnieje wówczas gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu. Dodatkowo zauważyć należy, iż możliwość rozliczania eksportu pośredniego (art. 2 pkt 8 lit. b) w sposób wskazany wyżej stosuje się począwszy od 1 grudnia 2008 r. na mocy art. 1 pkt 32 lit. c) ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. (Dz. U. Nr 209, poz. 1320)

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie prawnym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej wystawiania faktur korygujących oraz w zakresie zastosowania stawki 0% w eksporcie towarów w sytuacji otrzymania przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz poza terytorium Wspólnoty zawierającego błędy, została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl