IBPP3/443-705/12/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-705/12/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2012 r. (data wpływu 6 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu pn.: "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Powiat w okresie od 1 września 2006 r. do 31 października 2007 r. realizował projekt współfinansowany środkami pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju działanie 2.2 wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne, tj. "..." umowa nr.... Beneficjentem środków był Powiat. Przedmiotowy projekt dotyczył uczniów szkół ponadgimnazjalnych z obszaru Powiatu, przekazywanych w formie gotówkowej lub bezgotówkowej. Realizacja projektu polegała również na zakupie wyposażenia i materiałów biurowych na rzecz Starostwa Powiatowego, związanych z realizacją projektu oraz wypłacie wynagrodzeń personelowi obsługującemu projekt.

Zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym do 31 grudnia 2011 r. było Starostwo Powiatowe, a od 1 stycznia 2012 r. jest Powiat.

Do dnia 31 grudnia 2011 r. zarówno Powiat jak i Starostwo Powiatowe posługiwały się jednym numerem NIP, deklaracje VAT-7 składało Starostwo Powiatowe, w których wykazywano czynności opodatkowane przypisane Powiatowi.

Od 1 stycznia 2012 r. Powiat posługuje się odrębnym numerem NIP, deklaracje VAT-7 składa Powiat, w których wykazuje czynności opodatkowane.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu Powiat nie uzyskiwał żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny. Zakupy dokonywane w ramach projektu były używane wyłącznie do obsługi tego projektu, nie były i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wyposażenie i materiały biurowe nie podlegały odsprzedaży. Zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu udokumentowane były fakturami VAT. Realizowany projekt był związany z wykonywaniem zadań własnych Powiatu o charakterze ponadgminnym, zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat jako beneficjent ww. projektu ma czy nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat jako beneficjent środków nie miał prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej i pomocy społecznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 3 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż Powiat, w okresie od 1 września 2006 r. do 31 października 2007 r., zrealizował projekt pn.: "..." umowa nr...), współfinansowany środkami pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego działanie 2.2 wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne.

Przedmiotowy projekt dotyczył uczniów szkół ponadgimnazjalnych z obszaru Powiatu. Realizacja projektu polegała również na zakupie wyposażenia i materiałów biurowych na rzecz Starostwa Powiatowego, związanych z realizacją projektu oraz wypłacie wynagrodzeń personelowi obsługującemu projekt.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu Powiat nie uzyskiwał żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny. Zakupy dokonywane w ramach projektu były używane wyłącznie do obsługi tego projektu, nie były i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wyposażenie i materiały biurowe nie podlegały odsprzedaży. Zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu udokumentowane były fakturami VAT.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie zostaje spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie były i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach przedmiotowego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Powiat nie miał prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji przedmiotowego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ nadmienia, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. organ zauważa, że interpretację wydano przy założeniu, że faktycznie towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę na potrzeby przedmiotowego projektu nie były i nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Powiatu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl